پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
از شمال کشور خبر می‌رسد که بیماری فاسیولا در برخی مناطق به ویژه استان گیلان شیوع پیدا کرده است و تعدادی از هموطنانمان به آن مبتلا شده اند. بیماری فاسیولا در ۲ مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه هر سال) شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.

شعار سال: بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است که تخم این انگل از طریق آب آلوده و سبزیجات محلی (بیشتر در شمال کشور) منتقل می‌شود. لارو (تخم) انگل به سبزیجات چسبیده و وارد بدن می‌شود؛ انگلی که با شستشو، نمک سود کردن و حتی فریز کردن از بین نمی‌رود و به همین دلیل نگرانی در مورد آن جدی است. مهم‌ترین اشکالی که این انگل می‌تواند در بدن ایجاد کند، این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله ور شده و می‌توانند بافت کبد را به صورت وسیع تخریب کنند.

در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می‌شود، اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود.

وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.

باید دقت داشت که نمی‌توان با شست‌وشو انگل فاسیولا را از سبزی‌زدود و از بین برد؛ این انگل برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.

تعداد بازدید : 20


اقدامات پیشگیرانه

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیاز است به نکات زیر توجه کرد؛

-از مصرف سبزی خصوصا سبزی‌های محلی خودداری کنید.

-درصورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شود.

-از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های استفاده کنید.

-مطمین باشید سبزی که مصرف می‌کنید با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است.

-در صورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی را از بیرون تهیه می‌کنید قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می‌رود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:17اردیبهشت1399،کد خبر:976654،www.tabnak.ir

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین