پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۸۴۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
گرچه راه دور زدن کنکور علوم پزشکی توسط آقازاده‌ها بسته است ولی برخی سعی در همراه کردن این راه دارند.
شعار سال: نقل‌وانتقال دانشجویان علوم پزشکی با توجه به افزایش ویروس کرونا در کشور یکی از موضوعاتی است که نه‌تن‌ها موردتوجه دانشجویان ایرانی داخل کشور قرار گرفته بلکه توجه دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور و حتی مؤسسات اعزام دانشجو به خارج را نیز به خود جلب کرده است.
موضوعی که روز گذشته اعتراض شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی را درپی داشت.
روز گذشته شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی نامه‌ای به وزیربهداشت، درمان و آموزش نسبت به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های خارجی اعتراض خود را اعلام کردند.
در بخشی از این نامه آمده است: «جامعه ما از بی‌عدالتی، شکاف طبقاتی و فقدان آرمان و ناامیدی در عرصه عمومی رنج می‌برد وظیفه جامعه دانشگاهی حرکت در جهت رفع این نارسایی‌هاست؛ لذا تصمیم گرفتیم نقطه شروع این حرکات را از خود دانشگاه شروع کنیم، زیرا هویت صنفی دانشجویی ایجاب می‌کند بدون هیچ ترسی اعتراض خود را به بی‌عدالتی‌ها بیان کند. متأسفانه مسئولان امر به‌خوبی سخن از عدالت آموزشی می‌گویند، اما در عمل شاهد بستری مناسب و همگانی در جهت استفاده از پتانسیل‌های آموزشی برای حاکمیت عدالت در جامعه و استفاده برابر از آموزش‌های رسمی نیستیم.»
در بخش دیگری از این بیانیه عنوان‌شده است «متأسفانه انتقال عده‌ای از افراد دارای تمکن با ثبت‌نام در دانشگاه‌های خارجی و سپس بازگشت ایشان پس از دو ترم به داخل کشور باعث نابرابری و سرخوردگی اجتماعی خیل عظیمی از داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است و ناامیدی و دلسردی قابل‌توجهی در بین دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های حوزه بهداشت و درمان به وجود آورده است. ازاین‌رو ما نمایندگان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعتراض و نگرانی خود را به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارجی که عمدتاً از تراز‌های علمی پایینی نیز برخوردارند و قطع به‌یقین خسارات جبران‌ناپذیری را به بدنه علوم پزشکی وارد خواهند ساخت، به هر علتی ازجمله پاندمی کووید ۱۹، کمبود ارز و ... اعلام می‌داریم.»

در‌های باز دانشگاه‌های علوم پزشکی به روی آقازاده‌ها
سالانه نزدیک به یک‌میلیون نفر در آزمون رشته‌های علوم پزشکی شرکت می‌کنند و تعداد زیادی از این افراد با داشتن معدل‌های بالا پشت در کنکور می‌ماند؛ اما برخی از آقازاده‌ها به‌واسطه وضعیت مالی و رفاهی خود به دانشگاه‌های خارج از کشور رفته و با گذراندن چند واحد در این دانشگاه‌ها به کشور بازگشته و درس خود را در دانشگاه‌های برتر کنار دانشجویان و نخبگان کشور ادامه می‌دادند!
اعتراض به انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارجی به داخل کشور
این افراد بدون هیچ زحمتی به‌واسطه وضعیت مادی و رفاهی خوبی که داشتند، می‌توانستند کنکور را دور بزنند و همانند دانشجویان بااستعداد به دانشگاه‌های برتر کشور راه یابند. این رویه عمر چندانی نداشت و درنهایت شهریورماه سال ۹۷ مصوبه عدم امکان انتقال دانشجویان ایرانی که تحصیل خود را از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های خارج از کشور شروع کردند؛ ابلاغ شد.

کرونا، بهانه‌ای برای بازگشایی درب دانشگاه به روی آقازاده‌ها!
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ۳۱ خردادماه سال جاری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید «دانشجو‌ها باید بتوانند در دانشگاه‌های موطن خودشان ترم را بگذرانند.» برخی ازجمله چندین موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور این بخش از سخنرانی رئیس‌جمهور را راهی برای دور زدن مصوبه عدم امکان انتقال دانشجویان ایرانی تفسیر کردند.
در همین خصوص آرمین سعیدی سوق دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید بار‌ها برای حفظ سلامت دانشجویان و خانواده‌هایشان از وزارت بهداشت در خواست ادامه تحصیل دانشجویان هر مقطعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نزدیک محل سکونت آن‌ها شده‌ایم که صحبت‌های هفته گذشته رئیس‌جمهوری نیز در همین خصوص بود.

فشار آقازاده‌ها برای تحصیل غیرقانونی در دانشگاه‌های برتر کشور!
به گفته وی با توجه به سیگنال و اخباری که به ما رسیده است از سوی آقازاده‌ها، مجلس شورای اسلامی و مؤسسات اعزام دانشجویان به خارج از کشور فشار عجیبی به وزارت بهداشت و به حوزه معاونت آموزشی وارد می‌کنند. طی یک هفته اخیر پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور موسسه‌های اعزام دانشجویان این صحبت‌ها را تحریف کردند و می‌گویند که صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور به معنای کمک به بازگشت دانشجویان ایرانی محصل دانشگاه‌های خارجی به دانشگاه‌های کشور است و در همین راستا طی نامه‌ای به بیت رهبری خواستار تسهیل پروسه ورد دانشجویان ایرانی به کشور شدند!
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره فشار و نفوذ مجلس شورای اسلامی در وزارت بهداشت می‌افزاید مجلس شورای اسلامی پیش‌ازاین نیز در افزایش ۳۲ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی دندان‌پزشکی و داروسازی نیز نقش داشته است و سال قبل نیز فشار برای افزایش ظرفیت این رشته‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت بود. مجلس، سازمان سنجش و وزارت بهداشت سه ضلع مثلثی هستند که باید برای این افزایش ظرفیت موافقت کنند.
اعتراض به انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارجی به داخل کشور
سعیدی سوق با اشاره به بیانیه روز گذشته شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌گوید ما به بدنه دانشجویی و نمایندگان دانشجویان وزارت بهداشت با نقل‌وانتقال این دانشجویان مخالف هستیم. با توجه به اینکه جوانان کشور ازلحاظ امید و انگیزه در وضعیت مطلوبی قرار ندارند نباید به فرآیند ناعدالتی دامن زد و نباید اجازه داد یک نفر صرفاً به علت اینکه از وضعیت مالی خوبی بهره‌مند است به دانشگاه‌های خارج از کشور برود و با گذراندن چند واحد درسی به دانشگاه‌های برتر کشور راه یابد و کنار رتبه‌های برتر قرار گیرد؛ درصورتی‌که ۵ هزار داوطلب کنکور با معدل‌های ۱۹ به بالا پشت در‌های کنکور باقی‌مانده‌اند!
به گفته وی محصلین رشته‌های علوم پزشکی سلامت جامعه را در دست خواهند گرفت. امروزه با شیوع ویروس کرونا، کادر درمانی کشور در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارد. افراد در رشته‌های علوم پزشکی باید از دانش خوبی برخوردار باشند؛ درصورتی‌که برخی افراد که در دانشگاه‌های خارج از کشور با معدل‌های پایین به دانشگاه‌های برتر کشور مراجعه می‌کنند و با استفاده از طرح تبدیل معدل، معدل خود را به نمره‌های عالی افزایش می‌دهند!
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است اگر با این پدیده مقابله نکنیم؛ ممکن است هفت سال آینده با سیل عظیمی از فارغ‌التحصیلانی مواجهه شویم که شاید با در مقابله با بحران‌هایی همچون کرونا این‌گونه سربلند نباشیم، اگر دانشجو علم و آموزش لازم را نبیند، آمادگی رویارویی با روز‌های سخت را پیدا نمی‌کند و در بلندمدت سلامت جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۹۸۴۷۵، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین