پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
داننشجویان سراسر کشور در هفته گذشته علاوه بر آنکه پیگیر مسائل صنفی و دانشگاهی به ویژه در آموزش مجازی بودند، به مسائل شهری و کمک به نیازمندان نیز پرداختند.

شعار سال: شرایط کشور هنوز تحت تأثیر ویروس کرونا است؛ کلاس‌های دانشگاه همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود. وضعیت برگزاری امتحانات همچنان در هاله‌ای از ابهام است. فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی نیز تحت تأثیر کرونا است با این حال فعالان دانشجویی دست از پیگیری مسائل دانشگاه و شهر خود برنداشتند.

در مشهد، دانشجویان دو مساله را به صورت همزمان دنبال کردند؛ اول موضوع ساخت یک مجسمه ۳۸ متری از فردوسی در دانشگاه فردوسی و دیگری ایجاد قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد بود.

احداث مجسمه یا حل مشکلات دانشجویان؟

موضوع مجسمه فردوسی در دانشگاه فردوسی از این قرار است که یک خیر سرشناس مشهدی، قصد ساخت یک مجسمه بسیار مرتفع در یکی از میدان‌های اصلی دانشگاه را دارد. این موضوع از سال گذشته پیگیری شد و قرار بود تا ۲۵ اردیبهشت از مجسمه رونمایی شود. دانشجویان، اما معتقدند حالا که دانشگاه اینقدر خوب می‌تواند کمک خیرین را جذب کند، چرا فکری برای حل مشکلات زیرساختی دانشگاه که معطل بودجه مانده‌اند، نمی‌کند. این موضوع را مسئولان دانشگاه پاسخ داده‌اند و گفته اند که هزینه ساخت مجسمه را فقط خیر پرداخت می‌کند و هیچ پولی از بودجه دانشگاه در ساخت این مجسمه صرف نمی‌شود؛ البته آنان امیدوارند که با احداث این مجسمه و همکاری با این فرد خیر، بتوانند برای دیگر پروژه‌های زیرساختی دانشگاه نیز روی کمک او حساب کنند.

پویشی برای صیانت از محیط زیست

اقدام دیگر دانشجویان مشهدی نیز به مساله‌ای شهری مربوط است؛ ارتفاعات جنوبی مشهد. پرونده پروژه کمربندی که قرار است در این ارتفاعات احداث شود، چند سالی است روی خط پیگیری تشکل‌های محیط زیستی و مردمی است و اخیرا دانشجویان نیز برای پیگیری این پرونده ورود کرده‌اند. پویش صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد طی یک ماه گذشته در اینستاگرام ایجاد شد، اما حالا و در مرحله‌ای دیگر، دانشجویان مشهدی قرارگاهی برای صیانت از این ارتفاعات تشکیل دادند و می‌خواهند پیگیری‌های خود را برای توقف دائمی پروژه و تغییر ماهیت آن از بزرگراه کمربندی به طرحی متناسب با محیط زیست، ادامه دهند.
 
تیتر فردا آماده////// پرونده هایی که دانشجویان پیگیری می کنند / از ارتفاعات جنوبی مشهد تا معدن ساری گونی کردستان
 

طرحی که ۱۳ بار افتتاح شد!

دانشجویان سیستان و بلوچستان به مساله افتتاح طرح آبرسانی دشت سیستان توجه کرده و در نامه‌ای به رئیس جمهور به ۱۳ بار افتتاح این پروژه اعتراض خود را مطرح کردند. پنج سال قبل این طرح اجرا می‌شود، اما همچنان به بهره برداری نرسیده است. این در حالی است که بودجه ۸۵۰ میلیون دلاری که برای این طرح به تصویب رسیده بود، به طور کامل از صندوق توسعه ملی برداشت شده است. از طرفی وزرا و هیات دولت تاکنون ۱۳ بار آن را افتتاح کرده اند؛ افتتاحی که عایدی برای مردم نداشته است.

در پی این پیگیری ها، حبیب الله دهمرده، نماینده مرددم سیستان و بلوچستان در مجلس دهم نیز نامه‌ای به خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرد و نسبت به این مساله که پروژه‌ای ناتمام، مدام در حال افتتاح است، تذکر داد.

پایانی برای جنگل خواری گلستان

پیگیری‌های دانشجویان گلستان در پرونده قضاتی که سال‌ها بر بخش زیادی از اراضی جنگلی و منابع ملی این استان سیطره داشتند، به نتیجه نزدیک شد و پرونده این قضات بلاخره به دیوان عالی کشور ارسال شد.

نکته قابل توجه آنکه اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در آخرین نشست خبری خود به این موضوع اشاره و اعلام کرد که رأی این این قضات به زودی صادر می‌شود.

از حدود ۳۰ سال قبل، تعدادی از قضات استان گلستان بخش زیادی از اراضی جنگلی این استان را به صورت غیرقانونی تحت تملک خود درآورده بودند. دانشجویان گلستانی از حدود یک سال گذشته، روی این پرونده دست گذاشتند و مستندات آن را به صورت دقیق و با پیگیری شبانه روزی به دست رئیس قوه قضاییه رساندند.

رزمایشی مومنانه

در کنار این پیگیری‌ها، دانشجویان حواسشان به ماه مبارک رمضان و سفره‌های خالی اقشار کم درآمد بود. این مساله با وجود شیوع کرونا و تعطیل شدن اکثر کسب و کارها، سفره‌های بسیاری در ماه مبارک رمضان امسال کوچکتر شده بود. دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، به اشکال گوناگون اقلام غذایی را با کمک خیران بسته بندی کردند و به خانواده‌های نیازمندان رساندند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 2 خرداد    99، کد خبر:    849516، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین