پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
بنگاه‌های اقتصادی استان خواستار استمهال و فرصت تنفس برای بازپرداخت اقساط، تزریق تسهیلات سرمایه در گردش و خرید زیر کلید تولیدات توسط بانک‌ها شده اند و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان می‌گوید بانک‌ها به‌عنوان شریک بنگاه‌ها و صنوف در کنار آن‌ها هستند و تا جایی که می‌توانند کمک می‌کنند تا از این بحران گذر کنند.

شعار سال: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بخشی از صنوف و بنگاه‌های اقتصادی به‌ناچار برای حفظ سلامت و بهداشت هموطنان خود تعطیل یا با محدودیت فعالیت مواجه شده‌اند که این موضوع ضربه اقتصادی جدی به آن‌ها وارد کرده است به خصوص در استان خراسان رضوی و شهر مشهد که همیشه  ایام پایانی سال و نوروز، دوره اوج درآمدزایی و اشتغال واحدهای خدماتی و صنوف مختلف تولیدی به دلیل حضور چندمیلیونی ز ائران در این شهر است اما کالاها، خدمات پیش‌تولید یا مقررشده به فروش نرفته‌اند و افق پیش رو حاکی از آن است که شرایط شهر مشهد به‌هیچ‌وجه مهیای حضور زائران نوروزی نیست.

اولویت حفظ سلامتی است

 رئیس اتاق مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی در توضیح بحران حاکم بر صنوف این شهرستان گفت: با توجه به شرایط بحرانی حاکم بر کشور و مشهد در درجه اول توصیه ما به همه صنوف و انتظار ما اولویت قرار دادن سلامت مردم است و باید بحث‌های اقتصادی را در اولویت‌های بعدی بگذارند.

ابعاد فشار اقتصادی بر صنوف مشهد

محمود بنانژاد با اشاره به فشارهای اقتصادی و متضرر شدن بخشی از صنوف به دلیل شیوع ویروس کرونا در مشهد گفت: اغلب صنوف مشهد برای ایام پایانی سال و رونق بازار خود برنامه‌ریزی کرده و خرید کالا و پیش‌خریدهای زیادی انجام داده اند و الان تقریباً انبارها از کالا پر است، به همین دلیل است که گفته می‌شود ما هیچ کمبودی ازنظر کالایی در مشهد نداریم. اما بیشتر این خریدها و پیش‌خریدها با چک و به صورت قسطی انجام‌ شده است و امروز که موعد چک‌ها و زمان بازپرداخت مطالبات رسیده است، صنوف توان بازپرداخت ندارند زیرا فروشی نداشتند که بتوانند بازپرداخت‌ها را انجام دهند.

بانک‌ها حداقل 2 ماه تنفس بدهند

وی افزود: به همین دلیل ما انتظار داریم و تقاضای جدی داریم که بانک‌ها در این شرایط برای دریافت مطالبات خود از واحدهای صنوف انعطاف داشته باشند و حداقل تا دو ماه یک فرصت تنفس به واحد صنفی که امروز فروش اش به صفر رسیده یا تعطیل‌شده است بدهند تا ان شاء ا... بعد از پایان این وضعیت بحرانی واحدهای صنفی بتوانند مجدد روی پای خود بایستند و درآمدی داشته باشند که بدون شک برای پرداخت اقساط و مطالبات بانکی اقدام خواهند کرد.

بانک‌ها تسهیلات سرمایه در گردش بدهند تا پول کارگر را بدهیم

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: علاوه بر این‌همه واحدهای صنفی به دلیل این شرایط بحرانی متضرر شده‌ و بیشتر دارایی‌های نقدی خود را به کالا تبدیل کرده‌اند؛ کالاهایی که به فروش نرفته‌اند اما این واحدها کارگر و کارمندی دارند که باید آخر سال به آن‌ها حقوق بدهند و پاداشی را برای آن‌ها در نظر بگیرند که به دلیل نبود نقدینگی قادر به انجام این کار نیستند به همین دلیل ما از بانک‌ها تقاضا داریم شرایطی را برای واحدهای صنفی ایجاد کنند که بتوانند برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و کوتاه‌مدت اقدام و حداقل مطالبات نیروهای کارگری خود را پرداخت کنند. نایب‌رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به رکود و تعطیلی حاصل از شیوع ویروس کرونا در بنگاه‌های اقتصادی استان به خراسان رضوی گفت: بحران به وجود آمده فشار زیادی به بنگاه‌های اقتصادی خدماتی و حتی واسطه‌ای در استان وارد کرده و وظیفه دولت است که مانند همه دولت‌های دنیا در این شرایط حمایت جدی و کاملی از این بنگاه‌ها داشته باشد.

تعویق 2 ماهه با چه سودی وقتی بنگاه تعطیل‌شده؟

محسن خندان‌دل گفت: به تازگی دولت اعلام کرده است که می‌خواهد اقساط پرداختی بنگاه‌های اقتصادی به بانک‌ها را دو ماه به تعویق بیندازد. این حداقل کاری است که دولت باید انجام دهد. علاوه بر این معلوم نیست که بانک‌ها اگر هم قبول کنند چه میزان سودی را بابت این تعویق اقساط از بنگاه اقتصادی مطالبه می کنند. درحالی‌که بنگاه اقتصادی اصلاً سودی نکرده است که بخواهد سود اقساط را هم پرداخت کند. صریح‌تر بگویم دولت در این شرایط موظف است ‌مانند همه دولت‌ها، بنگاه‌ها را تأمین مالی کند و حتی کالاهای تولیدشده را از واحدها بخرد تا بتواند جلوی راکد شدن چرخ اقتصادی در کشور را بگیرد و لازم است در این شرایط گردش مالی توسط دولت و بانک‌ها برای واحدها و بنگاه‌های اقتصادی فراهم شود.
وی افزود: بانک‌ها به‌عنوان شرکای اقتصادی و سرمایه‌گذار به مشتریان خود تسهیلات دادند. بنابراین باید به‌عنوان یک شریک در این شرایط درک کنند که شریک شان متضرر شده است و قادر به پرداخت مطالباتش نیست.

بانک‌ها اقساط 2 ماهه را ببخشند

عضو هیئت‌مدیره خانه صمت استان گفت: بانک‌ها در این شرایط علاوه بر این که نباید هیچ‌گونه سودی را بابت مطالبات دوماهه خود از واحد اقتصادی دریافت کنند بلکه به‌عنوان شریک باید اقساط این دو ماه را که واحد اقتصادی هیچ فروشی نداشته ببخشند و استمهال کنند.

بانک‌ها تولیدات را به‌عنوان زیر کلید خریداری کنند

خندان‌دل افزود: مهم‌ترین و بهترین پیشنهاد ما به سیستم بانکی در استان این است که مانند کاری که در کشورهای ترکیه و چین در حال انجام است، بانک‌ها تولیدات واحدهای تولیدی را که از آن‌ها مطالبه دارند، باقیمت تمام‌شده به‌عنوان« زیر کلید» خریداری کنند. یعنی در شرایط فعلی که واحدهای تولیدی هر آن چه تولید می‌کنند خریداری ندارد و از سوی دیگر منطق اقتصادی حکم می‌کند نباید اجازه داد واحد تولیدی تعطیل شود یا نیروهای خود را تعدیل کند، بانک‌ها تمام تولیدات واحدهای تولیدی را به‌عنوان سهم شراکت یا مطالبات خود باقیمت تولید بخرند ولی در بنگاه اقتصادی انبار کنند تا واحد از چرخه تولید خارج نشود.
وی ادامه داد: بعد از گذر بحران، بانک‌ها می‌توانند کالاهایی را که به‌عنوان زیر کلید خریده اند، مجدد به خودواحدهای تولیدی بفروشند یا با در نظر گرفتن ارزش‌افزوده تعیین‌شده به بازار عرضه کنند تا هم خود متضرر نشوند و هم جلوی رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی را بگیرند.

بانک‌ها به‌عنوان شریک کنار بنگاه‌های اقتصادی هستند

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی در واکنش به درخواست نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی و صنوف استان در خصوص حمایت‌های بانکی گفت: بنگاه‌ها، صنوف و تولیدکنندگان بدانند بانک‌ها و شبکه بانکی استان به‌عنوان شریک و یار آن‌ها در کنارشان خواهند بود تا بتوانیم این بحران پیش‌آمده را پشت سر بگذاریم.حسن مونسان در خصوص تعویق دوماهه پرداخت اقساط بانکی برای واحدها و بنگاه‌های اقتصادی گفت: این موضوع قابل‌درک است که در شرایط کنونی بنگاه‌ها قادر نیستند تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کنند و دولت و شورای پول و اعتبار بدون شک این موضوع را مدنظر خواهند داشت. اما درهرصورت به دلیل این که این بحران سراسر کشور را فرا گرفته است، تصمیماتی که گرفته می‌شود، به‌صورت کشوری و از طریق بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد.
از سوی دیگر نباید این موضوع را فراموش کرد که بانک‌ها منابعی در اختیاردارند و به‌عنوان وکیل سپرده‌گذاران مکلف هستند سود سپرده‌ها را به آن‌ها پرداخت کنند و بحران به وجود آمده برای بانک‌ها نیز شرایط سختی را ایجاد کرده است.

 تا جایی که می‌توانیم تسهیلات سرمایه در گردش می‌دهیم

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در خصوص امکان تزریق تسهیلات سرمایه در گردش به صنوف و بنگاه‌های اقتصادی برای پرداخت مطالبات کارگری و دیگر مطالبات نیز اظهار کرد: طی چند روز اخیر شبکه بانکی استان همکاری بسیار خوبی را با برخی صنوف مانند هتل داران و دیگر صنوف خدماتی که از این بحران متضرر شده  و نیاز شدیدی به تسهیلات سرمایه در گردش و نقدینگی داشته‌اند انجام داده است و بدون شک ما در کنار همه بنگاه‌های اقتصادی خواهیم بود و تا جایی که منابع بانکی اجازه دهد تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت خواهد شد.

خرید زیر کلید پیچیده است

مونسان در خصوص پیشنهاد خرید زیر کلید تولیدات توسط بانک‌ها نیز گفت: البته بانک‌ها شریک اقتصادی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی هستند و تا جایی که امکان دارد از آن‌ها حمایت خواهند کرد. اما در خصوص خرید زیر کلید محصولات باید بدانید که پیچیدگی خاص خود را دارد و نمی‌توان هر محصولی را خرید زیر کلید کرد زیرا برخی کالاها و محصولات فسادپذیر هستند و امکان نگهداری آن‌ها وجود ندارد. درواقع این موضوع نیز باید با دقت بیشتری موردبررسی و توافق‌های ممکن قرار بگیرد. علاوه بر این تأکید می‌کنیم که بانک‌ها در شرایط خاصی قرارگرفته‌اند و ازنظر منابع با محدودیت شدیدی مواجه هستند اما به‌هرحال باید دید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار کشور در این خصوص چه مصوباتی خواهند داشت.وی افزود:مردم و بنگاه‌های اقتصادی بدانند شبکه بانکی در کنار آن‌ها خواهد بود تا بتوانیم این بحران پیش‌آمده را باهم پشت سر بگذاریم.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری خراسان نیوز، تاریخ انتشار -----    ، کد خبر:   235266، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین