پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
هیات وزیران با تصویب تبصره سه ماده 142 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ، مصوب نمود که سرمایه گذاران خارجی به ازای 300 هزار دلار سرمایه گذاری مجاز بوده یک دستگاه خودروی خارجی را بدون تشریفات جاری وارد کنند. برخی از کارشناسان این مصوبه را نقد نموده و معتقد به حاشیه دار بودن آن هستند. نقد حاضر ، نمونه ای از تحلیل های ارایه شده در این خصوص است.

شعار سال: هیات وزیران با تصویب تبصره سه ماده 142 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ، مصوب نمود که سرمایه گذاران خارجی به ازای 300 هزار دلار سرمایه گذاری مجاز بوده یک دستگاه خودروی خارجی را بدون تشریفات جاری وارد کنند. برخی از کارشناسان این مصوبه را نقد نموده و معتقد به حاشیه دار بودن آن هستند. نقد حاضر ، نمونه ای از تحلیل های ارایه شده در این خصوص است.

پشت پرده های احتمالی مصوبه سرمایه گذاری 300 هزار دلاری و واردات خودرو
۱_اولویت سرمایه گذار خارجی وارد کردن حداکثر ۳ خودرو خارجی نبوده و برای او اهمیتی ندارد. چرا که این خودرو را می تواند در ایران نیز خریداری کند .


۲-معادل ریالی ۳۰۰ هزار دلار با دلار ۱۷ هزار تومانی حدود ۵ میلیارد تومان است که شاید حتی کم تر از قیمت خرید مجموع ۳ دستگاه برخی از این خودرو ها در بازار داخل باشد .


۳_ورود موقت راهی است به سوی قطعی شدن با ایجاد تبصره و ....و در نهایت به سمت واردات خودرو کشیده می شود و سرمایه گذاری فراموش می شود .


۴-به نظر می رسد با این مصوبه ، خودروهایی که در دوره وزیر قبلی صنعت و معدن ثبت سفارش شبانه ظرف چند ساعت شده اند و ظرفیت موتوری ۲۵۰۰ سی سی دارند و در حقیقت قاچاق تلقی می شوند می توانند به این سرمایه گذاران پیشنهاد شوند و این خودروها هم ترخیص شوند .


۵-سوابق قبلی این گونه بخشنامه ها مشخص است .مثلا در سال های نه چندان دور تا سال ۸۸ هر ایرانی خارج از کشور می توانست با داشتن شرایطی که زیاد سخت نبود یک خودرو ایرانی وارد کند (یعنی این که ماشین های سمند و ....صادراتی را دوباره وارد ایران می کردند چرا که قیمت آن برخی مواقع تا ۸۰ درصد در کشورهای صادراتی ایران پایین تر بود و انگیزه ای برای این کار بوجود آمده بود بطوری که دیپلمات ها و سفیران ایرانی خارج از کشور هم نمی خواستند از این بخشنامه بی نصیب باشند و اقدام به واردات خودرو ایرانی صادر شده می کردند ) .


جالب ترین قسمت این بخش نامه، این بود که در اوایل تعداد ذکر نکرده بود و نوع خودرو که شخصی باشد یا اتوبوس و.....هم قید نشده بود بطوری که تا حدود ۶۰ اتوبوس ولوو صادراتی ایران هم با همین بخشنامه توسط یک فرد وارد شده بود .


۶-ارز ۴۲۰۰ تومانی آقای جهانگیری را هم در نظر بگیرید و اختصاص آن به افراد خاص مطابق گزارش ماه جاری دیوان محاسبات کشور.

بنابراین احتمال اینکه این گونه بخشنامه ها ،در راستای تامین منافع افراد خاصی طراحی و تدوین شده و یا سوق پیدا کنند، وجود دارد.


در مجموع می توان به این گونه بخش نامه ها فقط واژه خدا به خیر کند را اطلاق کرد .

برگرفته از متن پست ارسالی توسط نیک بین ، عضو گروه واتساپی اندیشه سرای کارآفرینی

اختصاصی شده توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین