شعار سال:
لطفا به سوالات زیر پاسخ دهید:
- کسانی که موقع غذا خوردن اصطلاحا ملچ مولوچ میکنند، کفر شما را در میآورند؟
- از هورت کشیدن مایعات توسط اطرافیانتان عصبانی میشوید؟
- صداهای تکرارشونده مثل نفس کشیدن، خروپف کردن، جویدن آدامس و ... آزارتان میدهد؟
- شنیدن صدای کسی که با دهان پر حرف میزند، دیوانه تان میکند؟
- از صدای آروغ بیزارید؟
اگر پاسخ شما به بیشتر سوالات، بلی باشد؛ شما به "سندروم میسوفونیا" مبتلا هستید.
میسفونیا یا "صدابیزاری" به اختلالی گفته میشود که افراد مبتلا به آن از برخی صداها نفرت دارند. هرچه شدت این اختلال بیشتر باشد، تعداد صداهای مورد نفرت بیشتر خواهد شد. پاسخهای احساسی افراد مبتلا از ناراحتی و ترک محل تا تپش قلب، تعریق، خشم، و انزجار متغیر است.
میسوفونیا اولین بار در علوم مربوط به شنوایی مطرح شد و در دسته اختلالات شنوایی طبقه بندی میشد، اما به تدریج در علوم دیگر از روانشناسی تا علوم شناختی مورد توجه قرار گرفت.
تاکنون پژوهشهایی در زمینه شناسایی منشا این مشکل انجام شده و نتایج متفاوتی نیز حاصل شده است. نتایج مطالعهای که به تازگی و توسط پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل انگلیس انجام شده، نشان میدهد کسانی که مبتلا به سندروم میسوفونیا هستند، تفاوتهایی در بخش فرونتال یا پیشانی مغزشان دارند. به عبارت دیگر ساختار مغز این افراد تا حدودی با افراد دیگر متفاوت است. نتایج این پژوهش در نشریه بسیار معتبر Current Biology چاپ شده است.
بررسیها نشان میدهند که افراد بسیاری در دنیا به این سندروم مبتلا هستند، بنابراین اگر شما هم میسوفونیا دارید، احساس عجیب بودن بهتان دست ندهد.
درمانهای مختلفی برای این سندروم پیشنهاد شده است مانند حساسیت زدایی، درمانهای رفتاری-شناختی، هیپنوتیزم و غیره، اما تاکنون درمان قطعی برای این مشکل شناسایی نشده است. انجمنهایی نیز وجود دارد که افراد مبتلا به میسوفونیا در آن به تبادل دانش و تجربیات خود میپردازند. در جدیدترین مطالعهای که انجام شده از ذهنآگاهی به عنوان یکی از درمانها یاد شده است.
با توجه به اینکه افراد مبتلا به این سندروم به طور ناخواسته دچار واکنشهای هیجانی و احساسی منفی میگردند و بسیار هم اذیت میشوند، بنابراین نقش اطرافیان در بهبود حال آنها بسیار موثر خواهد بود. درک این موضوع که این افراد مقصر نبوده و عدم تولید صداهایی که باعث آزار آنها میشود، کمک زیادی در بهبود حال آنها خواهد داشت.
مطالعات نشان میدهند کارمندانی که از این سندروم رنج میبرند در سازمان دچار مشکلاتی میشوند که از پیامدهای آن میتوان به طردشدگی سازمانی اشاره نمود؛ بنابراین مدیران بایستی این نکته را در نظر داشته باشند.
در مباحث بازاریابی و تبلیغات نیز این موضوع بایستی مدنظر قرار گیرد. برخی از تبلیغات، به ویژه تبلیغاتی که مربوط به مواد غذایی است میتواند تاثیر منفی بر افراد دچار این سندروم بگذارد. به همین دلیل لازم است تا تبلیغ کنندگان صداهایی که بیشترین احساسات منفی را برمی انگیزانند شناسایی و در تبلیغات خود از آنها پرهیز نمایند.
برگرفته از فضای مجازی