پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۲۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
دیروزدوشنبه ۱۲ خردادماه سالجاری مجمع پتروشیمی ممسنی با سروصداهای بسیار و البته بالارفتن صدای برخی از سهامداران حقیقی این شرکت به دلیل افزایش سرمایه غیرعرف پتروشیمی گچساران که این پتروشیمی سهامدار آن است آنچنان بالا گرفت که در نهایت نماینده پتروشیمی ممسنی دراین مجمع ناچار به گریز از پاسخگوئی و تاکید بر پیگیری دلایل این اقدام هیات مدیره این شرکت شد.
شعار سال: "نمی‌گذاریم گچساران باختر دوم شود"، "با نماینده پتروشیمی‌های گچساران،ممسنی،گازرون و بروجن صحبت کردیم، وزارت نفت باید پاسخگو این تبانی باشد"،"ثبت شکایت چند هزار سهامدار خرد علیه هلدینگ خلیج فارس"، التماس سهامداران خرد از نهادهای نظارتی و مجلس جهت ورود به پرونده فساد و تبانی در هلدینگ خلیج فارس" و "خطاب قراردادن مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تحت عنوان پادشاه هلدینگ"تنها بخشی از ادعاهای سهامداران خشمگین حاضر در مجمع پتروشیمی ممسنی در روز گذشته بود.
دیروزدوشنبه ۱۲ خردادماه سالجاری مجمع پتروشیمی ممسنی با سروصداهای بسیار و البته بالارفتن صدای برخی از سهامداران حقیقی این شرکت به دلیل افزایش سرمایه غیرعرف پتروشیمی گچساران که این پتروشیمی سهامدار آن است آنچنان بالا گرفت که در نهایت نماینده پتروشیمی ممسنی دراین مجمع ناچار به گریز از پاسخگوئی و تاکید بر پیگیری دلایل این اقدام هیات مدیره این شرکت از سویی دیگرتوسط سهامداران خرد شد و تاکید کرد: اختیار پاسخگوئی به سوالات سهامداران حقیقی در خصوص دلایل تصمیم مسوولان این شرکت مبنی بر افزایش سرمایه بدون اطلاع رسانی و برگزاری مزایده جهت خرید و کاهش سهم سهامداران خرد را ندارد. درعین حال سهاداران حقیقی حاضر دراین جلسه اقدام صورت گرفته توسط هلدینگ خلیج فارس را تبانی بزرگ خواندند و درعین حال از مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به عنوان پادشاهی یاد کردند که خود را پاسخگوی سهامدار خرد نمی‌داند!
درعین حال سهامداران حقیقی حاضر در مجمع ممسنی که فایل صوتی اظهارات آنان در دفتر "نفتی‌ها" محفوظ است با عصبانیت بسیار از ضایع شدن حق سهامداران خرد به شدت شکایت داشته و خواستار ورود نهادهای نظارتی و مجلس به پرونده فساد و تبانی در هلدینگ خلیج فارس شدند. درعین حال این سهامداران خشمکین معتقد بودند پتروشیمی ممسنی چیزی جزء یک زمین خالی نیست و تنها سرمایه سودده این شرکت پتروشیمی گچساران بوده که این پتروشیمی نیز با تبانی هلدینگی‌ها به نفع سهاداران حقوقی از دست رفته است.این سهامداران تاکید داشتند ۱۳ سال منتظر به سود نشستن پتروشیمی گچساران بوده اند و تمایل برهمکاری در جهت افزایش سرمایه این پتروشیمی داشته اند که به یکباره بدون اطلاع قبلی اعلام می‌گردد افزایش سرمایه توسط هلدینگ صورت گرفته و سهم سهامداران خرد کاهش یافته است.
براساس این گزارش، این اظهارات در حالی است که در یک اقدام عجیب هلدینگ خلیج فارس این‌بار هم فروشنده هم قیمت گذار و هم خریدار سهام یک مجتمع پتروشیمی زیرمجموعه خود شد. اتفاقی نادر که در نهایت منجر به بسته شدن نماد ۴ شرکت زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس شده و ظاهرا قراراست با ورود بسیار جدی نهادهای نظارتی به این موضوع، این مساله به یکی از بزرگترین تخلف‌های بورسی کشور آنهم توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های بورس بدل گردد. اتفاقی که به اذعان کارشناسان منجر به تضییع حق سهامداران جزء پتروشیمی گچساران شده که بخش عظیمی از این سهامداران را مردم شهرهای کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن تشکیل داده اند و قطعا این امر منجر به ورود نماینده این مردم در مجلس نیز به این موضوع خواهد گردید که این خود می‌تواند به پیگیری جدی‌تراین اقدام غیرکارشناسی و البته غیر قانونی هلدینگی‌ها منتهی گردد.
داستان از آنجا آغاز می‌شود که هیئت مدیره های شرکت‌های پتروشیمی کازرون، ممسنی، دهدشت و بروجن به عنوان دارندگان اکثریت سهام مجمع عمومی شرکت پتروشیمی گچساران، همراستا با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی گچساران رای به افزایش سرمایه این شرکت داده اند و به بهانه عدم در اختیار داشتن منابع لازم مالی، به نفع سهامدار اکثریت خود از شرکت در افزایش سرمایه انصراف داده اند و گوی و میدان را دو دستی به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذاشته اند.
افزایش سرمایه ای که نه تنها منجر به ایجاد نقدینگی مناسب برای پیشرفت ساخت پتروشیمی گچساران نمی‌شود بلکه تنها با گردش چندین حساب دفتری، قدرت مالکیت و تصمیم گیری را از دست مردمان آن دیار و سهام داران اقلیت دور تر می‌کند و در این بین نکته اینجاست که هیئت مدیره شرکت‌های پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن که بایستی امانت داران مردمان آن شهرها باشند، در مقامی نیستند که بدون برگزاری مجامع عمومی خود و اطلاع رسانی به کلیه سهامداران ( که شامل سهامداران جزء و مردم آن شهرها می‌شود) در خصوص شرکت یا عدم شرکت در این افزایش سرمایه اعلام نظر نمایند. بسا امکان دارد که بسیاری از سهامداران جزء و مردم امکان تامین سرمایه برای افزایش سرمایه را داشته باشند.
به نحویکه کارشناسان معتقدند اعلام موافقت با افزایش سرمایه از یک سو و از سوی دیگر اعلام عدم شرکت در افزایش سرمایه به هر بهانه ای به وضوح منافع سهامداران اقلیت آن شرکت‌ها (که همانا مردم هستند) را به نفع سهامدار اکثریت تضییع و به مخاطره انداخته است.
به اذعان بسیاری از کارشناسان، پتروشیمی گچساران شباهت بسیاری با پتروشیمی‌هایی چون آریاساسول و مارون دارد و این شرکت با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی بایستی حداقل ارزشی معادل ۲۰۰هزار میلیارد ریال داشته باشد.
به زبانی ساده تر، با توجه به اینکه از منظر حقوقی افزایش سرمایه در واقع نوعی خرید و فروش می‌باشد و در اینجا فروشنده سهام جدید هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گچساران است به دلایل فوق این امر به منزله فروش مال غیر بوده و قابل پیگرد است.
از سویی دیگر، ارزش گذاری سهام پتروشیمی گچساران از سوی هلدینگ خلیج فارس در حدود سه سال پیش -در مقطعی که نرخ دلار کمتر از ۴۰ هزار ریال بوده است- بالغ بر۷۰هزار میلیارد ریال انجام پذیرفته که این امر در حالی است که با گذشت سه سال از آن مقطع، پروژه پتروشیمی گچساران پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته و نرخ ارز نیز افزایشی ۴۰۰ درصدی را تجربه کرده است که با حسابی کاملا سرانگشتی می‌توان به برآوردی از ارزش حال سهام آن دست یافت.
اینکه شرکت پتروشیمی گچساران با افزایش سرمایه اقدام به جذب سرمایه جهت پیشبرد پروژه و آغاز تولید و اشتغال و شکوفایی نماید نه تنها نکوهیده نیست، بلکه در صورتیکه بر اساس روال منطقی و قانونی و عرفی باشد بسیار نیز پسندیده است و در سال جهش و شکوفایی تولید نقدینگی را نیز به سوی تولید با ارزش افزوده سوق خواهد داد و در این بین چشم امید مردمان سخت کوش آن دیار و سهامداران اقلیت شرکت‌های سهامدار به امانت داری و حفظ صرفه و صلاح آنان از سوی هیئت مدیره‌های آن شرکت‌هاست. لذا لازم است که این مساله توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نهادهای نظارتی مورد رصد قرار گرفته و با اینگونه بی انضباطی‌ها که نتیجه ای جز دلسردی مردم و بی اعتمادی به بازار سرمایه ندارد برخورد گردد.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از گروه خبری تحلیلی نفتی ها، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1399 ، کدخبر: 38436  ، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
0
0
اگر اثبات سود اعدام کمترین حق ربیعی است ولی مشهدی لست و ممکن است آقای رئیسی از وی حمایت کند البته از آقای رئیسی بعید است در مقابل کارهای این مرد سکوت کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین