پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۳۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به شبهات پیرامون حق بیمه فرد شاغل در مشاغل دوم و سوم پاسخ داد.
شعار سال: شبهات پیرامون حق بیمه فرد شاغل در مشاغل دوم و یا حتی سوم سوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. از محل صرف هزینه دریافتی مضاعف تا اعمال کدام حق بیمه در راستای سوابق شغلی شخص از جمله مهم‌ترین سوالاتی بود که در این زمینه ایجاد شد و برخی نیز به این امر ایراد حقوقی وارد دانستند.

لیلا متعارفی، مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، در مورد شبهات پیرامون حق بیمه فرد شاغل در مشاغل دوم گفت: طبق ماده 34 قانون تامین اجتماعی، در صورتی که شخص بیمه شده برای دو یا چند کارفرما مشغول به کار باشد، هر یک از کارفرمایان مکلف هستند که به میزان حقوقی که به شخص پرداخت می‌کنند، حق بیمه را از او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

او در رابطه در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد تا حق بیمه در مشاغل دوم و یا سوم پرداخت شود؟ اظهار کرد: ممکن است شخص شاغل در محل شغل اول خود در طول روز آسیبی نبیند اما در محل شغل دوم دچار آسیب شود یا برای مثال شغل دوم او سخت و زیان‌آور باشد و نیاز باشد 4 درصد در این رابطه اعمال شود.

متعارفی افزود: این موارد دیگر به کارفرمای شغل اول مربوط نیست پس بنابراین باید در حق بیمه دوم او اعمال شود. اگر کارگاه شغل دوم زیرمجموعه ماده 35 و دستمزد مقطوعی باشد باید طبق همان حق بیمه را پرداخت کند.


مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اذعان کرد: متاسفانه در برخی موارد افراد اقدام به سوءاستفاده کرده و به خصوص در دو سال پایانی که افزایش مستمری از آن مقطع نشات می‌گیرد، از چند کارگاه برای خود لیست حق بیمه پرداخت می‌کنند.

او افزود: در مواردی شاهد بوده‌ایم که شخص همزمان از چند شهر مختلف برای خود حق بیمه اعمال کرده و طبیعی است که این شخص در یک برهه زمانی نمی‌تواند به چند استان مختلف مراجعه کند و در آن مکان‌ها مشغول به کار شود و در بررسی‌های ما مشخص شده که این کار به منظور افزایش حق مستمری صورت گرفته است. به همین دلیل در پایان زمان کار تمام سوابق بیمه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متعارفی در پایان با ذکر محل هزینه‌کرد حق بیمه در مشاغل چندگانه گفت: مبالغ حق بیمه در سایر مشاغل به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود و همانطور که مشخص است این مبالغ در صورت وقوع حادثه در مشاغل دوم و سوم صرف جبران آن خواهد شد و بالاترین حق بیمه نیز برای شخص به عنوان دوران مستمری لحاظ خواهد شد.

همچنین محمد هاشمی، حقوقدان و وکیل دادگستری، در این خصوص معتقد است به سبب اینکه کارفرما نسبت به وقوع هرگونه آسیب به شخص در مشاغل دیگر، مسئول و ضامن نیست بنابراین کارفرمایان باید تمامی افراد شاغل در محل کارگاه خود را بیمه کرده تا در صورت وقوع حادثه سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی ضررات و آسیب‌های احتمالی باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: 996438 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین