پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
هنوز پایان کار «سامسونگ» و «ال جی» در بازار ایران در ابهام است. از یکسو تابلو‌های این دو برند از بالای فروشگاه‌ها برداشته می‌شود و از سوی دیگر رقابت برند‌های جدید ایرانی در بازار معرفی و کلید خورده است. در حالی که برند‌های «جی پلاس» و «سام» جهت جایگزینی «ال جی» و «سامسونگ» وارد بازار شده اند و تولید ملی را یدک می‌کشند، اما هنوز سایه برند کره‌ای بر بازار با ضمانت‌های جدید جای سوال دارد.

شعار سال: زمزمه خروج برخی برند‌های لوازم خانگی کره‌ای از ایران از ابتدای سال جاری به گوش می‌رسید اما طبق روال اطلاع رسانی ها توسط مسئولان کشور، این خبر‌ها یکی پس از دیگری تکذیب می‌شد.

سامسونگ و ال جی دو غول بازار لوازم خانگی هستند که حجم زیادی از این بازار از جمله یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و ... را در دست دارند و سال‌های زیادی است که در کشور حضور دارند.

این شرکت‌ها در سال‌های گذشته نیز که کشور با تحریم‌های متعددی مواجه بود بازار ایران را به خاطر سودآوری زیادی که برای آن‌ها داشت ترک نکرند و باقی ماندند.

طی سال‌های اخیر این دو شرکت سرمایه گذاری زیادی در کشور انجام دادند تا با آن هم بازار داخلی را در اختیار داشته باشند و هم از این طریق بتوانند صادراتی زیادی به بازار منطقه انجام دهند.

 

اما، با توجه به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم از سوی این کشور، شایعه شده که این دو برند لوازم خانگی کره جنوبی که بازار بزرگ ایران را در اختیار خود دارند از ایران خارج خواهند شد.

 

سامسونگ و ال جی، نه واردات داشتند نه تولید!

 در همین رابطه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است که شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند. در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ندادند. طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آن‌ها کار می‌کردند هم تولید نداشتند.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، شرکت‌های ال جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند؛ این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به اینکه حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند.

 

 

سامسونگ از ایران نرفته است!

یک منبع آگاه در شرکت سام با تاکید بر اینکه جمع آوری تابلو‌های سامسونگ هیچ ارتباطی با خداحافظی این شرکت از ایران ندارد، به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: محصولات سامسونگ همچنان با توجه به تمهیدات لازم، در بازار ایران است و هیچ مشکلی نه برای شرکت مذکور و نه برای ایران به وجود نیامده است.

این مقام آگاه ادامه داد: امروز موضوع معرفی برند ایرانی است. برند «سام» به عنوان بند ایرانی در کنار سایر برند‌ها در بازار حضور دارد و می‌تواند با سایر محصولات ایرانی و خارجی رقابت داشته باشد.

این مقام افزود: موضوع جمع آوری تابلو‌های سامسونگ نیز به دلیل عرضه محصولات سام به بازار است و از اینرو نیاز به فروشگاه‌ها جهت عرضه و فروش محصولات دارد برای همین برخی از فروشگاه‌های سامسونگ با تغییرتابلو، برای عرضه محصولات سام آماده شده است.

این منبع آگاه در شرکت سام تاکید کرد که به زودی محصولات سام سرویس که برند کاملا ایرانی است می‌تواند بازار نیاز ایران برای خرید تلویزیون را تامین کند.

این مقام مسئول برای بار دیگر تاکید داشت که شرکت سامسونگ از ایران خارج نشده و قرار است این شرکت با تعهدات جدید در بازار ایران باقی بماند.

 

بازار آماده پذیرش برند ایرانی است 

 در همین رابطه اکبر پازوکی، نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ درباره عرضه محصولات سامسونگ و ال جی گفت: هنوز محصولات ال جی در بازار با ضمانت گلدیران وجود دارد و حتی اگر از فروشگاه‌هایی که تابلوی جی پلاس و ال جی نداشته باشند نیز خریداری شود برای اتحادیه و شرکت متبوع قابل قبول است در غیر این صورت، چون کالای جدیدی از سوی ال جی وارد نشده است، به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود.

به گفته پازوکی، حدود ۲۰ ماه است که محصولات ال جی و سامسونگ وارد کشور نشده است و اگر هم محصولی در بازار دیده می‌شود، یا تولید قبل است و یا در انبار‌ها بوده و به تدریج وارد بازار می‌شود. در حال حاضر برخی از تابلو‌های سامسونگ هنوز سردر فروشگاه‌ها قرار دارد، اما طبق برنامه‌ای که پیش بینی شده قرار است تابلو‌های جدید با نام «سام» بر سر فروشگاه‌ها قرار گیرد.

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: کل محصولات به نام‌های سام و جی پلاس در بازار به زودی عرضه می‌شود. البته ناگفته نماند هر دو برند با ضمانت‌های مخصوص ایرانی است.

پازوکی گفت: فروش و عرضه جی پلاس بدون ضمانت گلدیران قابل قبول نیست. همچنین فروش و عرضه محصولات با برند سام با ضمانت «سام سرویس» است.

محصولات سامسونگ و ال جی قبل‌تر نیز بدون ضمانت گلدیران و سام سرویس قاچاق محسوب می‌شد. قاچاق کالا در حال حاضر نیز وجود دارد. در حال حاضر تمام فروشگاه‌های سامسونگ و ال جی نیز با همین ضمانت‌ها فعالیت دارند و محصولاتی مانند تلویزیون و لباسشویی با برند جی پلاس در حال عرضه در بازار است و از ماه آینده محصولات برند سام نیز به بازار وارد می‌شود.

 

واردات نفت کره از ایران به صفر رسیده است

 اخیرا بلومبرگ در گزارشی مدعی شد: داده‌های مربوط به معاملات نفتی نشان می‌دهد، ‎کره جنوبی که یکی از سه مشتری اصلی نفت ایران بود، واردات نفت خود از این کشور را به طور کامل قطع کرده است.

سئول در حالی خرید نفت از ایران در ماه آگوست را به صفر رساند که در ماه جولای روزانه ۱۹۴ هزار بشکه نفت از این کشور دریافت می‌کرد. از آن سو کره‌ای‌ها در برابر تحریم‌های غرب علیه ایران اعلام کرده بودند اظهارات اخیر ترامپ را نادیده و سطح روابط خود را با ایران افزایش خواهند داد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که قطع کامل واردات نفت ایران توسط کره جنوبی احتمالا از تاثیر عمیق آمریکا بر این کشور آسیایی حکایت دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اقتصاد24، تاریخ 27 بهمن 98، کد مطلب: 56804: www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین