پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۸۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
پس از انجام دو جراحی ترافیکی در شهر تهران در قالب تغییر در ضوابط طرح ترافیک و طرح زوج و فرد سابق در سال‌های ۹۷ و ۹۸، طی یک سال اخیر میان عوامل پلیس به‌عنوان مجری ضوابط ترافیکی و شهرداری تهران به‌عنوان تدوین‌گر ضوابط طرح ترافیک جدید، اختلاف نظر شدیدی به وجود آمد.

شعار سال: پس از انجام دو جراحی ترافیکی در شهر تهران در قالب تغییر در ضوابط طرح ترافیک و طرح زوج و فرد سابق در سال‌های ۹۷ و ۹۸، طی یک سال اخیر میان عوامل پلیس به‌عنوان مجری ضوابط ترافیکی و شهرداری تهران به‌عنوان تدوین‌گر ضوابط طرح ترافیک جدید، اختلاف نظر شدیدی به وجود آمد. این اختلاف نظر ماه به ماه شدیدتر می‌شد تا اینکه سرانجام حدود دو ماه قبل به اوج خود رسید و به استعفای معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منجر شد.

 منشأ اختلاف پلیس راهور و شهرداری تهران نامعلوم بود اما آنچه در مصاحبه‌ها درباره این اختلاف مطرح می‌شد، ناظر بر این بود که پلیس حذف طرح زوج و فرد و تبدیل این محدوده به حلقه دوم طرح ترافیک را بر اساس مشاهدات میدانی عوامل خود، ترافیک‌زا دانسته و بر تغییر آن مصر بوده است؛ اما در مقابل شهرداری تهران با استناد به داده‌های دوربین‌های ترافیکی معتقد بود حجم ترافیک در اغلب معابر تغییر چندانی نسبت به پیش از اجرای نسخه جایگزین طرح زوج و فرد ایجاد نکرده است. در جریان اوج اختلافات یکساله مباحث تعجب‌برانگیزی نیز مطرح شد که البته صحت و سقم آن به دلیل عدم شفافیت در این حوزه، همچنان نامشخص است. به‌عنوان مثال گفته می‌شد برخی از دستگاه‌ها به دنبال «لیست سفید» بودند؛ لیستی حاوی فهرستی از خودروها که بتوانند بدون پرداخت عوارض طرح ترافیک، در محدوده مرکزی شهر تردد داشته باشند. در نهایت دو ماه قبل همزمان با استعفای محسن پورسیدآقایی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برای مدتی صدای اختلافات خاموش و مصاحبه‌های واکنش‌برانگیز که «تک» و «پاتک» به دنبال داشت، متوقف شد. البته این خاموشی موقت به منزله حل اختلافات نبوده و نیست، اما به نظر می‌رسد دو طرف به یک زبان مشترک برای حل اختلاف دست پیدا کرده‌اند.

اکنون پس از استقرار ترکیب جدید مدیران ترافیکی هیچ صدایی از اختلافات به گوش نمی‌رسد و حتی مصاحبه‌هایی از سمت راهور درباره برگزاری نشست‌های مشترک با شهرداری برای بررسی پیشنهادهای پلیس و تغییر ضوابط طرح ترافیک در سال آینده منتشر می‌شود. از این مصاحبه‌ها می‌توان این طور استنباط کرد که اختلافات بنیادین حل شده و دو طرف در ماه عسل به سر می‌برند؛ به این معنا که قرار است خواسته راهور برای تغییر طرحی که دو سال است در تهران اجرا می‌شود، به نحوی اعمال شود. اگرچه طرح ترافیک جدید تهران آن‌طور که انتظار می‌رفت پس از انجام یک جراحی، به کاهش بار ترافیک منجر نشد، اما اینکه ایده جایگزین پلیس بتواند به شکل بهتری ترافیک محدوده مرکزی شهر را کنترل کند نیز نامشخص است. در این مقطع زمانی هرگونه تغییر طرح ترافیک باید از نوع «تغییر تضمینی» باشد؛ به این معنا که مجموعه راهور باید به شهروندان تضمین دهد نسخه پیشنهادی او در صورت اجرا چه میزان از ترافیک و حجم آلودگی خواهد کاست. این ضمانت می‌تواند مانع از اعمال سلیقه و تغییرات بی‌ثمر طرح ترافیک شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد،تاریخ انتشار:13بهمن1398،کد خبر: 3621670،donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
وقتی چندین نهاد رو برای یک کار میذارن بهتر از این نمیشه همیشه تعارض منافع داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین