پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
بدترین مسأله در ارتباط با ماجرای تعطیلی سینما‌ها آن است که هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند این تعطیلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که باعث می‌شود شرایط برای برنامه‌ریزی درست و دقیق جهت برپایی مجدد چرخه اکران سینما‌ها بشدت سخت شود.
شعارسال: بدترین مسأله در ارتباط با ماجرای تعطیلی سینما‌ها آن است که هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند این تعطیلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که باعث می‌شود شرایط برای برنامه‌ریزی درست و دقیق جهت برپایی مجدد چرخه اکران سینما‌ها بشدت سخت شود.
 
«کرونا» رسما سینما‌های کشور را ضربه فنی کرده است! سینما‌ها نیز مثل بازار شب عید، به فروش روز‌های آخر سال و هفته‌های ابتدایی سال در ایام نوروز وابستگی دارند؛ فروشی که می‌تواند جبران فروش پایین برخی از ماه‌های دیگر سال باشد، اما امسال با ماجرا‌های پیش آمده در ارتباط با شیوع بیماری کرونا در کشور، سرنوشت سینما‌های ایران نیز همچون برخی دیگر از کشور‌های درگیر این بیماری چیزی جز تعطیلی نبوده است. در این شرایط هم سینماداران و هم تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و صاحبان آثار متضرر شده‌اند و فعلا هم مشخص نیست وضعیت سینما‌ها قرار است به کجا کشیده شود.
 
«سینما‌های خصوصی به‌طور متوسط روزی ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند که قریب نصف آن سهم سینمادار بوده، اما الان تعطیل‌اند. سایر مشاغل هم چنین وضعی دارند. باید برای جبران ضرر تعطیلی ناشی از کرونا در مشاغل خُرد، بسته‌های حمایتی طراحی کنیم. چه پیشنهادی دارید؟» این متن توئیتی است که حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در ارتباط با وضعیت فعلی سینما‌ها منتشر کرد؛ وضعیتی که قطعا بدون مشارکت و همفکری همه اهالی سینما حل نخواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین پیچیدگی‌های این ماجرا در این است که با توجه به تعطیلی سینما‌ها در اسفندماه، در عمل فیلم‌هایی که در این مدت قرار بوده اکران شوند، باید در اولویت اکران بعد از پایان تعطیلی سینما‌ها قرار گیرند؛ از سوی دیگر فیلم‌های مهمی برای اکران نوروزی متقاضی شده بودند و حالا هنوز مشخص نیست بعد از باز شدن مجدد سینماها، آیا آن‌ها هم بلافاصله وارد چرخه اکران می‌شوند یا نه؛ اتفاقی که بر پیچیدگی این ماجرا افزوده است.

 هیچ‌کس نمی‌داند اوضاع کی درست می‌شود

بدترین مسأله در ارتباط با ماجرای تعطیلی سینما‌ها آن است که هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند این تعطیلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که باعث می‌شود شرایط برای برنامه‌ریزی درست و دقیق جهت برپایی مجدد چرخه اکران سینما‌ها بشدت سخت شود. این نکته‌ای است که علی سرتیپی یکی از تهیه‌کنندگان سینما و مسؤول بزرگ‌ترین شرکت پخش فیلم در کشور نیز به آن اشاره کرده است. سرتیپی درباره این موضوع گفته بود: «واقعا خود ما هم نمی‌دانیم این وضعیت تا کی ادامه دارد و آیا اول فروردین سینما‌ها امکان باز شدن دارند یا تا آخر فروردین شرایط ادامه دارد. فقط امیدواریم بزودی فضا برای بازگشایی سینما‌ها مناسب باشد، اما فعلا چیزی در اختیار ما نیست و فکر می‌کنم کمتر کسی اطلاع دقیق داشته باشد که چه چیزی پیش خواهد آمد. با این حال با قطعیت می‌توان گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه تبعات این اتفاق (شیوع ویروس کرونا) را خواهیم داشت و اکوسیستم اکران سینما‌ها قطعاً به هم می‌ریزد».

او همچنین از دیگر آثار منفی این ماجرا بر فروش سینما‌ها گفت: «یکی از مشکلات عمده‌ای که الان وجود دارد این است که فروش خوب و در واقع تامین ذخیره بسیاری از ماه‌های سال در سینما در همین فروردین رخ می‌داد، چون معمولا در این مدت ۲ تا ۳ برابر ماه‌های عادی فروش داشتیم و به همین دلیل می‌گویم الان اکوسیستم سینما به هم ریخته است. ضمن اینکه فیلم‌های زیادی هم پشت صف اکران می‌مانند که فشردگی زیادی ایجاد می‌شود».
 
به نظر می‌رسد سال آینده نظام اکران و سرگروه‌های سینمایی نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو باشند. بعید نیست با این وضعیت مدت اکران برخی از آثار کم‌فروش‌تر کاهش پیدا کند و همچنین اکران بعضی از فیلم‌های شاخص جشنواره ۹۸ به بعد از برگزاری جشنواره فجر سال ۹۹ منتقل شود، چرا که از یک سو برخی فیلم‌هایی که در جشنواره حضور نداشتند و اتفاقا جزو آثار کمدی و احتمالاً پرفروش هستند، متقاضی اکران می‌شوند و سینماداران نیز برای جبران ضرر‌های اخیر خود به اکران این آثار اقبال بیشتری نشان می‌دهند و از سوی دیگر فیلم‌های اکران اسفند و اکران نوروز ۹۹ نیز به شکل منطقی باید در اولویت اکران باشند. در این شرایط و با در نظر گرفتن زمان‌های مرده اکران مثل ماه‌های محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و روز‌های منتهی به جشنواره فیلم فجر، در عمل بازه زمانی مناسب برای اکران در سال ۹۹ بشدت فشرده خواهد بود.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری    دانشجو  ،تاریخ انتشار:   23 اسفند 1398،کدخبر: 834439 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین