پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
هر چقدر به پایان مجلس دهم نزدیکتر می‌شویم طرح‌ها و لوایح با شتاب بیشتری بررسی می‌شود این موضوع موجب انتقاد کارشناسان و خصوصا برخی منتخبان مجلس آینده شده که چرا طرح‌ها آنچنان که باید با کار کارشناسی بررسی و تصویب نمی‌شود.

شعار سال: هر چقدر به پایان کار مجلس دهم نزدیکتر می‌شویم فعالیت‌های نمایندگان پرشتاب‌تر می‌شود. طی این مدت چند طرح از جمله حذف چهار صفر از پول ملی، تشکیل وزارت بازرگانی، اصلاح قانون انتخابات و اصلاح لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی از جمله طرح‌ها و لوایحی بوده است که مجلس در این روز‌ها به بررسی آن‌ها پرداخته است.
اینکه مجلس در روز‌های آخری پرکار شده است از جمله مواردی است که به طور محسوس در میان افکارعمومی و رسانه‌ها مورد متوجه قرار گرفته است و همین موضوع سبب انتقاد بسیاری از کارشناسان و خصوصا نمایندگان مجلس آتی شده اشت.
در همین رابطه، «سید مصطفی میرسلیم» منتخب مردم تهران مجلس یازدهم در توئیتی نوشت: «اقدامات غیر کارشناسی و شتابزدۀ آخرین روز‌های مجلس دهم بدقت رصد و پس از افتتاح مجلس یازدهم مجددا بررسی خواهد شد: گسترش بی رویۀ مناطق_آزاد، حذف صفر‌ها و تغییر نام پول ملی، تشکیل مجدد وزارت بازرگانی برای چراغ سبز دادن به واردات!»
یکی از همین طرح‌ها طرح جداسازی بخش تجاری وزارت صمت و ایجاد یک وزارتخانه جدید به نام وزارت بازرگانی بود که دیروز نمایندگان مجلس، برای چندمین بار طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را بررسی و با آن مخالفت کردند.
سابقه طرح تشکیل وزارت بازرگانی به تلاش‌های دولت برای تاسیس مجدد این وزارتخانه بر می‌گردد؛ بر این اساس دولت از سال ۹۶ با ارائه لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی بود که با مخالفت نمایندگان روبرو شد. بعد از مخالفت نمایندگان مجلس با لایحه دولت، برخی از نمایندگان با ارائه طرحی جدید خواستار تشکیل وزارت بازرگانی شدند. این طرح سرانجام در مهرماه ۹۸ با حمایت دولت به تصویب مجلس رسید، اما با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و برای همین هم به مجلس برگشت تا اصلاح شود.
«احسان خاندوزی»، نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: «تلاش‌های مجلس در روز‌های پایانی‌اش برای تصویب وزارت بازرگانی عجیب است. سیاست‌های تجاری کشور‌ها نباید مستقل اتخاذ شود.»
در همین راستا، سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که ما در روز‌های پایانی عمر مجلس دهم طرح‌ها و لوایح اعاده شده از سوی شورای نگهبان داریم و باید این طرح‌ها و لوایح در اولویت کار قرار گیرد، دلیلی ندارد طرحی که ۴ بار از سوی نمایندگان رد شده در صحن مطرح شود.
همچنین طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس بازهم مورد بررسی قرار گرفت. در همین زمینه یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب در مطلبی با انتقاد از شورای نگهبان ایرادات این شورا بر این طرح را مورد هجمه قرار داد که روابط عمومی شورا با بیان اینکه متاسفانه استانی‌شدن انتخابات برای مجلس اهمیت داشت و نه رفع ایرادات قانون انتخابات، آورده است: مجلس دو سال کار برای اصلاح قانون انتخابات را کنار گذاشت.
روابط عمومی شورا اعلام کرد: «این در حالی است که با اعلام ایرادات شورای نگهبان به طرح پیشین، انجام اصلاحات آن از سوی مجلس دیگر پیگیری نشد و همین امر نیز مورد انتقاد ایشان در جلسه اخیر و جلسه ۱۳/‏۰۸/‏۱۳۹۸ شورای نگهبان واقع شد: «با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات، دو سال کار‌های کارشناسی با همکاری شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بر روی اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت، اما متأسفانه این طرح از سوی مجلس کنار گذاشته شد.»
ایراداتی توسط شورای نگهبان درباره این طرح گرفته شده بود که به رئیس مجلس اعلام شد.
همچنین نمایندگان مجلس لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده ۲ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد چند منطقه ویژه اقتصادی را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
وکلای ملت پس از بررسی، لایحه مذکور را با ۱۲۶ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه علنی اصلاح شد.
«غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه بیان کرد: «متأسفانه انگیزه افرادی که اصرار بر گسترش مناطق آزاد و ویژه دارند، انگیزه‌های ملی و در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور نیست و مصرف‌گرایی را در این مناطق تقویت می‌کند. اصرار بیش از حد برخی نمایندگان برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه جدید نوعی اقدام تبلیغاتی در راستای جلب نظر ساکنان حوزه انتخابیه‌شان است.»
بسیاری مطرح می‌کنند که چرا مجلس دهم در روز‌های آخر به مسائل و مشکلات اصلی مردم نمی‌پردازد و خصوصا در لوایح و طرح‌هایی که باید تکلیف آن در این روز‌ها مشخص شود ورود نمی‌کند. به هر جهت همه این موارد در کارنامه کاری مجلسی که انتقادات زیادی به آن وارد است ثبت و ضبط می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، کد خبر: 1608252، تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1399، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین