پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
طلا و جواهر، کالایی سرمایه‌ای به شمار می‌آیند و از تجارت و نوسان‌گیری قیمت آنها، می‌توان سود خوبی کسب کرد.
شعار سال:  این سودها همگی در بخش سوداگری اقتصاد قرار دارند و به همین دلیل، شاید برخی تحلیلگران، مخالف رشد اقتصادی در این بخش باشند. اما واقعیت آن است که صنعت طلا و جواهر، جنبه‌های غیرسوداگرانه هم دارد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعتی طلا و جواهر کشورمان فعال هستند. اما این فرصت‌ها عموما در کارگاه‌های متوسط متمرکز شده است و جنبه تولید کارخانه‌ای و متکی به ماشین آلات پیشرفته به خود نگرفته است.

ممکن است برخی تصور کنند تا وقتی کشورهای موفقی مانند ایتالیا در بازار جهانی طلا و جواهر سهم حداکثری دارند و برندهای موفقی را با سرمایه‌گذاری و گردش مالی چند صدمیلیون دلاری در اختیار دارند، ایران کجای ماجرا قرار دارد و آیا می‌توانیم در بازار کوچک ۸۰ میلیون نفری کشورمان، به صنایع بزرگ تولید جواهر فکر کنیم؟ اما ترکیه نشان داد که این کار امکان پذیر است.

زمانی ایتالیا در صنعت طلا در دنیا حرف اول را می‌زد؛ اما امروز ترکیه با سرمایه‌گذاری که روی این صنعت انجام داده، به رقیب سرسختی برای صنعت طلا و جواهر ایتالیا تبدیل شده و حتی ممکن است به زودی جایگاه ایتالیا را در این صنعت قبضه کند. ترکیه راهی را رفته است که ایران نیز می‌توانست و می‌تواند طی کند.

ترکیه یک شبه به این موفقیت نرسیده و مسیری ۱۵ ساله را پشت سرگذاشته است. اصلاحات اقتصادی این کشور در اوایل قرن ۲۱، به بسیاری از صنایع امکان داد تا رشد بالا را تجربه کنند. صنایع مرتبط با جامعه مصرف کننده بانوان، رشد بهتری را در ترکیه تجربه کردند که می‌توان به پوشاک، بهداشتی و آرایشی و طلا و جواهر اشاره کرد.

بخش مهمی از رشد صنعت طلا و جواهر ترکیه، مدیون سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همکاری برندهای بین‌المللی بود. چیزی که به ایرانیان نیز پیشنهاد شد اما برخی مسائل حاشیه‌ای، مانع به نتیجه رسیدن آن شد. بخشی از این حواشی را می‌توان در دهلی نو پیگیری کرد و عدم تمایل برخی جریان‌های مالی در هند که مخالف رشد صنعت طلا و جواهر در ایران بودند و از روش‌های غیرمرسوم، مذاکرات غول‌های طلا و جواهر برای تولید مشارکتی در ایران را با اختلال مواجه کردند.

البته اروپایی‌ها برای تعامل فنی، شرایطی را مدنظر دارند که شاید با شکل‌گیری کنسرسیوم‌های قوی و شراکت بازیگران متوسط صنعت طلا و جواهر ایران، این شرایط بهتر تحقق پیدا کند. زیرا اروپایی‌ها از جمله برخی برندهای ایتالیا، به دنبال شرکای با ظرفیت مالی، فنی و بازرگانی جدی می‌گردند و اگر با برخی افراد در ایران به توافق نرسیده‌اند، به معنی انصراف طرف اروپایی از همکاری با ایران نیست. ایران از دید آنها، مسیر دستیابی به یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری است و نمی‌توان چنین بازاری را با ناکامی چند سفر و مذاکره کاری، نادیده گرفت./  مهدی خاکی فیروز 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه دنیای اقتصاد،تاریخ انتشار:  9 تیر  ، کدخبر:۳۶۶۷۲۰۰ ، https://donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین