پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۸۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
سرانجام بعد از گذشت یکسال بالاخره اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران فراهم شد.
شعارسال: " جهش تولید" عنوانی که امسال رهبر معظم انقلاب آن را به عنوان شعار سال برگزیدند و ابزارهای رسیدن به تحقق شعار سال هم مکرر در فرمایشات خود به آن اشاره کردند؛ مشارکت تولید کنندگان و سرمایه گذاران و همچنین تعامل و تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی یکی از راه رسیدن به توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال به شمار می رود.

اعطای مجوز اقامت پنج‌ ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران در روزهای ابتدایی
 
۱۶ تیر سال ۹۸ بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیئت وزیران را درباره اعطای مجوز اقامت پنج‌ ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران ابلاغ کرد؛ مصوبه‌ای که هیئت وزیران در جلسه ۹ تیر ۱۳۹۸، وزارت کشور را موظف کرد تا حداکثر ظرف یک ماه برای اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارز‌های دیگر در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده گذاری بلندمدت یا به همان میزان در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجوز اقامت پنج ساله صادر کند.
 
 جزئیات اعطای مجوز  اقامت پنج‌ ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار از زبان مدیرکل سرمایه گذاری وزارت کشور
 
حالا بعد از گذشت یک سال از  اعطای این مجوز فراهم شده در تاریخ ۲۴ اردیبهشت امسال، بابک دین پرست معاون اقتصادی وزارت کشور از دستور وزیر کشور برای صدور مجوز اقامت به اتباع خارجی سرمایه‌گذار خبر داد که  سعید عباسی مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال وزارت کشور درباره جزئیات این مجوز در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید که بر اساس مفاد این مصوبه، وزارت کشور موظف شد تا ظرف مدت یک ماه برای اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن از ارز‌های دیگر در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده گذاری بلند مدت یا به همان میزان در ایران سرمایه گذاری کنند، پس از تائید وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز اقامت ۵ ساله صادر شود.
 
عباسی معتقد است که افرادی که در بانک‌های کشور سپرده گذاری می‌کنند باعث افزایش قدرت اقتصادی بانک‌ها می‌شود و تمامی اتباع می‌توانند میزان سپرده خود را به سرمایه گذاری در شرکت‌های مختلف کشور انتقال دهند. اقامت به اتباع سرمایه گذار خارجی به ۵ نفر اعطا  می‌شود و  هر فردی که به این عدد (پنج) اضافه شود، آن فرد باید ۵۰ هزار دلار سپرده گذاری کند.
 

 مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال وزارت کشور در ادامه می‌گوید که متقاضیان از همان روز اول که مصوبه هئیت وزیران ابلاغ شد، می‌توانستند از آن  استفاده کنند، بنابراین ورود وزارت کشور برای تسهیل امور بود و همه اتباع خارجی در هر کشوری که آمادگی برای حضور در کشور جمهوری اسلامی را داشته باشند، می‌توانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند. ما برای تسهیل این امور، فرم درخواست‌های متقاضیان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی آماده کرده‌ایم و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده‌ایم؛ از مسئولان مربوطه درخواست داریم تا فرم‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند و متقاضیان این فرم‌ها پر کرده و به وزارت کشور و سازمان سرمایه گذاری ارائه کنند تا زمینه حضور اتباع خارجی برای سرمایه گذاری فراهم شود.

نگاهی به نحوه فعالیت  سرمایه گذاری اتباع خارجی در کشور
 
مهدی محمودی مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که  برای سرمایه گذاری اتباع خارجی در داخل کشور ۲ گروه وجود دارد، گروه اول اتباعی که قصد ورود به کشور را دارند که مراحل قانونی آن از طریق سازمان سرمایه گذاری انجام می‌شود و بین ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار دلار هم باید سرمایه داشته باشند.
 
گروه اول پس از طی کردن مراحل اولیه خود، به کمیسیون اداره اتباع وزارت کشور معرفی می‌شوند و ما در آن جا مجوز اقامت موقت و فعالیت اقتصادی آنها  را صادر می‌کنیم.گروه دوم افرادی هستند که در کشور سالیان سال حضور داشته‌اند و فعال اقتصادی دارند؛  آنها از طریق استانداری‌ها یا برخی دستگاه‌ها به اداره اتباع معرفی می‌شوند و پس از تشکیل پرونده و تعیین میزان سرمایه گزاری، طول اقامت ویژه برای آنها صادر می شود.


آخرین روز اردیبهشت امسال متن کامل «شیوه‌نامه اعطای مجوز اقامت پنج‌ ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی» در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شد؛ شیوه  نامه‌ای که در آن فرم‌های درخواست سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری به ۳ زبان فارسی، انگلیسی و عربی دیده می شود.

افزایش کارایی اتباع سرمایه گذار خارجی و رشد تبادلات تجاری انتظار این روزهای کشور
 
قبل  از مصوبه" اعطای مجوز اقامت پنج‌ ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران" براساس قانون، صرفا سرمایه‌گذاران خارجی که ۳۰۰ هزار دلار در کشور سرمایه‌گذاری می‌کردند تنها برای سه سال اقامت داشتند، اما حالا برای تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران، این مدت زمان افزایش یافته است.
 

موضوع تولید و سرمایه گذاری در کشور طی چند سال اخیر تبدیل به یک مسئله بسیار مهم شده و رهبر معظم انقلاب هم همواره اهمیت جدی نسبت به این موضوع دارند؛ در تاریخ هفدهم اردیبهشت امسال به مناسبت هفته‌ی کارگر و پیگیری تحقق شعار سال ارتباط تصویری  هفت مجموعه تولیدی با رهبر انقلاب برقرار شد و ایشان در این دیدار فرمودند که اگر تولید مناسب و روبه رشد باشد، می‌تواند پیکره‌ی اقتصادی کشور را در مقابل ویروس‌های طبیعی و ویروس‌های دست‌ساز همچون تحریم و یا نوسانات قیمت نفت  محافظت کند.
 
دولت همواره در ایام مختلف سال نسبت به جذب سرمایه گذاران خارجی برنامه‌های مختلفی ارائه کرده و این مسئله را جزو اهداف مهم خود می‌داند؛ اما بعد از اعطای این امتیاز مهم برای اتباع سرمایه‌گذار خارجی انتظار می‌رود که از طرفی تبادلات تجاری را در راستای تحقق شعار سال رشد داده شود و از سوی دیگر میزان کارایی اتباع سرمایه گذار خارجی هم به مراتب افزایش پیدا کند و  شاهد اتفاقات خوب در زمینه سرمایه گذاری و تولید در کشور بود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان   ،تاریخ انتشار: 9  خرداد 1399،کدخبر :   7354833،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین