پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵
دروغ می گوید، مچش را می گیرید. انکار می‌کند، اثبات می کنید. از دست شما عصبانی می‌شود، عذاب وجدان می‌گیرید و احساس می کنید کار بدی انجام داده اید... اگر مواردی نظیر مورد بالا مرتب برای شما تکرار می شود، فردِ مقابل شما، یک گسلایتر می باشد.
شعار سال:گسلایتر به افرادی گفته می شود که تخصص آنها بازی با احساسات و کنترل افراد دیگر است تا جایی که آنها به حافظه و سلامت عقل خودشان شک کنند.
 
این مفهوم اولین بار از فیلم کلاسیک GasLight (به معنی لغوی چراغ گاز) الهام گرفته شده است که در آن شوهر، آگاهانه نور چراغ گازی‌های خانه را کم می کند، وقتی همسر متوجه کاهش نور می شود و این موضوع را بیان می‌کند، شوهر با اصرار این موضوع را انکار می‌کند تا جایی که زن  احساس دیوانگی می‌کند!
 
برای اینکه دقیق تر متوجه شوید طرف مقابلتان یک گسلایتر هست یا نه، از ۱۱ نشانه ای که خانم "سارکیس" برای گسلایترها معرفی کرده است، بهره بگیرید:
 
در چشم شما زل می زنند و دروغ های آشکار می‌گویند.
 
علنا گفته های قبلی شان را انکار می کنند، حتی اگر مدرک داشته باشید.
 
از چیزهایی که برایتان مهم است به عنوان سلاحی برای تخریب شما استفاده می کنند.
 
به مروز زمان شما را از پا درمی‌آورند.
 
حرف و عمل‌شان یکی نیست.
 
گاهی اوقات به صورت هوشمندانه از برخی کارهای شما تعریف می‌کنند تا شما را گیج کنند تا به نقشه آنها پی نبرید.
 
آنها می دانند که گیج کردن افراد باعث ضعیف‌تر شدن آنها می شود.
 
با فرافکنی، ذهن شما را از رفتارهای خودشان منحرف می‌کنند.
 
تلاش می‌کنند تا دیگران را هم بر علیه شما بشورانند.
 
به شما و اطرافیانتان می‌گویند که شما دیوانه هستید.
 
به شما می گویند که همه (خانواده، رسانه‌ها و ...) دروغگو هستند.
 
مفهوم گسلایتینگ در خیلی جاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال برخی از روانشناسان از ترامپ به عنوان یک گسلایتر سیاسی یاد می کنند. در سطح سازمانی هم این موضوع خیلی اتفاق می افتد. برخی از رهبران ویژگی های گسلاتیرها را دارا می باشند و در برخورد با زیردستان‌شان طوری عمل می کنند که آنها شستشوی مغزی شوند.
 
یکی از مباحث مرتبط با مفهوم گسلایتینگ در سطح سازمانی، "اثر پیگمالیون"می باشد. مطابق با این اثر اگر مدیر نسبت به زیردستش انتظارات مثبت داشته باشد، عملکرد وی بهبود خواهد یافت و برعکس، داشتن انتظارات منفی باعث کاهش عملکرد خواهد شد.
 
بهترین مثال در این زمینه داستان زندگی آلبرت انیشتین می باشد. نقل است معلم مدرسه انیشتین درنامه ای به مادر وی نوشته بود فرزند شما از نظر ذهنی بسیار ضعیف است و در تمام  زندگی هیچ دستاوردی نخواهد داشت. اما مادر نامه را اینگونه برای انیشتین می خواند: فرزند شما بسیار باهوش است و مدرسه چیز بیشتری نمی تواند به او یاد بدهد. این کار مادر باعث شد که در نهایت انیشتین، انیشتینی شود که همه ما می شناسیم.
 
گسلایترها با هدف دستیابی به قدرت، کاری می‌کنند تا طرف مقابل‌شان در مورد واقعیت موجود دچار شک و تردید شوند. با توجه به اینکه این کار به آرامی انجام می شود، فرد قربانی در اکثر مواقع متوجه این موضوع نمی‌شود و بنابراین تکنیکی است که خیلی خوب جواب می‌دهد. به همین دلیل مهمترین اقدام برای پیشگیری، شناخت تکنیک‌هایی که گسلایترها به کار می برند.
 
اگر در رابطه ای که دارید، اعتماد به نفس‌تان پائین است، مرتب در حال معذرت‌خواهی هستید، فکر می کنید همیشه کارها را خراب می کنید و بی دلیل غمگین هستید، به احتمال زیاد قربانی یک گسلایتر شده اید و این درد زمانی بیشتر می‌شود که توسط فردی به بازی گرفته شوید که به خاطر وی استانداردهایتان را پائین آورده اید...
 

*نویسنده: دکتر رضا صالح زاده


پایگاه خبری -تحلیلی شعار سال ،برگرفته از کانال مدیران فرهیخته
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین