پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
به نقل از رویترز با شیوع ویروس کرونا، تحلیلگران اقتصاد معتقد به آن هستند که تبعات اقتصادی ویروس کرونا از لحاظ همه گیری و وسعت بدتر از جنگ جهانی دوم خواهد بود که منجر به بیکاری میلیون ها نفر در سراسر جهان نیز شده است و باعث خواهد شد تا شوک سنگینی به بهره وری در قدرت های اقتصادی جهان نیز وارد شود.
شعارسال: با شیوع کرونا تحلیلگران معتقد به آن هستند که تبعات اقتصادی ویروس کرونا از لحاظ همه گیری و وسعت بدتر از جنگ جهانی دوم خواهد بود که منجر به بیکاری میلیون ها نفر در سراسر گیتی نیز شده است.
 
به نقل از رویترز با شیوع ویروس کرونا، تحلیلگران اقتصاد معتقد به آن هستند که تبعات اقتصادی ویروس کرونا از لحاظ همه گیری و وسعت بدتر از جنگ جهانی دوم خواهد بود که منجر به بیکاری میلیون ها نفر در سراسر جهان نیز شده است و باعث خواهد شد تا شوک سنگینی به بهره وری در قدرت های اقتصادی جهان نیز وارد شود.
 
دوره های رکود اغلب با یک کاهش کوچک در فعالیت های اقتصادی آغاز می شوند و سپس در ماه های بعدی عمیق تر می شوند و بدین ترتیب تاثیرات آنها رفته رفته و تدریجی بر اقتصاد کشورها شروع به پدیدار شدن می کند.
 
اما بحران فعلی به وجود آمده در نتیجه شیوع ویروس کرونا یک مورد بسیار متفاوت است. از نظر گستردگی و ناگهانی بودن این بحران از زمان پایان جنگ دوم جهانی تاکنون بی سابقه بوده است. شوک اولیه ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی بخش عمده شبکه حمل و نقل و تجارت جهانی هم عظیم و هم ناگهانی بوده است.
 
هنوز هیچ آمار دولت ای در خصوص وسعت سقوط رشد اقتصادی ناشی از کرونا منتشر نشده، اما اگر صنعت نفت را شاخص تقاضا در اقتصاد جهانی بگیریم، به نظر می رسد که میزان مصرف تنها در طی یک ماه حدود 10 میلیون بشکه در روز یعنی 10 درصد کاهش یافته است.
 
اما افت فعلی را به جرات می توان شدیدترین سقوط میزان تولید در جهان از سال 1945 میلادی دانست. از نظر وسعت و ناگهانی بودن، بحران فعلی بیشتر شبیه الگوی رکود بزرگ دهه 1930 یا ازمحلال شدید کسب و کارهای تجاری در اواخر قرن نوزدهم یا اوایل قرن بیستم است.

تاریکی در آلمان

در همین زمینه به نقل از سی ان بی سی یک موسسه تحقیقاتی هشدار داده است که تعداد بیکاران در آلمان به عنوان مهم ترین قدرت اقتصادی اروپا ممکن است در سال ۲۰۲۰ به سه میلیون نفر برسد.
 
بنا به اعلام انستیتوی تحقیقاتی «آی ای بی» شمار بیکاران در آلمان در صورتی که بحران اقتصادی پیش رو چندان شدید نباشد به دو میلیون و ۳۵۶ هزار نفر خواهد رسید. این در حالی است که احتمال بیکاری سه میلیون آلمانی به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا نیز وجود دارد.
 
موسسه تحقیقاتی «آی ای بی» همچنین تخمین زده است که رشد اقتصادی آلمان در سال جاری میلادی به دلیل پیامدهای شیوع ویروس جدید کرونا دو درصد کمتر از پیش بینی هایی خواهد بود که تاکنون انجام شده است.
 
این انستیتوی تحقیقاتی احتمال داده است که فعالیت بخش هایی از چرخه تولید در آلمان که قلب تپنده اقتصاد اروپا محسوب می شود به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا به مدت شش هفته متوقف خواهد شد و بازگشت شرایط به حالت عادی نیز به همین مدت زمان نیاز خواهد داشت.
 
خداحافظی ایالات متحده با روزهای خوش
 
استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز روز چهارشنبه هشدار داده بود که در صورت عدم تصویب لایحه تقویت اقتصادی در کنگره احتمال افزایش نرخ بیکاری در این کشور به ۲۰ درصد وجود دارد.
 
دولت آمریکا با تصویب لایحه یک تریلیون دلاری تقویت اقتصادی قصد دارد تبعات بحران اقتصادی پیش رو را کنترل کند. هدف از این لایحه کمک اقتصادی به شهروندان، کمپانی های هواپیمایی و دیگر شرکت هایی است که از توقف فعالیت ها به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا متضرر شده اند.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور چنگ طلب آمریکا نیز از احتمال بیکاری ۲۰ درصدی در این کشور در «بدترین سناریوی ممکن» سخن گفته است. نرخ بیکاری در ایالات متحده پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ به ۱۰.۲ درصد رسیده بود.
 
فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسم، اعلام کرد در یک هفته اخیر بیش از ۱ میلیون نفر در این ایالت بیکار شده و درخواست پرداخت بیمه بیکاری خود را ثبت کرده‌اند.
 
به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، گری کوهن، مشاور اقتصادی سابق کاخ سفید و مدیر گلدمن ساکس می‌گوید: آمریکا در رکود اقتصادی‌ای قرار دارد که چندین تریلیون دلار خسارت خواهد زد و باعث می‌شود نرخ بیکاری سر به فلک خواهد بگذارد.
 
مدیر سابق انجمن ملی اقتصاد در دولت ترامپ گفت: در حالی که بازارها به شدت متلاطم هستند و شرکت‌های موجی از اخراج نیروها را آغاز کرده‌اند همانند آنچه در جنگ جهانی دوم روی داد، به سختی می‌توان در مورد آن‌چه در حال روی دادن است یک ژست خوش‌بینانه اتخاذ کرد.
 
کوهن گفت: ما در رکود به سر می‌بریم و من نمی‌خواهم به شما بگویم که ما در رکود نیستیم. شما نمی‌توانید مصرف‌کنندگان را از اقتصاد آمریکا جدا کنید و بگوید ما در رکود نیستیم. نرخ بیکاری به زودی سر به فلک خواهد کشید و اوضاع جنگ زده ای را شاهد خواهیم بود.
 
در عین حال وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید بحران کرونا موجب بیکاری ۷۳۰هزار کارگر در این کشور شده است؛ این رقم در شامگاه یکشنبه ۵۶۰ هزار نفر بود.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازپایگاه خبری  نبض بازار   ،تاریخ انتشار:  8 فروردین    1399،کدخبر:    ،53751 www.nabzebaazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین