پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
روزنامه بریتانیایی سان به تازگی تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده است که نشان می‌دهد از دو شهر قرنطینه شده ووهان و چونگ‌کینگ چین مقادیر قابل ملاحظه‌ای از دی‌اکسید سولفور به هوا وارد شده است. این نشریه با استناد به این تصاویر گفته با توجه به اینکه ستون‌های دود از کوره‌های این دو شهر برخاسته‌اند، احتمال دارد چین در پی امحای شواهد سرپوش‌گذاری بر شیوع ویروس کرونا در این کشور باشد. با این حال یک استاد دانشگاه شیمی در ایتالیا با تقسیم میزان دی‌اکسید سولفور آزاد شده در هوا بر میزان دی‌اکسید سولفور حاصل از سوزاندن بدن یک انسان به این نتیجه رسیده که بعید است چین ۳۰ میلیون جسد را سوزانده باشد.
شعارسال: روزنامه بریتانیایی سان به تازگی تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده است که نشان می‌دهد از دو شهر قرنطینه شده ووهان و چونگ‌کینگ چین مقادیر قابل ملاحظه‌ای از دی‌اکسید سولفور به هوا وارد شده است. این نشریه با استناد به این تصاویر گفته با توجه به اینکه ستون‌های دود از کوره‌های این دو شهر برخاسته‌اند، احتمال دارد چین در پی امحای شواهد سرپوش‌گذاری بر شیوع ویروس کرونا در این کشور باشد. با این حال یک استاد دانشگاه شیمی در ایتالیا با تقسیم میزان دی‌اکسید سولفور آزاد شده در هوا بر میزان دی‌اکسید سولفور حاصل از سوزاندن بدن یک انسان به این نتیجه رسیده که بعید است چین ۳۰ میلیون جسد را سوزانده باشد.
 
روزنامه بریتانیایی سان به تازگی تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده است که نشان می‌دهد از دو شهر قرنطینه شده ووهان و چونگ‌کینگ چین مقادیر قابل ملاحظه‌ای از دی‌اکسید سولفور به هوا وارد شده است. این نشریه با استناد به این تصاویر گفته با توجه به اینکه ستون‌های دود از کوره‌های این دو شهر برخاسته‌اند، احتمال دارد چین در پی امحای شواهد سرپوش‌گذاری بر شیوع ویروس کرونا در این کشور باشد. روزنامه دیلی‌میرور نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده است.
 
این در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی در هفته‌های گذشته صداقت دولت چین در انتشار آمار مبتلایان به کرونا را زیر سوال برده و شماری از مقامات غربی نسبت به آمار اعلام شده از سوی پکن درباره مرگ مبتلایان ابراز تردید کرده اند.
 
اداره هواشناسی چین به همراه وزارت بهداشت این کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن رد آمار منتشره از میزان دی‌اکسید سولفور در هوا گفته است مقدار این ماده در هوا ۴ تا ۸ میکروگرم در متر مکعب بوده است، نه آنطور که ادعا شده است ۱۳۰۰ میکروگرم در متر مکعب.
 
اما حقیقت چیست؟
 
اطلاعاتی که منبع نشریه سان بوده‌اند از وبسایت Windy.com به دست آمده‌اند. اطلاعات این وبسایت آنطور که نشریه ادعا می‌کند از تصاویر ماهواره‌ای نیست، بلکه برپایه پیش‌بینی‌های مدل‌سازی GEOS-5 سازمان ناسا قرار دارد. مدلی که بنابر گفته آژانس فضانوردی آمریکا برآوردها را به صورت قابل توجهی بیشتر از حد واقعی نشان می‌دهد.
 
در واقع این مدل‌ بر پایه میزان وجود آلاینده‌ها در جو، میزان آلودگی را برآورد می‌کند. به این معنی که احتمال آلودگی بر پایه تخمین منابع آلاینده‌های شناخته شده برآورد می‌شود. بعید است که ناسا علاوه بر آلودگی‌های نیروگاهی و کارخانه‌ای، به تازگی آلودگی حاصل از سوزاندن جسد انسان را هم به مدل خود اضافه کرده باشد.
 
در یک وبسایت دیگر که با استفاده از همین مدل به بررسی میزان دی‌اکسید سولفور در هوا می‌پردازد و آرشیوی از روزهای پیشین دارد آمار مربوط به روز ۱۴ فوریه سال گذشته، یعنی مدت‌ها قبل از به وجود آمدن ویروس کرونا، مقداری مشابه برابر با ۱۵۸۳ میکروگرم را نشان می‌دهد.
 
یک استاد دانشگاه شیمی در ایتالیا با تقسیم میزان دی‌اکسید سولفور آزاد شده در هوا بر میزان دی‌اکسید سولفور حاصل از سوزاندن بدن یک انسان به این نتیجه رسیده که بعید است چین ۳۰ میلیون جسد را سوزانده باشد.
 
با توجه به وجود نیروگاه‌های بزرگ فسیلی در حومه ووهان احتمال دارد گاز متصاعد شده از سوی این نیروگاه‌ها باشد. هرچند این امری است که نمی‌توان آن را با قطعیت بیان کرد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب    ،تاریخ انتشار: 8    اسفند 1398،کدخبر: 532415   ، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین