پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
لایحه بودجه سال ۹۹ علی‌رغم شرایط بد اقتصادی،تفاوتی با سال‌های قبل ندارد. با توجه به اینکه مجلس و دولت اصلاح ساختاری جدی در بودجه ایجاد نکردند؛ به نظر می‌رسد بار اصلی اصلاح ساختاری بر دوش مجلس آینده باشد.

شعار سال:لایحه بودجه سال ۹۹ علی‌رغم شرایط بد اقتصادی،تفاوتی با سال‌های قبل ندارد. با توجه به اینکه مجلس و دولت اصلاح ساختاری جدی در بودجه ایجاد نکردند؛ به نظر می‌رسد بار اصلی اصلاح ساختاری بر دوش مجلس آینده باشد.

بار اصلاح ساختاری بودجه بر دوش مجلس آینده

لایحه بودجه سال ۹۹ علی‌رغم شرایط بد اقتصادی، از نظر بودجه‌ریزی تفاوتی با سالهای قبل ندارد. دولت طبق دستور مقام معظم رهبری باید در بودجه‌ریزی سال ۹۹ اصلاحات ساختاری را اعمال می‌نمود اما به هر دلیلی بدون اعمال این اصلاحات ساختاری، لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه نموده است. در لایحه بودجه ۹۹، نحوه ورود منابع حاصل از فروش نفت همانند سالهای گذشته است و از فرصت تحریمها برای اصلاح بودجه استفاده نشده است. بررسی کارشناسی بودجه حکایت از آن دارد که در منابع درآمدی بودجه بیش‌برآورد انجام شده است و در بخش هزینه‌ها نیز کاهشی صورت نگرفته است، بر این اساس و بر اساس اعلام برخی کارشناسان احتمال وقوع کسری بودجه بالای ۱۰۰ هزار میلیاردی از این بودجه به‌چشم می‌خورد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با لزوم اصلاحات ساختاری در بودجه گفته است: تغییراتی که مورد انتظار بوده تا در بودجه سال ۹۹ شاهد آن باشیم اتفاق نیفتاده و همان چهارچوبی که قبل از انقلاب وجود داشته در حال استمرار است. علت اصلی این موضوع نیز این است که دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را قبل از بودجه نیاورده و لذا تغییرات عمده ای ایجاد نشده است، البته نمی‌توان گفت تغییری صورت نگرفته اما آن تغییرات عمده‌ای که باید صورت می‌گرفت تا ریل بودجه ریزی کشور را با اصلاح ساختار بودجه در مسیر درستی قرار بدهد اتفاق نیفتاد.

خدابخشی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم درباره ایرادات لایحه بودجه سال ۹۹ گفته است: در بودجه سال ۹۹ هزینه‌های دولت باید کاهش پیدا می‌کرد که متاسفانه این چنین نشد. برای جایگزینی درآمدهای نفتی هم معافیت‌های مالیاتی باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت و با فرارهای مالیاتی مقابله می‌شد که به آن هم توجهی نشده بود.

اصلاحات ساختاری بودجه احتمالا در مجلس آینده

روند تصویب بودجه سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجلس با سال‌های قبل متفاوت است. اصلاحات ابتدایی بر روی بودجه در مجلس اعمال شد اما به دلیل تعطیلی مجلس لایحه مصوبه کمیسیون تلفیق طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد و مجلس جلساتی برای بررسی لایحه بودجه برگزار نکرد. شورای نگهبان پس از بررسی بودجه سال ۹۹ ایرادات خود را برای اصلاح آن به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. با توجه به حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۹۹، از این پس نیز کمیسیون قرار است در روزهای آینده در جلسات خود، ایرادات گرفته شده توسط شورای نگهبان را اصلاح و مجدد آن را برای تصویب نهایی به شورا ارسال نماید.

شورای نگهبان در بررسی‌ تبصره‌ها و بندهای بودجه سال ۹۹ ایرادات و ابهاماتی متعددی را متوجه آن دانسته است. اما با توجه به اهمیت برخی تبصره‌ها و ایرادات مهمترین ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۹ مربوط به منابع حاصل از صادرات نفت، مقدار اوراق مالی منتشر شده، مالیات از خانه‌های خالی، اجازه واردات خودرو، قرارداد الکترونیک وکلا و افزایش حقوق ۱۵ درصدی است.

این ایرادات شورای نگهبان به نظر ایرادات پایانی بر بودجه سال ۹۹ است اما با توجه به اینکه از عمر این مجلس چند ماه بیشتر باقی نمانده و طبق گفته منتخبین مجلس آینده باید منتظر اصلاحاتی جدی بر بودجه سال ۹۹ در مجلس آینده باشیم مالک شریعتی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، در رابطه با اولویت مجلس آینده برای اصلاح ساختار بودجه بودجه سال ۹۹ گفته است: در حال حاضر کشور با کسری بودجه حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است و اقتصاد کشور نمی‌تواند شرایط بدتری را تحمل کند. بنابراین برای اصلاح این شرایط برنامه هایی داریم که میتواند اقتصاد کشور را به ریل اصلی خود باز گرداند. قطعا اولویت اصلی مجلس آینده اصلاح قانون بودجه است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:27اسفند1398،کد خبر:478643،ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین