پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
با شیوع بیماری همه‌گیر، موج جدید تهدیدهای جدی و حمله به آزادی مطبوعات در چندین کشور عضو شورای اروپا گزارش شده است.

شعار سال:گزارش سالانه «بستر حمایت از روزنامه‌نگاران شورای اروپا» حاکی از آن است که حمله‌های جدید به آزادی رسانه‌ها در اروپا، در بحران همه‌گیری بیماری کرونا، چشم‌انداز تیره و تار را بدتر کرده است.

هم‌زمان با ارائه گزارش سالانه بستر حمایت از روزنامه‌نگاران شورای اروپا در مورد عملکرد سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۴ گروه و سازمان بین‌المللی در زمینه آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاری، از جمله فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تاکید کرده‌اند حمله به آزادی مطبوعات در اروپا در معرض خطر جدی برای تبدیل شدن به یک امر طبیعی جدید است.

 

این گزارش با تجزیه تحلیل داده‌های سال ۲۰۱۹ میلادی الگوی رو به رشد ارعاب برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران در اروپا را نشان می دهد.

این روند در هفته‌های گذشته تسریع شده است که برای حمایت از نقش اساسی مطبوعات آزاد در جوامع دموکراتیک، نیاز به اقدام‌های فوری از سوی کشورهای عضو دارد.

با شیوع بیماری همه‌گیر، موج جدید تهدیدهای جدی و حمله به آزادی مطبوعات در چندین کشور عضو شورای اروپا گزارش شده است.

دولت‌ها، روزنامه‌نگاران را به دلیل گزارش‌های انتقادی، تحت نظارت گسترده قرار داده‌اند که بعضا منجر به بازداشت و مجازات به اتهام انتشار اخبار جعلی شده است.

در این گزارش به یک‌صد و۴۲ مورد تهدید جدی برای آزادی رسانه‌ها اشاره شده است.

این تهدیدها ۳۳ حمله فیزیکی علیه روزنامه‌نگاران، ۱۷ مورد بازداشت جدید و حبس، ۴۳ مورد آزار و اذیت و ارعاب و دو مورد جدید مصونیت از مجازات قتل را شامل می‌شود.

به گزارش جماران، یک گروه حقوق بشری چینی از بازداشت دو شهروند روزنامه‌نگار که عضو داوطلب پروژه‌ای برای جمع آوری داده‌های رسانه‌های اجتماعی در مورد بیماری کرونا بودند خبر داد.

یک عضو دیگر این تیم در همان روز مفقود شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بازداشت کارکنان رسانه را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آن‌ها شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، با اشاره به ضرورت جریان آزاد اطلاعات برای مبارزه با شیوع ویروس مرگبار، دستگیری کارکنان رسانه‌ها را در شرایط بیماری همه‌گیر غیرقابل قبول دانست.

این نهاد از مقام‌های چینی خواست تا کارکنان بازداشت‌شده رسانه‌ها را آزاد کرده و فوراً اطلاعات بیشتری را در مورد محل زندگی شهروند روزنامه‌نگاران مفقود شده منتشر کنند.

وبسایتی که این سه روزنامه‌نگار برای آن کار می‌کردند پیشتر مصاحبه‌ای با پزشک بیمارستان مرکزی ووهان منتشر کرده بود که از زمان دستگیری آن‌ها در محدوده جمهوری خلق چین از دسترس خارج شده است.

دو شهروند روزنامه‌نگار دیگر نیز از بهمن ماه سال گذشته در چین مفقود شده‌اند.

یک شهروند روزنامه‌نگار نیز پس از دو ماه ناپدید شدن اظهار داشت که از سوی مقام‌های چینی تحت قرنطینه بوده است.

همچنین یک روزنامه‌نگار اهل سومالی که برای یک شبکه خصوصی تلویزیونی کار می‌کرد از سوی فردی ناشناس به قتل رسید.

این روزنامه‌نگار در روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در اثر ضرب و جرح از سوی فردی ناشناس کشته شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، کشته شدن این روزنامه‌نگار را درست پس از روز جهانی آزادی مطبوعات وحشتناک دانست و از مقام‌های سومالی خواست تا در مورد این جنایت تحقیق کرده و قاتلان را به عدالت بسپارند.

طی سال جاری میلادی دو روزنامه‌نگار در سومالی به قتل رسیده‌اند.

در همین رابطه باید به قتل یک روزنامه‌نگار و مجری رادیو در فیلیپین با شلیک اسلحه اشاره کرد. 

او روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت از سوی دو مرد ناشناس به ضرب گلوله کشته شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، کشته شدن این روزنامه‌نگار را درست پس از روز جهانی آزادی مطبوعات وحشتناک دانست و از مقام‌های فیلیپین خواست تا در مورد این جنایت‌ تحقیق کرده و قاتلان را به عدالت بسپارند.

طبق داده‌های اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین (NUJP)، یک‌صد و ۸۶ روزنامه‌نگار از سال ۱۹۸۶ میلادی در این کشور کشته شده‌اند.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی جماران،تاریخ20 اردیبهشت 1399، کدخبر:1427301،www.jamaran.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
الان اینا با روزنامه نگارا این کار رو میکنن که آمار واقعی کرونا درز نکنه یا مسئله دیگه ای با آزادی مطبوعات دارند.اگر قرار باشه مطبوعات اخبار واقعی و به روز و مستند ارائه نکنند خب پس به چه اخباری باید اعتماد کنیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین