پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۲۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
در اولین روز بازگشایی بورس پس از مشخص‌ شدن نتیجه نشست FATF انتظار می‌رفت که بازار از خود واکنشی منفی نشان دهد و با یک افت چشمگیر روز را به پایان برساند. این در حالی است که با انتشار خبر مربوط به کرونا نیز نگرانی‌هایی برای افت در بازار سرمایه وجود داشت. اما روند حرکت بازار نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام تصورات این بازار تمایل به حرکت در مدار تعادل را دارد.

شعار سال:شاخص کل بازار سرمایه در دقایق ابتدایی معاملات روز شنبه، روندی متعادل داشت و روی محور ۴۷۸ هزار در حال حرکت بود اما ماجرا با ادامه پیدا کردن روز کمی متفاوت شد و پس از آن با سقوطی چشمگیر مواجه شد و تا رقم ۴۶۷ هزار واحد افت کرد. البته باید اشاره کرد که این افت ماندگار نبود و شاخص صعودی قابل توجهی را تجربه و در‫نهایت مرز ۴۸۱ هزار واحد را هم رد کرد.
بازار بورس یکی از بازارهای اقتصادی است که بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند از حساسیت بالایی برخوردار است. به عبارتی دیگر آنطور که گفته می‌شود این بازار می‌تواند با کوچک‌ترین اتفاق از خود واکنش نشان داده و مسیر حرکتی خود را تغییر دهد. البته واکنش بازار در روزهای اخیر خلاف این ادعا را ثابت کرده است. در اولین روز بازگشایی بورس پس از مشخص‌ شدن نتیجه نشست FATF انتظار می‌رفت که بازار از خود واکنشی منفی نشان دهد و با یک افت چشمگیر روز را به پایان برساند. این در حالی است که با انتشار خبر مربوط به کرونا نیز نگرانی‌هایی برای افت در بازار سرمایه وجود داشت. اما روند حرکت بازار در روز شنبه نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام تصورات این بازار تمایل به حرکت در مدار تعادل را دارد. البته باید اشاره کرد که پس از نشست FATF در پاریس و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه و همچنین خبرهای منتشر شده درخصوص ورود کرونا به کشور موجب ترس سهامداران شده است اما آنطور که روند بازار نشان می‌دهد با وجود این اتفاقات بازار در پایان روز شنبه با تعادل نسبی روز را به پایان رساند. با توجه به این مسائل باید دید چه عاملی باعث شده است که بازار نسبت به رخ دادن اتفاقات مختلف به مرحله‌ای برسد که کمترین واکنش را از خود بروز دهد؟ در این راستا همایون دارابی، کارشناس بازار بورس با اشاره به روند حرکت بازار و واکنش آن به اتفاقات اخیر به «ابتکار» گفت: انتخابات مجلس، ویروس کرونا و ورود ایران به لیست سیاه fatf اتفاقاتی است که پیش از این بازار در جریان آن قرار داشت، به همین دلیل آنطور که تصور می‌شد با منتشر شدن اخباری درخصوص این موارد بازار از خود واکنش منفی نشان نداد.
وی در ادامه افزود: انتظارات از مسئله fatf در بازار بورس بسیار پایین آمده بود، نتیجه انتخابات مجلس نیز از قبل قابل پیش‌بینی بود و ابعاد تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد هم کاملا مشخص نشده، به همین دلیل بازار در فاز اول روز شنبه توانست بر عرضه‌ها غلبه کند.
این کارشناس بازار بورس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جریان خرید در بازار اشاره کرد و دراین‌باره گفت: نقدینگی همچنان راهی بازار بوده و ورود نقدینگی افراد حقیقی به بازار بسیار زیاد شده است. به همین خاطر بازار در جریان خرید قرار می‌گیرد، به عبارتی دیگر هنگامی که قیمت‌ها پایین می‌آید اشتیاق به خرید را با خود به همراه می‌آورد و ما را با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها روبه‌رو می‌کند. فاکتور دیگری که در جریان بازار از اهمیت بالایی برخواردار است و می‌توان به آن اشاره کرد انتظاراتی بود که با افزایش دلار به وجود آمد.
وی در ادامه به تاثیرپذیری بازار از روند حرکتی دلار پرداخت و گفت: هنگامی که در یک اقتصاد دلار در مسیر افزایش قیمت قرار می‌گیرد ارزش دارایی‌ها نیز شروع به رشد می‌کند و به همین دلیل ما شاهد بودیم که با تقویت دلار در روز شنبه همزمان بازار سرمایه هم متناسب با آن شروع به حرکت کرد و انگیزه برای خرید بیشتر شد.
این کارشناس بازار بورس ادامه داد: نکته دیگری که باعث شد بازار با وجود منتشر شدن برخی از اخبار در مسیر تعادل قرار بگیرد مراقبت مسئولان مربوطه از شرایط بازار بود. اطلاعیه‌ای صبح شنبه منتشر شد و در آن اطلاعیه از سرمایه‌داران خواسته شده بود تا دچار هیجان و احساسات نشوند و ما شاهد بودیم که این اطلاعیه نیز تاثیر قابل توجه‌ای را بر روند حرکتی بازار گذاشت.
وی افزود: بنابراین نتیجه می‌گیریم که ترکیب ورود نقدینگی، افزایش ارزش دلار و مراقبتی که مسئولان از بازار انجام دادند کمک کرد تا بازار در روز شنبه با جریان متعادلی به پایان برسد.
این کارشناس بازار بورس در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث کاهش حساسیت بازار در شرایط فعلی شده است، گفت: ما در گذشته شاهد بودیم که بازار نسبت به کوچک‌ترین اتفاق از خود واکنش نشان می‌داد، چند عامل در کاهش میزان حساسیت بازار بورس موثر بود. یکی از عوامل مهم آن این است که تعداد مشارکت‌کنندگان در بازار بسیار افزایش پیدا کرده است، به عبارتی دیگر بازار دیگر حالت محدود گذشته را ندارد. اگر در هفته گذشته نگاهی به عرضه اولیه داشته باشیم می‌بینیم که یک و نیم میلیون نفر در این عرضه اولیه مشارکت داشته‌اند. حتی اگر ما بپذیریم برخی از افراد تنها برای مشارکت در این عرضه اولیه به میان آمده‌اند باز هم تعداد فعالان بازار دیگر به شکل قدیم نیست.
وی با اشاره به افزایش فعالان در بازار بورس ادامه داد: در گذشته حجم معاملات روزانه در حد 100 تا 300 میلیارد تومان رقم می‌خورد اما اکنون در مرز 2 تا 3 هزار میلیارد تومان در روز حرکت دارد. بنابراین می‌توانیم به این نتیجه برسیم که هم تعداد فعالان بازار و هم میزان نقدینگی با افزایش همراه بوده و هنگامی که تعداد فعالان بالا باشد قطعا کسانی که به دنبال فرصت در بازار هم هستند بیشتر می‌شود. در گذشته روند بازار برای تعداد محدودی جذاب بود اما اکنون چند صد نفر یک سهم را دنبال می‌کنند و به محض اینکه فرصتی برای خرید به وجود بیاید یکی از این چندصد نفر اقدام کرده و به همراه آن مجموعه بازار هم حرکت می‌کند. افزایش تعداد مشارکت‌کننده‌ها معمولا نقش مهمی را در بازار ایفا می‌کنند و باعث می‌شوند که بازار به سمت یک ثبات نسبی و رفتارهای معقول‌تر هدایت شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار،تاریخ انتشار:4اسفند1398،کد خبر:152528،www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
یکی جلو قیمت ارز رو بگیره داره همینجور میره بالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین