پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
جرات مندی یکی از مهارت‌های اصلی زندگی است که در داشتن تعامل مؤثر با دیگران تأثیر بسزایی دارد. یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های این مهارت این است که در نه گفتن بجا کمک می‌کند.

شعار سال: در واقع جرات مندی باعث می‌شود که در عین حال که روابط احترام‌آمیز خود را با اطرفیانمان حفظ می‌کنیم، بتوانیم درخواست‌های نا به جای آن‌ها را به شیوه درستی رد کنیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد جرات مندی هستید، ما در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این باره ارائه داده‌ایم که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای شما سودمند باشد.

کسانی که به صورت منطقی می‌توانند در شرایط مختلف از خود دفاع کنند و توانایی نه گفتن درست در مقابل خواسته‌های دیگران را دارند، انسان جرات مند یا جرات ورز نامیده می‌شوند. این افراد هنگام دفاع از حقوق خود به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به حقوق دیگران تجاوز نمی‌شود و در عین حال اجازه سودجویی را نیز به آن ها نمی‌دهند.  این مهارت نیازمند آن است که شما بتوانید جانب اعتدال را رعایت کنید و برای احقاق حقوق خود پرخاشگری نکنید و از طرفی منفعل نیز نباشید.

تفاوت جرات مندی با پرخاشگری و انفعال چیست؟  
جرات مندی به معنای این نیست که فردی پرخاشگر باشید و یا بالعکس منفعلانه با شرایط برخورد کنید. بلکه جرات مندی شیوه‌ای معتدلانه برای رسیدن به حقوق خود است. برای اینکه این مسئله را به طور واضح‌تری درک کنید در ادامه توضیحات بیشتری در مورد اشخاص پرخاشگر و اشخاص منفعل ارائه کرده‌ایم.

انسان‌های پرخاشگر
افراد پرخاشگر، جرات‌مند بودن را با خشونت اشتباه گرفته‌اند. در واقع آن‌ها حقوق خود را با نادیده گرفتن حقوق دیگران به دست می‌آورند. پرخاشگری همیشه به شکل درگیری فیزیکی نیست، بلکه ممکن است به صورت کلامی و از طریق رفتار‌هایی مثل فحش دادن و داد زدن ابراز شود. معمولاً افراد پرخاشگر به دلیل اینکه نمی‌توانند از طریق گفتگوی سالم مشکل خود را حل کنند به دعوا و نزاع با دیگران روی می‌آورند.

انسان‌های منفعل
انسان‌های منفعل افرادی هستند که در ظاهر آن‌ها را به عنوان مهربان و یا فروتن می‌شناسیم. در واقع آن‌ها اشخاصی هستند که درخواست همه را می‌پذیرند و با هر کار و هر چیزی موافقت می‌کنند. اما در درون خود از این موضوع ناراحت و آزرده هستند. انسان‌های منفعل یا به حقوق خود آگاه نیستند و یا با وجود آگاهی توان بیان جراتمندانه آن‌ها را ندارند. آن‌ها صدایی آرام دارند، حرف خود را پس می‌گیرند و دائماً در حال عذر خواهی کردن هستند.
مسئله و دلیلی که می‌تواند منجر به این رفتار شود، ترس از ناراحت شدن دیگران و به هم خوردن دوستی است. علت دیگر ممکن است این مسئله باشد که فرد به حقوق خود آگاه است و توانایی دفاع از آن‌ها را دارد، ولی به دلایلی نظیر ترس از قضاوت دیگران از این کار امتناع می‌کند. مثلاً اینکه دیگران او را فردی خودخواه یا تندخو بدانند.
راه‌های رسیدن به جرات مندی چیست؟
جرات مندی مهارتی است که با افزایش اطلاعات و تمرین کردن قابلیت ارتقا و بهبودی دارد. در ادامه به چند راهکار عملی مهم برای رفتار جراتمندانه خواهیم پرداخت.

روش‌های جرات مندی چیست
تلاش کنید که بیاموزید خیلی زود گفته‌های دیگران را قبول و تائید نکنید. هنگامی که با عقاید و درخواست‌های آن‌ها رو به رو می‌شوید، از آن‌ها درباره چرایی و علت‌ها سؤال بپرسید تا در یک فرایند منطقی یکدیگر را متقاعد کنید.
صحبت کردن در مورد خودمان، افکار، احساسات و تجاربمان احساس ابراز وجود بیشتری به ما داده و میزان جرات مندی را بالا می‌برد.
نه گفتن قاطع
گاهی اوقات شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که افراد سعی دارند ما را بازیچه خود کنند. به طوری که می‌خواهند ما به راحتی تسلیم امیال و خواسته‌های آنان شویم. لازم است زمانی که احساس می‌کنیم دیگران کاری از ما می‌خواهند که منجر به هدر رفتن وقت و سرمایه‌مان می‌شود با قاطعیت نه بگوییم.
 استفاده از روش بازتابی
در مواردی که دیگران چیزی از شما می‌خواهند که معقولانه است، اما شما شرایط انجام آن را ندارید استفاده از روش بازتابی بسیار کمک کننده است. در این روش ابتدا رضایت و علاقه‌مندی خود را نسبت به پیشنهاد مطرح شده بیان می‌کنید و سپس می‌گویید که در حال حاضر شرایط پذیرش آن را ندارید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه هنر زندگی، کد خبر:، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1399، www.honarehzendegi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین