پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
هر سال مقادیر بالایی سویا برای تهیه کنجاله و تامین نیاز واحدهای پرورش طیور به کشور وارد می شود که خریداری آنها مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خارج میکند. به نظر می رسد کار مطالعاتی جدی روی جایگزین های اقتصادی کنجاله سویا می تواند به استقلال اقتصادی کشور کمک شایانی نماید. محققان دانشگاه جورجیا در آمریکا نتیجه مطالعات خود روی جایگزین های مناسب کنجاله سویا را در نشریه علوم طیور منتشر کردند.

شعار سال:هر سال مقادیر بالایی سویا برای تهیه کنجاله و تامین نیاز واحدهای پرورش طیور به کشور وارد می شود که خریداری آنها مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خارج میکند. وابستگی زنجیره ارزش تولید طیور در کشور به واردات می‌تواند تبعات امنیتی و اقتصادی جدی برای کشور به همراه داشته باشد. واردات محصولات اساسی آنهم وابسته به ارز حاصل شده از محل فروش نفت خام علاوه بر سرکوب تولید، آسیب پذیری کشور را در مقابل تکانه های سیاسی و اقتصادیِ بین المللی افزایش می دهد. برای مثال در سال 92 به دلیل سوء مدیریت و همچنین گردنکشی برخی انحصارگران واردات سویا، جریان ورود این محصول با وقفه همراه شد که نتیجه آن افزایش سه برابری قیمت گوشت مرغ و همچنین تنش و التهاب در کشور بود. بنابراین به نظر می رسد کار مطالعاتی جدی روی جایگزین های اقتصادی کنجاله سویا می تواند به استقلال اقتصادی کشور کمک شایانی نماید. محققان دانشگاه جورجیا در آمریکا نتیجه مطالعات خود (https://thepoultrysite.com/articles/alternatives-to-soybean-meal)روی جایگزین های مناسب کنجاله سویا را در نشریه علوم طیور منتشر کردند.

بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز در غذای طیور از کنجاله سویا تامین می شود. لذا برای انتخاب جایگزین باید به سطح پروتئین موجود در جایگزین توجه کرد. گوشت و استخوان معمولی به شکل پودر شده تقریبا برابر با پروتئین موجود در کنجاله سویا را داراست به علاوه اینکه در گوشت و استخوان پودر شده مقادیر قابل توجهی فسفر و کلسیم نیز وجود دارد. البته یک نگرانی در این خصوص احتمال انتقال برخی بیماری ها مانند جنون گاوی وجود دارد.

گزینه بعدی برای جایگزینی کنجاله سویا، کنجاله بادام زمینی است. بادام زمینی حاوی مقدار پروتئین برابری با سویاست ولی از نظر کیفیت در درجه پایین تری قرار می گیرد. مشکل بادام زمینی مقدار پایین اسید آمینه لیسین است. بادام زمینی می تواند 3 تا 4 درصد از وعده غذایی طیور را تشکیل دهد ولی نباید از این مقدار بیشتر شده چرا که خطر مسمومیت با آفلاتوکسین را به شدت افزایش می دهد. درضمن افزایش سطح زیر کشت بادام زمینی به دلیل امکان ایجاد شرایط همزیستی در ریشه خود برای باکتری های تثبیت کننده نیتروژن می تواند حاصلخیزی خاک را افزایش دهد.

منبع :فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین