پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
حسن صالحی در گفت و گو با خبرنگاران در آبادان افزود: با توجه به محدودیت هایی که در پرورش ماهی در آبهای شیرین داریم، توجه به توسعهپرورش ماهی در قفس در پشت سدها و منابع آبی داخلی از برنامه های محوری وزات جهاد کشاورزی است که در دستور کار شی ایران قرار گرفته است.

شعار سال: حسن صالحی اظهارکرد: به طور کلی در دنیا آبزی پروری از صید، پیش افتاده، و در 20 سال گذشته صید در دنیا تقریبا کمتر از یک درصد رشد داشته، در حالی که آبزی پروری بیش از 80 درصد رشد داشته است.

صالحی رییس سازمان شیلات ایران گفت:خوزستان از استان هایی است که ظرفیت بسیار بالایی در مطالعات برای توسعه آبزی پروری دارد،به طوری که در شمال خوزستان برای توسعه ماهیان سرد آبی و در جنوب و مرکز این استان برای توسعه ماهیان گرم آبی و در سواحل جنوبی در چوئبده ، اروندکنار و هندیجان ظرفیت مناسبی برای پرورش میگو وجود دارد.
حسن صالحی از اختصاص و برنامه ریزی برای بیش از سه هزار هکتار زمین های درجه سه و چهار شهرستان آبادان که برای کشاورزی مناسب نیست برای توسعه پرورش ماهی خبر داد و اظهارکرد:ضمن اینکه پرورش ماهی در کانال های آب رسانی طرح 550 هزار هکتاری در کل خوزستان نیز مد نظر است.
حسن صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرر و زیان وارده به تالاب شادگان بر اثر حمله گونه زیلی ماهی تیلاپیا گفت: این گونه ماهی از طریق اروندرود، دجله و فرات و برخی از منابع آبی ترکیه و سوریه وارد کشور و خوزستان شده که گسترش آن خسارت هایی را به پرورش دهندگان ماهی های گرم آبی بویژه در شادگان وارد کرده، که این مهم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حال مطالعه و برنامه ریزی است.
رییس سازمان شیلات ایران حسن صالحی
با اشاره اقدامات صورت گرفته در از بین بردن این گونه ماهی افزود: پیشنهاداتی که بتوانیم این گونه ماهی زیلی را خوراک دیگر ماهیان کنیم در دست مطالعه است ضمن اینکه قرارداد مطالعاتی بین سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه شهید بهشتی بسته شده، تا هر چه زودتر به پرورش دهندگان ماهی در خوزستان کمک کنیم.
در ادامه گفت: به طور میانگین در هر 20 کیلومتر در سواحل کشور یک اسکله صیادی و یا بندر صیادی داریم که در مجموع حدود 70 بندر صیادی و 120 لنگرگاه صید در استان های جنوبی کشور وجود دارد.
حسن صالحی، با اشاره به احداث پایانه های عرضه و صادرات با کیفیت محصولات شیلاتی برای صادرات ماهی و میگو، اظهارکرد: تحقق این هدف قیمت محصول را افزایش و باعث کمک به صیادان و آبزی پروران خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در سایت پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر گفت:بخشی از مشکلات این سایت مربوط به تسهلات بانکی است که بخشی از آن را بانک سپه پارسال از طریق منابع صندوق توسعه ملی پرداخت کرده و بخش دیگری هنوز پرداخت نشده، که درصددیم این موضوع را در تهران پیگیری و با کمک تسهلات بانکی و بودجه اختصاص یافته در خوزستان مشکل این سایت را برطرف کنیم.
رییس سازمان شیلات ایران درباره سایت پرورش میگوی چوئبده آبادان نیز گفت: بخش هایی از زیرساخت های این سایت هنوز تکمیل نشده ،که با توجه به نقشی که این سایت می تواند در اشتغال و تولید محصول با ارزش افزوده بالا و صادرات داشته باشد انتظار می رود منطقه آزاد اروند برای تکمیل آن ورود، و زیر ساخت های آن را با کمک استانداری خوزستان تکمیل کنند و با تکمیل زیرساخت ها بتوان از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را برای آن اختصاص داد.
وی افزود: در بخش دیگر مزارعی که هم اکنون در چوئبده فعالیت می کنند با توجه به شیوع بیماری لکه سفید در امسال درصدد هستیم به خسارت دیدگان از منابع حوادث غیرمترقبه کمک شود و مزارعی که بیمه بودند نیز از طریق بیمه خساراتی به آنها پرداخت شود.

صالحی، همچنین از اختصاص اعتبار مناسب به منظور تکمیل اسکله صیادی آبادان خبر داد و بیان داشت:به دلیل برخی از تحریم ها و نیاز به واردات برخی از اقلام مورد نیاز برای این طرح، ساخت این اسکله با کندی پیش می رفت ولی از پارسال ساخت این اقلام توسط یکی از شرکت های داخلی فراهم شده است.
وی افزود:درصددیم با کمک منطقه آزاد اروند بتوانیم ساخت و تکمیل این اسکله صیادی را تسریع و در زمینه تثبیت اشتغال در بخش صید و صیادی و برطرف کردن نیازمندی های صیادان اقدام کنیم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت آبادان نیوز، تاریخ انتشار ١٣ آبان ١٣٩٤ ،کد خبر ٣٢٠٢ www.ababdannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین