پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
فرد فیلم‌بردار از قبرستان گاوها نام می‌برد و مدعی می‌شود که این لاشه‌ها به دلیل ابتلا به بیماری خطرناک «شاربن» تلف شده‌اند. به ادعای این فرد، دامپزشکی و بهداشت هیچ نظارتی بر منطقه نداشته و صرفاً نسبت به کارت تندرستی و مایع ظرفشویی مغازه‌ها حساس هستند.

شعارسال:  انتشار یک کلیپ در فضای مجازی که در آن تعدادی لاشه‌ گاو رها شده در طبیعت دیده می‌شود و فرد منتشر کننده ادعا می‌کند که فیلم در روستای فتح‌آباد حوزه شهرستان کوار استان فارس گرفته شده، باعث ایجاد نگرانی در میان اهالی این منطقه شده است. در این فیلم، فرد فیلم‌بردار از قبرستان گاوها نام می‌برد و مدعی می‌شود که این لاشه‌ها به دلیل ابتلا به بیماری خطرناک «شاربن» تلف شده‌اند. به ادعای این فرد، دامپزشکی و بهداشت هیچ نظارتی بر منطقه نداشته و صرفاً نسبت به کارت تندرستی و مایع ظرفشویی مغازه‌ها حساس هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس ، نسبت به این ویدئو واکنش نشان داده و می‌گوید: «فرضیه شاربن کاملاً منتفی است و این لاشه‌ها در طول زمان در این منطقه رهاسازی شده‌اند.» به گفته «دکتر یعقوب مهندس» صبح دیروز مسئولین شهرستان از طریق فرمانداری اقدام به جمع‌آوری لاشه‌ها کرده‌اند.

* آقای دکتر، ماجرای کلیپ منتشر شده چیست؟

این کلیپ در منطقه‌ای به نام روستای فتح‌آباد در حوزه شهرستان کوار استان فارس تهیه شده است. از ویژگی‌های منطقه می‌توان به این اشاره کرد که روستا جمعیت دامی زیادی دارد که به شکل سنتی نگهداری می‌شوند. شهرستان کوار اگرچه از چند سال پیش تبدیل به شهرستان شده، اما یک منطقه پرواربندی است. همانطور که می‌دانید دام‌های پرواری یا اماکنی که به پرواربندی اشتغال دارند، همیشه در معرض بیماری هستند و درصد بیماری آنها از واحدهای شیری بیشتر است. مهمترین علت آن هم مساله نقل و انتقال است. در واقع یک واحد شیری، نقل و انتقال آن چنانی ندارد اما در یک منطقه پرواربندی، ممکن است مثلا امروز یک واحد دامداری ۲۰۰ راس دام داشته باشد، در حالی که واحد کناری آن خالی است و روز بعد ممکن است همین واحد کناری ۳۰۰ راس دام آورده باشد. لذا این جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات، همواره ناقل بیماری بودند و خواهند بود. پس در چنین مواردی ممکن است آن منطقه، بیماری و تلفات داشته باشد.

پس به طور کلی این شیوه پرورش دام همیشه این نقطه را به‌عنوان یک منطقه پرخطر دامی شناسانده و ما هم همواره آن را به‌عنوان منطقه پرخطر مدنظر داشتیم. طبیعتاً وقتی یک منطقه دارای این ویژگی‌ها باشد، نمی‌توان انتظار داشت که دام‌های آن در سلامت کامل باشند و تلفاتی هم نداشته باشند، لذا این موضوع مدنظر مسئولین شهرستان بوده و همیشه برای اینکه بهداشت آن منطقه رعایت شود، در جلسات فرمانداری مصوباتی داشتند و روی این قضیه قبلا هم تمهیدات و اقداماتی صورت گرفته است و یک منطقه را محصور کردند که لاشه‌ها را در آن قسمت قرار دهند.

* پس چرا لاشه‌ها رها شده‌اند؟

ظاهراً بعضی افراد از قوانین تبعیت نکردند و در این مورد کوتاهی کرده و لاشه‌ها را در محیط رهاسازی می‌کردند.

* فرد منتشر کننده کلیپ، ادعا می‌کند که گاوها به دلیل ابتلا به بیماری شاربن تلف شده‌اند. آیا این ادعا صحیح است؟

به هیچ عنوان. ما در منطقه اصلاً شاربن نداریم. به همین دلیل واکسن شاربن در جمعیت گاوی اصلا مصرف نمی‌شود؛ البته به جمعیت گوسفند و بز می‌دهیم، اما در جمعیت گاوی مشکلی از لحاظ شاربن نداشتیم.

* اما به نظر حجم تلفات بالا و کمی غیرعادی است.

موضوع این است که اگر با دقت بیشتری کلیپ را ملاحظه کنید، متوجه می‌شوید که تلفات مربوط به یک روز نبوده است؛ مشخص است که این لاشه‌ها در طول زمان، مثلا یک ماه در آن قسمت رهاسازی شده و اینکه این فرد چه مشکلی داشته و با چه هدفی این کلیپ را به این شکل منتشر کرده، من اطلاعی ندارم. اما در هفته‌های اخیر بیماری مسری در منطقه نداشتیم که بگوییم از آن غفلت کرده‌ایم؛ آنجا تحت نظارت بوده و همچنان فرآیند رصد و پایش را داریم، اما اینکه ایشان گفته‌اند در زمان اخیر بوده است، این صحت ندارد.

* شما بعد از دیدن کلیپ چه کردید؟

خود مسئولین شهرستان از طریق فرمانداری اقدام به جمع‌آوری لاشه کردند و من نیز فیلم آن را خدمت همکاران سازمان ارسال کردم.

* لاشه‌ها چه زمانی جمع‌آوری شد؟

دیروز صبح.

*تعداد آنها چند تا بود؟                                                                                            

از تعداد لاشه‌ها اطلاعی ندارم، اما باید به این توجه کرد که مگر در سایر نقاط، چند درصد دامداری‌های ما تلفات خود را به شکل بهداشتی در چاه‌های دفن لاشه می‌ریزند؟ اما از آنجا که اینجا جمعیت دامی زیادی دارد، لاشه‌ای که در حاشیه روستا رها شده، جلب توجه کرده است.

* آیا این مساله توجیهی برای وضعیت نشان داده شده در کلیپ می‌شود؟

خیر. ما این را نمی‌پسندیم و حتی اگر یک لاشه هم باشد، قابل قبول نیست. به همین خاطر بود که فوراً نسبت به جمع‌آوری لاشه‌ها در این راستا اقدام کردیم. از سوی شهرستان صورتجلساتی برای من فرستاندند که در آن جلسات، مقرر شده دهیاری جمع‌آوری لاشه‌ها را به عهده گرفته و آنها را به روش بهداشتی دفن کند. به بیان دیگر همکاران ما حداکثر تلاش خود را برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از اشاعه بیماری داشتند.

*پس فرضیه تلفات به دلیل شاربن کاملا منتفی است؟

بله. اگر بود که همکاران ما بلافاصله ورود می‌کردند. مطمئن باشید هیچ موردی از بیماری عفونی وجود نداشته و فرد فیلم‌بردار، در این بخش کم‌لطفی کردند.

*قطعاً عده‌ای از مردم منطقه با دیدن این کلیپ، نگران شده‌اند. چه توصیه‌ای برای آنها دارید؟

معمولاً در فضای مجازی هر کسی به خود اجازه می‌دهد که هر مطلبی را تهیه ‌کند. در این میان ممکن است عده‌ای از نقطه خاصی بخواهند یک فضای نا امن را در جامعه به وجود بیاورند، لذا خواهش ما این است که مردم این موارد را از مسئولین دولتی بشنوند. ما همراه با مردم هستیم و برای حفظ بهداشت جامعه تلاش می‌کنیم. قطعا اگر هم موردی باشد، نسبت به آن اقدام می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که بهداشت و سلامت مردم و همچنین بهداشت جمعیت دام و طیور به خطر بیفتد.

تعداد بازدید : 8

 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت حکیم مهر، تاریخ انتشار: 14بهمن1398 ، کدخبر: 55357: www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین