پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
یک سال و یک ماه از تغییر رئیس قوه قضائیه می گذرد و در پی آن جابه جایی های مدیریتی بسیاری در سطح عالی و میانی مدیران و صاحب منصبان در قوه قضائیه انجام شده است.

شعار سال: یک سال و یک ماه از تغییر رئیس قوه قضائیه می گذرد و در پی آن جابه جایی های مدیریتی بسیاری در سطح عالی و میانی مدیران و صاحب منصبان در قوه قضائیه انجام شده است.

رهبر معظم انقلاب ۱۶ اسفند ۹۷ پیش از اتمام دوره پنج ساله دوم ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه، طی حکمی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی را به عنون رئیس قوه قضائیه منصوب کردند. مقام معظم رهبری در این حکم بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدید که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، تاکید داشتند.


مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید قوه قضائیه بیستم اسفند ماه ۹۷ با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد و از آن به بعد، تحولات قوه قضائیه در دوران تحول باعث جابه جایی های بسیاری در میان مدیران و صاحب منصبان ارشد و میانی دستگاه قضایی شد.


حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه به عنوان معاون اول رئیس قوه قضائیه در دستگاه قضا به فعالیت خود ادامه داد و در منصبی قرار گرفت که رئیسی در دوره قبل در آن سمت قرار داشت. غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران با حفظ سمت سخنگوی دستگاه قضا در دوران تحول شد.


در اردیبهشت ماه بود که انتصابات جدید در دستگاه قضایی رقم خورد؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول سابق دادستان کل کشور به سمت معاونت حقوقی قوه قضائیه منصوب شد و ذبیح الله خداییان از معاونت حقوقی به سمت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفت و احمد تویسرکانی به عنوان مشاور ریاست قوه قضائیه منصوب شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کریمی رئیس دیوان عالی کشور به افتخار بازنشستگی نایل آمد و حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم از قضات با سابقه و رئیس یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر قضات رئیس دیوان عالی کشور شد.


همچنین عباس مسجدی آرانی به ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور و علی بهادری جهرمی به ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه منصوب شدند. پیش از مسجدی آرانی، احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی و عبدالرضا مومنی رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه بود.


در ادامه تغییر و تحولات سکانداران دستگاه قضائی علی القاصی مهر رئیس کل سابق دادگستری استان فارس از شیراز به تهران آمد و به جای عباس جعفری دولت آبادی به سمت دادستان تهران منصوب شد و دادستان سابق تهران مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات شد. حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی معاون قضایی دادگستری استان فارس نیز جایگزین علی القاصی مهر در سمت ریاست کل دادگستری استان فارس شد.

تغییرات مدیریتی قوه قضائیه در سال ۹۸
در تیرماه بود که محمدحسین فروزان مهر، معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه به جای نوروز کهزادی معرفی شد.
در مرداد ماه غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس حوزه ریاست منصوب شد و جای خود در دادگستری استان تهران را به محمدجواد حشمتی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور داد.
شهریو ماه حجت‌الاسلام حسن درویشیان جای قاضی سراج در سازمان بازرسی کل کشور را گرفت و سراج به سمت مشاور رئیس قوه قضائیه منصوب شد.


از دیگر تغییرات دستگاه قضائی جابه جائی در مدیریت زندانهای استان تهران بود؛ حشمت اله حیات الغیب، مدیرکل زندان‌های استان فارس به جای مصطفی محبی منصوب شد. گفته شد که این تغییر مدیریتی نتیجه بررسی‌های کمیته ویژه ای بود که از سوی رئیس قوه قضائیه برای بررسی علت قتل یک زندانی به نام شیر محمدعلی در زندان تهران بزرگ، انجام شد هرچند سخنگوی قوه قضئیه اعلام کرد این تغییر به دلیل پایان ماموریت محبی در سازمان زندان ها بوده است.


در پی تغییر و تحولات در دستگاه قضا، محمدجواد لاریجانی که از زمان آیت الله یزدی در ستاد حقوق بشر فعالیت داشت، پس از گذشت بیش از دو دهه در دی ماه ۹۸ از این سمت برکنار شد و علی باقری کنی به حکم رئیس قوه قضائیه به این سمت منصوب شد همچنین ستاد حقوق بشر به رده معاونت دستگاه قضائی ارتقا یافت.

تغییرات مدیریتی قوه قضائیه در سال ۹۸
محمدرضا شهریاری مدیرکل پیشین روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه به عنوان مدیرکل تشریفات قوه قضائیه و علی نادری نیز به عنوان مدیرکل روابط عمومی قوه قضائیه منصوب شدند.
عیسی زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه منصوب شد. این تغییر مدیریتی برای ادامه روند الکترونیکی شدن دستگاه قضا انجام شد. پیش از او،‌ حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری که حدود یک دهه ۲۴ آذر ماه طی حکمی از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب شده بود، ‌این مسئولیت را برعهده داشت.


این تغییرات در سطح استانها هم باعث جابه جائی بسیاری از مدیران قضائی شد و بسیاری از روسای کل دادگستری استانی تغییر کردند و در سطح مدیران میانی نیز تغییر و تحولاتی رخ داد.

آنکه با کرونا رفت

تب و تاب کرونا در اسفندماه ۹۸ باعث فوت احمد تویسرکانی مشاور رئیس قوه قضائیه و رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شد. وی که سابقه بیماری قلبی داشت و در بیمارستان بستری بود ۱۳ اسفند ماه به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

تغییرات مدیریتی قوه قضائیه در سال ۹۸
در بحبوحه اعلام اخبار فوت ناشی از ابتلا به کرونا خبر درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علی خلفی، معاون قضائی قوه قضائیه نیز مطرح و شایعه شد که وی به دلیل ابتلا به کرونا در گذشت اما مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که حجت الاسلام والمسلمین خلفی از ۹ ماه پیش به دلیل نارسایی کبدی بستری و تحت درمان بود.
تحولات در دستگاه قضائی در یک سال و یک ماه پس از تغییر رئیس دستگاه قضا بسیار پرشتاب است و قوه قضائیه این تغییرات را برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و در راستای اجرای سند تحول در این قوه عنوان کرده است و انتظار می رود با تغییر رویکردهای دستگاه قضائی و جابه جایی مدیران، اهداف مدنظر دستگاه قضا و انتظارات و نیازهای مردم برآورده شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:7فروردین1399،کد خبر:2230659،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین