پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
واقعه ۲۸ اردیبهشت و تغییر دقیقه ۹۰ گزینه معاونت زراعت جدا از آنکه چه کسی آمد و چه کسی نیامد (که تفاوت محسوسی هم نداشت) از یک بُعد دیگر قابل توجه و تامل بود. واقعه ای که به بدنه وزارتخانه این حس را القاء کرد که جناح‌های قدرت در وزارتخانه روی تصاحب پست‌ها می‌جنگند و هر که پیروز شد نیروی خود را بر کرسی‌ها می‌نشاند و وظیفه خاوازی تنها امضاء کردن احکامی است که روی میزش می‌گذارند. این وضعیت تقریباً در هیچ دوره‌ای از وزارت جهاد کشاورزی سابقه نداشته است.
شعار سال: خاوازی نکته‌ای را باید بداند که شاید دیگران از روی ترس یا چاپلوسی و یا احترام به رویش نیاورند.

واقعه ۲۸ اردیبهشت و تغییر دقیقه ۹۰ گزینه معاونت زراعت جدا از آنکه چه کسی آمد و چه کسی نیامد (که تفاوت محسوسی هم نداشت) از یک بُعد دیگر قابل توجه و تامل بود. در اینکه خاوازی یکی از باسوادترین، سالم‌ترین و علمی‌ترین و در عین حال نجیب‌ترین وزرای کشاورزی چند دهه اخیر است تردیدی وجود ندارد، ولی خاوازی نکته‌ای را باید بداند که شاید دیگران از روی ترس یا چاپلوسی و یا احترام به رویش نیاورند.

دکتر خاوازی باید اطلاع داشته باشد که کل بخش کشاورزی می‌داند که وزارت او حاصل مرضی الطرفینی او فی ما بین لابی کلانتری و لابی حجتی است که به خودی خود امر مذمومی هم نیست و بلکه می‌تواند نقطه قوت هم باشد البته به شرط‌ها و شروطها. مهمترین شرطش هم این است که خاوازی استقلال و اقتدار مقام وزارت را حفظ و اعمال کند و این شائبه که او وزارت را میان جناح‌های قدرت پیش گفته تقسیم نموده بزداید امری که در واقعه ۲۸ اردیبهشت به شدت مخدوش گردید. واقعه ۲۸ اردیبهشت به بدنه وزارتخانه این حس را القاء کرد که جناح‌های قدرت در وزارتخانه روی تصاحب پست‌ها می‌جنگند و هر که پیروز شد نیروی خود را بر کرسی‌ها می‌نشاند و وظیفه خاوازی تنها امضاء کردن احکامی است که روی میزش می‌گذارند. این وضعیت تقریباً در هیچ دوره‌ای از وزارت جهاد کشاورزی سابقه نداشته است و وزرا اگر چه ممکن بود به مقامات مافوق در دولت تمکین کنند، ولی همواره در درون وزارتخانه‌ی خود حاکمیت مطلق داشتند. خاوازی اگر سریعاً این مشکل را حل نکند و قدرت وزارت خود را عملی نکند و اجازه تاخت و تاز به باند‌های قدرت درون وزارتخانه‌ای بدهد قطعاً متضرر خواهد شد و اعتبار خود و وزارت را به باد خواهد داد.

اما در ریشه یابی این وضعیت شاید به این نتیجه برسیم، چون خاوازی فرد سیاسی نبوده و در جناح‌ها و محافل سیاسی پشتوانه‌ای برای خود نمی‌بیند احتمالاً نگران آن است که اگر با خواسته‌های حامیان سیاسی اش در وزارتخانه همراهی نکند دچار خشم آن‌ها شده و احتمالاً پستش را از دست بدهد که این هم برمی گردد به همان اشکال غیرسیاسی بودن ایشان. دکتر خاوازی باید بداند در بهترین شرایط تاریخی وزیر شده است، وضعیت سیاسی دولت و جناح‌ها به گونه ایست که او تنها باید نگران ادامه وزارتش بعد از دولت روحانی باشد و بس. به عبارتی او در این دولت ضد ضربه است به سه دلیل:

اولاً: اینکه ایشان تازه وزیر شده و قطعاً تحت هر شرایطی حتی در صورت تحریک و فشار حجتی و کلانتری، رئیس جمهور ایشان را به هر تهمت، علت و خطای انتصابی عزل نخواهد کرد.

دوماً: مجلس جدید به هیچ وجه برنامه‌ای برای استیضاح وزراء ندارد (حتی اعتقاد دارند روحانی می‌خواهد مجلس را به این وادی بکشاند و آن‌ها باید از این دام دوری کنند) حتی اگر قرار به استیضاح باشد آقای خاوازی که تازه شروع کرده در آخر صف است و نوبت به ایشان نمی‌رسد.

سوماً: در سال جهش تولید که وضعیت کرونا لزوم تامین امنیت غذایی کشور را حیاتی‌تر کرده، هر فشار و تلاشی برای برکناری ایشان عبث و بیهوده خواهد بود پس دکتر خاوازی چه بخواهد و چه نخواهد عمر وزارتش حداقل تا پایان دولت روحانی است.

اما اگر وی بتواند باند‌های قدرت را از وزارتخانه اخراج کند و خود عنان وزارت را در دست بگیرد و مدیران عملگرا، سالم و توانمند را در کشور و استان‌ها بگمارد و در این شرایط کرونا جهش تولید را تحقق ببخشد و باعث رشد و شکوفایی واقعی بخش شود (نه مانند دوران حجتی و بخشنده تنها رشد روی کاغذ) احتمال قریب به یقین در دولت بعدی حتی اگر اصولگرایان تندرو باشند شانس وزارت یا مقامی رفیع را خواهد داشت چرا که هر کسی بتواند در عمل، شعار جهش تولید را عینیت ببخشد در دولت آینده چه چپ باشد چه راست جایگاهش محفوظ خواهد بود حال این دکتر خاوازی است که به این نصایح و استدلالات توجه می‌کند و خود و وزارتخانه و بخش کشاورزی را عزتمند و قدرتمند می‌کند و یا گوش نمی‌دهد و …

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دهقان نیوز، تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، کد خبر:۵۴۱۳۲، dehghannews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین