پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس پس از گذشت بیش از هزار روز از محاصره قطر اعتراف می‌کنند که در حوزه رسانه‌ای از دوحه شکست خورده‌اند.

شعار سال: از محاصره تحمیلی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر بیش از هزار روز می‌گذرد و آنها به جز افزودن بر جرائم و جنایت جنگی خود نتوانستند به اهداف خود دست یابند. کشورهای محاصره‌کننده انتظار نداشتند که قدرت رسانه‌ای قطر بتواند سهم عمده‌ای در مهار جریان محاصره و خنثی کردن اتهام‌زنی ها داشته باشد، چه اینکه پس از مدتی رسانه به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مقابله و مواجهه قطر با توطئه‌ها و نقشه‌های چهار کشور تبدیل شد و آنها اعتراف کردند که در مقابل قدرت رسانه‌ای قطر شکست خورده‌اند. این موضوع در ماه‌های اخیر ثباتی افسانه‌ای را برای رسانه‌های قطری به وجود آورده است.

دفتر شبکه الجزیره

طبق این گزارش، رسانه‌های چهار کشور محاصره‌کننده در مقابل رسانه‌های قطر دچار سردرگمی شدند، به گونه‌ای که نتوانستند پس از مواجهه با قطر اوضاع داخلی کشورهایشان را سامان دهند. در مقابل، رسانه‌های قطری که قدرت فزاینده‌ای یافته بودند توانستند با چالش‌های داخلی مواجه شوند و نقش مؤثری در حل آنها داشته باشند. این روند به حدی برای عربستان و متحدانش سخت بود که بستن شبکه الجزیره را به‌عنوان یکی از شروط مذاکره با قطر قرار دادند. 

 سعودی‌ها به  شکست اعتراف کردند

خلیج‌آنلاین در گزارش خود می‌نویسد: شاید توان شکست کشورهای عربی را بیشتر متوجه عربستان دانست؛ چه اینکه آنها نتوانستند جنگ یمن و سپس پرونده قتل جمال خاشقجی، فعال مخالف سعودی و در ادامه موج بازداشت‌ها را در عربستان مدیریت کنند و نقش مؤثری در نجات خاندان آل سعود  در فرار از مهلکه داشته باشند که عربستان با موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه شد. 

 انتقاد از رسانه‌های سعودی به حدی رسید که «عائض القرنی»، مفتی عربستان استفاده از آنها را برای مواجهه با طرف‌های خارجی شکست خورده خواند.

«عائض القرنی»، مفتی سعودی در مصاحبه با رادیو MBC عربستان گفت: پادشاهی عربستان به رسانه‌های قدرتمند نیاز دارد. در جلساتی که با مقامات کشور داشتم، اعتراف کردند که رسانه‌های ما ضعیف هستند و کار خاصی انجام نمی‌دهند، در حالی که رسانه‌های طرف‌های مهاجم بسیار قوی هستند.

آزمون و خطای شکست در امارات

این گزارش می‌افزاید: حدود دو ماه قبل از اعتراف به شکست سعودی‌ها، رسانه‌های اماراتی در مقابل آزمون سرنوشت‌سازی قرار گرفتند ولی نتوانستند در آنچه که از آنها خواسته شده بود، موفق عمل کنند. این ناکامی باعث شد که اوضاع تغییر کند و علیه آنها شود. 

خلیج‌آنلاین نوشت: در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی نخبگان اماراتی انتقاداتی را متوجه رسانه‌های داخلی کردند که نتوانسته بودند در مقابل حملات رسانه‌ای یمنی‌ها اوضاع داخلی امارات را کنترل کنند؛ آنها بیشتر اتهامات وارده را متوجه عربستان دانستند که باعث شده بود موج ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی این کشور به امارات سرایت کند.

این در حالی است که رسانه‌های اماراتی در جریان پروپاگاندای رسانه‌ای آل سعود برای ترغیب مردم این کشور به اینکه باور کنند دولت قطر در پس پرده مخالفت با آنها قرار دارد، نقش مؤثری ایفا کرده بودند. 

محاصره، رسانه‌های قطر را تقویت کرده است

خلیج‌آنلاین می‌نویسد: بسته شدن شبکه الجزیره از برجسته‌ترین خواسته‌های چهار کشور محاصره‌کننده برای ازسرگیری مجدد روابط با دوحه و برداشته شدن محاصره بود. این موضوع باعث افزایش قدرت مانور و حضور گسترده‌تر این شبکه خبری از سویی و تثبیت پایبندی دوحه به اصول مدرن رسانه‌ای از سوی دیگر شد، زیرا الجزیره جزو نخستین شبکه‌های عربی و از برجسته‌ترین آنها در جهان است.

شبکه الجزیره به‌طور خاص فعالیت‌های خود را هم‌زمان با محاصره قطر افزایش داد و تقویت کرد، زیرا همچنان بر شعار خود یعنی «رساندن صدا و عقاید افراد به یکدیگر» تأکید می‌کرد. اصرار بر اطلاع‌رسانی درست و واقعی باعث شد که در مدت بحران میلیون‌ها نفر از این شبکه قدردانی کنند. همچنین با وجود اینکه برخی دفاتر شبکه بسته و فعالیت‌هایش در کشورهای محاصره‌کننده ممنوع شد، تعداد مخاطبان آن در منطقه و جهان افزایش یافت. 

خلیج‌آنلاین در پایان گزارش خود نوشت: شبکه الجزیره با توجه به بحران قطر چندین جایزه بین‌المللی کسب کرد که این موضوع نشان می‌دهد فضای حاکم بر تحریریه شبکه از سال ۱۹۹۶ تا امروز به دلیل فضای آزادی حاکم بر دوحه از آزادی کامل برخوردار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 9 فروردین 99، کد مطلب: 475355: www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
0
0
الجزیره در حد بی بی سی و سی ان ان در خاورمیانه قدرتمند شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین