پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۳۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
تحریم‌ها درآمد نفتی ایران را به شدت کاهش داده‌اند و همین امر نیز موجب شده نوسان‌های شدید به بازار ارز سرایت کند اما با این حال همتی وعده ایجاد ثبات در بازار ارز را داده است؛ اما وعده ثبات ارزی همتی چقدر قابل اتکا است؟

شعار سال: اقتصاد کشور در حالی به پایان سال ۹۸ می‌رسد که بودجه سال ۹۹ با کسری قابل توجهی روبروست. تحریم‌ها درآمد نفتی ایران را به شدت کاهش داده‌اند و همین مساله نیز موجب شده نوسان‌های شدید به بازار ارز سرایت کند.

بررسی‌ها نشان داده بازار ارز بیش از دیگر بازارها تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرد و این بازار هنوز به ثبات کامل نرسیده است.

این در حالی است که پس از آخرین اتفاق مهم سیاسی کشور یعنی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه fatf، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی اخیرا با تشریح آخرین وضعیت بازار ارز و سیاست‌های پولی و بانکی گفته است: اکنون وضعیت ارزی خوب بوده و حجم ذخایر اسکناس خوب است. مردم مطمئن باشند تورم را کنترل می‌کنیم و بازار ارز نیز با ثبات خواهد شد.

وعده ثبات ارزی همتی چه پشتوانه‌ای دارد و چقدر قابل اتکا است؟

وقتی سخنان رییس کل بانک مرکزی با سخنان دیگر مسئولان در خصوص وضعیت ارزی کشور سنجیده می‌شود تفاوت‌ها آشکار می‌شود.

آن‌طور که مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک اخیر اطلاعات به روز شده از وضعیت تجارت خارجی ایران را اعلام کرده، در ابتدای زمستان امسال واردات ایران باز هم از صادرات سبقت گرفته و تراز تجاری کشور منفی و معادل ۶۰۰ میلیون دلار شده است.

از سوی دیگر محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه نیز در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: هم اینک برخی از کشورها تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران را رعایت می‌کنند که در این صورت بخشی از منابع ارزی و ریالی کشور از چرخه اقتصاد خارج می‌شود. محل منابع ارزی سال گذشته کشور که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود، ۴۵ هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست.

اگر بنای وعده ثبات ارزی همتی بر درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز گذاشته شود باز هم به بن‌بست می‌رسد زیرا بیژن زنگنه، وزیر نفت در شریور ماه امسال عنوان کرد: درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده و همچنین  قرار نیست بر روی قیمت حامل‌های انرژی مبلغی به عنوان کارمزد اضافه شود.

زنگنه به تازگی نیز با بیان اینکه همه بدانند که وزارت نفت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد، گفت: همه دارایی وزارت نفت ۱۴٫۵ درصد درآمد صادراتی نفت بوده که تقریبا به عدد بسیار کمی رسیده است.

وزیر نفت ایران با اشاره به کاهش شدید درآمدهای نفتی گفت که وزارت نفت صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته است و اصلا پولی ندارد.

با این تفاسیر برخی کارشناسان اقتصادی وعده همتی برای ایجاد ثبات در بازار ارز را قابل اتکا نمی‌دانند و عده‌ای دیگر نیز با اشاره به سابقه مدیریت قابل قبول بانک مرکزی در بازار ارز این وعده را عملی شده می‌دانند و و معتقدند که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می‌تواند تا حدودی پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد.

باید منتظر ماند و دید قیمت دلار که اکنون به یکباره تا سطح ۱۵۷۰۰ تومان نیر آمده طی روزهای آینده به کجا می‌رسد و آیا بانک مرکزی این‌باز نیز می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت دلار شود یا حتی آن را کاهش دهد؟ در همین حال امشب اعلام شده که واشنگتن روز پنجشنبه با صدور مجوزی، انجام برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران را تسهیل کرد. پس از این انتشار این خبر، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال ارزان شدن دلار در بازار و تاثیر این خبر بر برخی معاملات آتی سخن گفته‌اند. اما آیا آثار این دسته از اخبار می‌تواند بلندمدت باشد؟

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 8اسفند1398 ، کدخبر: 433645: tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
ریسک سیاسی هیچ وقت نباید فراموش شه تا زمانیکه این ریسک مدیریت نشه وعده ثبات قیمت ارز چرند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین