پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
یک متخصص تغذیه با تاکید بر این که مصرف آجیل‌های ناسالم عوارض متعددی به همراه دارد، در خصوص روش‌های تشخیص آجیل سالم و تازه از آجیل کهنه و مانده توضیحاتی ارائه کرد.

شعار سال: دکتر کوروش جعفریان افزود : وزارت بهداشت همواره با نظارت مستمر تلاش کرده است تا سالم ترین مواد غذایی در ایام نوروز در اختیار مردم قرار دهد، اما هنوز در این زمینه دچار ضعف در استاندارد هستیم و این مساله موجب شده است که گاهی شاهد بروز بیماری های مختلف در میان مصرف کنندگان باشیم.

وی با اشاره به وجود انواع آلودگی ها در آجیل کهنه ادامه داد : گاهی این آلودگی ها جنبه ظاهری دارد، گاهی از نوع میکروبی، انواع کپک و قارچ، مصرف بیش از حد کود و سموم و بیوشیمیایی یا شیمیایی است که در این مورد برخی تولیدکنندگان از رنگ های غیراستاندارد در تهیه آجیل استفاده می کنند. مثلا ممکن است خشکباری رنگ زعفرانی داشته باشد، اما ممکن است رنگ آن از نوع ناسالم باشد. گاهی علاوه بر این که آلودگی های قارچی و کپکی باعث ایجاد مسمومیت می شود، سمومی که توسط قارچ ها تولید می شود نیز باعث ایجاد بیماری در افراد می شود. همچنین بعضی انواع آلودگی ها بخصوص میکروبی یا استفاده از سموم با دوز بالا، موجب بروز ناراحتی های گوارشی و تنفسی شده و حتی سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: البته تشخیص سلامت آجیل ها از یکدیگر حتی برای یک فرد کارشناس نیز چندان ساده نیست، مگر این که بو یا طعم خاصی داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص ویژگی های آجیل سالم و تازه توضیح داد: مغزهای خام، معمولا تازه هستند و به دلیل تازگی، نمک و مواد رنگی کمتری دارند. آجیل هایی که رنگ، ادویه و نمک زیاد دارند نیز اغلب سالم نیستند. هر ماده غذایی، طعم خاصی دارد و تنها راه تشخیص آن، مزه کردن است. در مورد رنگ ماده غذایی نیز همین طور است. بطور مثال، زمانی که پوسته خارجی پسته تازه را باز می کنید، روی آن پوسته بنفش و داخلش، سبز رنگ است که نشانه سلامت آن است. نکته مهم دیگر، بافت مغز است. مغزهای سالم تُرد هستند، اما نرم نیستند. اگر مغزی شور یا طعم دار بود، اما حالت تردی هم داشت، این تُردی، الزاما نشانه سالم بودن آن نیست و ممکن است در اثر حرارت دیدن، تُرد شده باشد.

جعفریان به مردم توصیه کرد تا در حد امکان از فروشگاه های معتبر آجیل های بسته بندی شده خریداری کنند که سلامت آن ها تایید شده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، تاریخ 21 اسفند 98، کد مطلب: 981220180111231: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین