پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله ظهر امروز شهرستان گچساران و علت احتمالی وقوع آن را تشریح کرد.
شعارسال:علی بیت اللهی گفت: زلزله ای با بزرگی ۵.۲ امروز چهارم خرداد ۹۹، در استان کهگیلویه و بویر احمد در ساعت ۱۳:4۱:۲۷ رخ دارد. با توجه به بزرگی زلزله ۵.۲ دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد  ۱شهر  و  ۶ آبادی و جمعیت بیش از ۱۰۰۰ نفر تحت تاثیر قابل ملاحظه این زمین لرزه قرارگرفته اند.
 
بیت اللهی با اشاره به این که دمای هوای محدوده در زمان رخداد زلزله رو مرکز ۳۹ درجه بالای صفر و تغییرات آن در طی هفت شبانه روز بعد رخداد بین ۲۷ تا ۴۳ درجه سانتیگراد خواهد بود، افزود: محدوده رومرکز زلزله و مراکز جمعیتی اطراف آن در گستره ای ناهموار با شیب دامنه ای متغیر قرار گرفته اند. احتمال داده می شود در اثر ارتعاش ناشی از زلزله، در بعضی از نقاط ریزش سنگ یا لغزش زمین رخ داده  و انسداد موضعی مسیرهای مواصلاتی رخ داده باشد.
 
به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دوگنبدان باجمعیت ۹۶۷۲۸ نفر در ۱۴ کیلومتری، سردشت با جمعیت ۶۹۱۲ نفر در ۴۲ کیلومتری و چرام با جمعیت ۱۵۲۱۸ نفر در فاصله ۴۴ کیلومتری، نزدیکترین شهرهای منطقه به رومرکز زلزله هستند.
 
وی ادامه داد: دژسلیمان با جمعیت ۳۱۸ نفر در ۵ کیلومتری، خلف‌آباد لیشتر با جمعیت ۲۶ نفری، سعادت آباد لیشتر با جمعیت ۲۹۴ نفری در ۶ کیلومتری رومرکز از نزدیکترین آبادی های گستره به رومرکز زلزله ۵.۲ دوگنبدان هستند.
 
بیت اللهی توضیح داد: شدت محسوس ۶ در حوالی رومرکز و شدت ۵ تا شعاع ۳۰ کیلومتری از زلزله محاسبه شده و برای آبادی های دژسلیمان، سعادت آباد لیشتر، اب کل تاوه شیشه، سادات اباد لیشتر، شمس عرب عبدالهی، خلف ابادلیشتر خسارت پائین برآورد می شود.
 
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: نزدیکترین ایستگاه های شتابنگاشتی به رومرکز زلزله، ایستگاه های دوگنبدان، آرو، باباکلان است و با توجه به بزرگی زلزله ۵.۲ دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد، مقادیر شتاب برای این زمین لرزه تا لحظه تدوین این گزارش ۲۴ ایستگاه رکورد ثبت کرده اند.
 
وی ادامه داد: سگمنت هائی از "گسل پیشانی کوهستان" در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارند و احتمالا جنبائی آن موجب رخداد زلزله ۵.۲ دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.
 
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: تعداد ۲۱۹۰ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۲ دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد(مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۱۰ زمین لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۹۲ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ در اطراف رومرکز گسترده شده اند. با توجه به این مقادیر می توان گفت که محدوده لرزه خیزی بسیار بالائی را دارد.
 
بیت اللهی در بیان توصیه های کارشناسی در خصوص این زلزله اعلام کرد: ضرورت دارد در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پس لرزه ها بود. همچنین، ارتقاء کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید به طور پیوسته دنبال شود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری صبح زاگرس  ،تاریخ انتشار:  4 خرداد 1399،کدخبر:   158439،www.sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین