پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
استاد عیسی سپهوند از تك‌نوازان برجسته و از نخستین همكاران رادیو بود كه در سخت‌ترین شرایط جنگی با راه‌اندازی گروههای سرود دانش‌آموزی و خلق آثار ارزشمندی چون «دالكه»، «وحدت»، «سرباز» و «پیروزی» هنر ایثار و مقاومت را با ملودیهای شیرینش در آمیخت.

شعار سال: به مناسبت سالروز درگذشت استاد عیسی سپهونی ؛ مربی گروه سرود و موزیک امور تربیتی، استان لرستان

 نگاهی به زندگی استاد عیسی سپهونی:

 در گیر و دار اختلاف اقوام مختلف لرستان با رژیم شاهنشاهی، بسیاری از خانواده‌ها مجبور به ترک خرم‌آباد و مهاجرت به دیگر شهرها شدند. از جمله‌ی آن‌ها خانواده‌ی عیسی سپهونی از ایل بیرانوند است.
پس از سه سال از هجرت خانواده‌ی سپهونی، عیسی در مهرماه سال ۱۳۰۷ به دنیا آمد. دو ماهه بود که پدرش را از دست داد. در کودکی به دلیل صدای خوب و تسلط بر زبان عربی در مجالس همسایه‌هایش به فارسی و عربی آواز می‌خواند. به دلیل مشکل معیشتی از هفت سالگی تن به کار کردن در شرکت‌های نفتی آمریکایی و انگلیسی در اهواز داد. کار کردن در این شرکت‌ها فرصت یادگیری زبان انگلیسی را برایش فراهم کرد.
در شانزده‌سالگی به ارتش رفت و در پی علاقه و استعدادش در گروه موزیک مشغول شد و خیلی زود پیشرفت کرد تا رهبر گروه موزیک ارتش شد.
علاوه بر تسلط به موسیقی سنتی، تئوری موسیقی کلاسیک غربی را نیز آموخت. سال ۵۰ در پی انتقالی‌اش با همسر و فرزندانش راهی شهرستان شاهرود شد.
وی با بیست نفر از همکارانش جمعه‌ها در جلسه‌ی قرائت قرآن شرکت می‌کرد. حضور در این جلسات موجب رشد فکری او و به تبع‌اش ایجاد مشکلاتی برای او در ارتش شد.
سال ۵۴ بازنشسته شد و در پی دعوت سرپرست پیشاهنگی شهر به شغل معلمی در فعالیت‌های هنری مدارس پرداخت.
به دلیل برگزاری مراسم و جشن‌ها در پادگان خرم‌آباد، محل کارش را به پادگان برد تا دور از حواشی دانش‌آموزان مستعد را پرورش بدهد. با اوج گرفتن فعالیت‌های انقلابی، در یکی از درگیری‌های مردم و گاردی‌ها مصدوم شد و فعالیت‌های پیشاهنگی گروهش تعطیل شد. در این ایام از پا ننشست و با سرودن اشعاری در رثای امام و علیه حکومت پهلوی همراهی خود با مردم را اعلام کرد.

پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نهاد امور تربیتی با دعوت مدیران نهاد امور تربیتی مشغول آموزش موسیقی به دانش‌آموزان شد. وی با جمع‌آوری دانش‌آموزان مستعد و خوش‌صدا از مدارس خرم‌آباد یک گروه حرفه‌ای تشکیل داد و علاوه بر کسب مقام‌های برتر کشوری در جبهه‌های نبرد نیز حاضر شد تا با اجرای سرودهای انقلابی برای رزمنده‌ها در حرفه‌ی خود دینش را به جبهه ادا کند.
" جنگ جنگ تا پیروزی " عنوان مشهورترین سرود و نام گروه استاد سپهونی است.
وی پس از سال‌ها خدمت در عرصه‌ی #موسیقی کشور در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ چشم از جهان فرو بست.

تعداد بازدید : 85

 پ.ن: ماجراهای این گروه سرود و زندگی‌نامه‌ی استاد را می‌توانید در کتاب جنگ جنگ تا پیروزی به قلم سامان سپهوند بخوانید.

حضور استاد عیسی سپهوند در جبهه‌های سومار و قصر شیرین و كردستان و قرارگاههای رزمندگان اسلام، خاطره خوشی را برای هنرمندان عرصه دفاع مقدس رقم زده است. در شرایطی كه هنر انزوا یا هنر انتزاعی ترویج شده و در ذهن گروهی از هنرمندان آن مقطع نوعی بی‌تفاوتی و جدایی از جامعه وجود داشت. حضور پ‍ُررنگ و خلاق استاد سپهوند در حوزه هنر مقاومت و به كارگرفتن موسیقی در جهت بیان شكوه ایثار، گامی ارزنده و پرده‌ای فراموش‌نشدنی از شأن و شعور و درك والای او رقم زد.

آثار مرحوم استاد عيسي سپهوند:

** سرودهاي لري:

بهار، بسيج، شير شهيد، دالكه بيار تفنگم، مسلمانان، خليج‌فارس، لشكر محمدي، وحدت، جنگ جنگ تا پيروزي، نامه يك رزمنده به مادر‌،‌ نميري بسيجي، و ترانه‌هاي شبهاي لرستان.

** سرودهاي فارسي:

راهيان كربلا، ‌ بهمن،معلم ‌١، معلم ‌٢، رزمندگان، شادي، سربازم، محصلان، شهيدان، پرستوها، سوگند و كبوتر.

** سرود به زبان عربي:

شاكرين

** مارش‌ها و آهنگ‌هاي بي‌كلام.

استاد سپهوند علاوه بر ساخت آهنگ‌هاي زياد، خود شاعر اين قطعات نيز بود و اشعار اين آثار از سروده‌هاي خود استاد هستند.

روحش شاد و يادش گرامي باد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:24اردیبهشت1391،کد خبر: 91022414410،www.isna.ir

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین