پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
تردید‌ها نسبت به آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا شدت گرفته است. سخنگوی وزارت بهداشت گفته برایشان مهم نیست که کسی آمارشان را قبول کند یا قبول نکند. در مطلب زیر نموداری نشان داده شده که نشان می دهد آمارها از هیچ الگویی پیروی نمی‌کند بنابراین مشخص نیست آیا عملکرد دولت مثبت بوده یا باید در اقدامات خود تجدید نظر جدی کنند.

شعار سال:تردید‌ها نسبت به آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا شدت گرفته است. سخنگوی وزارت بهداشت گفته برایشان مهم نیست که کسی آمارشان را قبول کند یا قول نکند. در گزارش زیر چند مورد از عجایب و اشتباهات در آمار‌های روزانه وزارت بهداشت را به صورت نمودار بررسی شده و نشان داده این آمارها از هیچ الگویی پیروی نمی‌کند بنابراین مشخص نیست آیا عملکرد دولت مثبت بوده یا باید در اقدامات خود تجدید نظر جدی کنند.

 در روزهای گذشته شبهاتی زیادی درباره آمارهای وزارت بهداشت از میزان فوتی‌ها و مبتلایان ویروس کرونا مطرح شده است. منتقدان می‌گویند فقط چهره‌های مشهوری که درگیر این بیماری شده‌اند، بیش از ٢٠ نفر هستند و چگونه می‌شود این آمار برای کل مردم ۳۵۴ نفر باشد؟

برخی نمایندگان مجلس در استان‌های مختلف به آمارهای وزارت بهداشت تردید کرده‌اند؛ جعفرزاده ایمن آبادی می‌گوید میزان مرگ و میر در گیلان آنقدر بالاست که قبرستان‌ها جا ندارند. در قم، امیرآبادی فراهانی گفته بود روزانه ۱۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا می‌روند حریرچی معاون وزیر بهداشت به آمار تشکیک کرد و چند روز بعد خود او درگیر کرونا شد و به قرنطینه رفت.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به تردیدها نسبت به آمار روزانه این وزارتخانه گفته بود «اصراری نداریم کسی آمارهایمان را قبول کند.»
وزارت بهداشت هر روز آمار جدیدی از مبتلایان به کرونا در سراسر کشور منتشر می‌کند. آماری که به نظر می‌رسد دقت کافی در تهیه آن وجود ندارد.
آمارهای فوتی‌های کرونا چقدر واقعی است؟

یکی از عجایب این آمار، مربوط به روز یکشنبه بود که در خراسان جنوبی، ۴۴ نفر مبتلا وجود داشته، اما ناگهان روز دوشنبه، یعنی فردای آن، آمار مبتلایان ۳۷ نفر اعلام شده است!

در مورد دیگر در استان کرمان، روز یکشنبه ۴۱ مبتلا به کرونا وجود داشته و آمار مبتلایان در روز دوشنبه ۳۶ نفر شده است؛ یعنی ۵ نفر از مبتلایان کم شده است!


 روز سه شنبه در استان مازندران ۲۵۳ نفر به کرونا مبتلا شدند و تعداد مبتلایان به این بیماری در این استان به ۸۸۶ نفر رسید که باعث شده تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران در رتبه دوم قرار بگیرد. عجیب بودن آمار‌ها از این جهت است که تا روز‌های گذشته افرادی که روزانه مبتلا می‌شدند، ۲۰ نفر یا ۳۰ نفر بودند، اما به ناگاه در یک روز گفته شد ۲۵۳ نفر اضافه شده است.

در استان گیلان آمار نسبت به روز گذشته هیچ افزایشی نداشته یعنی در گیلان ۰ نفر به آمار افزوده شده است. احتمالا در این استان هم آمار جدید به روز رسانی نشده است و رشد آمار مبتلایان روند منطقی نداشته است.

در استان مرکزی ۲۷ نفر در استان اصفهان ۱۷ نفر در استان قم ۳۹ نفر و در تهران ۱۶۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. این آمارها مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

جدول زیر روند نامنظم و غیر طبیعی آمارهای وزارت بهداشت درباره مرگ مبتلایان به کرونا را نشان می‌دهد که از هیچ الگوی پیروی نمی‌کند و معلوم نیست این بیماری رشد داشته یا روند نزولی داشته است. روند نامنظم این آمار از این جهت مهم است که مشخص نمی‌کند برنامه‌های دولت برای مقابله با ویروس کرونا چگونه بوده است؛ آیا دولت موفق بوده یا باید در اقدامات خود تجدید نظر کند.

این نمودار میزان مبتلایان جدید کرونا در یک هفته اخیر را نشان دهد؛ جدولی که به واسطه آمارهای عجیب وزارت بهداشت نمی‌تواند به منزله کنترل کامل این بیماری باشد؛ چرا که چنان که گفته شد افزایش آمار و گاه کاهش آن بسیار عجیب است.

آمارهای فوتی‌های کرونا چقدر واقعی است؟

نمودار‌های طبیعی عموماً از روند منظمی پیروی می‌کنند؛ مثلاً روندی افزایشی دارند و بعد از مدتی که اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه صورت می‌گیرد، روند کاهشی خود را آغاز می‌کنند و از سرعت شیوع آن‌ها کاسته می‌شود.

آمار‌های ایران در ۸ روز گذشته هیچ‌کدام این دو روند را نشان نمی‌دهند؛ یعنی یک روز کاهش و روز دیگر افزایش و این کاهش و افزایش هیچ ارتباط معناداری با هم ندارند.

مثلا تعداد بیماران در گیلان از ۹۰ نفر در روز ۱۶ اسفند به افزایش ۷۰ نفری در روز ۱۷ اسفند رسیدیم، اما ۱۸ اسفند تنها ۲ نفر به آمار اضافه شدند ۱۹ اسفند ۲۸ نفر و امروز ۰ نفر این آمار‌ها مردم را بیش از گذشته سردرگم و گیج کرده است.

فرماندار کاشان به صراحت از حضور ۸۸ فوتی کرونا در شهر کاشان صحبت می‌کند، اما تعداد کشته‌های اصفهان بسیار کمتر از این عدد عنوان شده است. کیانوش جهانپور آمار فرماندار کاشان را تکذیب می‌کند.

نماینده ویژه وزیر بهداشت می‌گوید ٢٠٠ نفر به خاطر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند اما لحظاتی بعد سخنان خود را اصلاح می‌کند و می‌گوید منظور او تمام فوتی‌ها بوده، نه فوتی‌ها به خاطر ابتلا به کرونا.

در روزهای گذشته مقایسه‌ای از وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران با کشورهای دیگر را انجام داده بود. در آن گزارش که به آمار رسمی وزارت بهداشت استناد شده بود، نرخ مرگ و میر در ایران به خاطر ابتلا به کرونا ۲۵ درصد بود؛ این یعنی بر پایه آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده، اگر ۱۰۰ نفر در ایران کرونا بگیرند، ۲۵ نفر می‌میرند! هماکنون بیش از ۷۰۰۰ نفر در ایران به کرونا مبتلا هستند، اگر نرخ مرگ و میر را ۲۵ درصد در نظر بگیریم، آمار بسیار نگران کننده است و صحبت جعفرزاده ایمن آبادی دقیق به نظر می‌رسد که قبرستان‌ها دیگر جا ندارند. با این حال این تنها یک مقایسه است.

مسعود پزشکیان نائب رییس مجلس گفته آمار وزارت بهداشت واقعی نیست زیرا «این آمار تمام آنهایی نیستند که گرفتارند؛ چون آمار آنها را نمی‌تواند داشته باشد و تست‌شان را نگرفته‌اند. ما خیلی‌ها را نشناختیم و تست نکردیم اما مریض هم هستند.»

جعفرزاده نماینده رشت درباره آمار وزارت بهداشت گفته آمار فوت حدود ۴۰ نفر براثر کرونا در ایران چیزی شبیه شوخی است چون وضعیت گیلان بسیار وخیم‌تر از قم و حتی دیگر نقاط ایران است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:22اسفند1398،کد خبر:207286،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین