پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
موزه سینما در روز ملی سینما 21 شهریور ماه میزبان گردهمایی اهالی سینما بود که به دعوت سازمان سینمایی آمده بودند تا جشن 116 سالگی سینما در ایران برپا کنند،در این جشن شهرام ناظری و پسرش حافظ ناظری قطعاتی را اجرا کردند و ایوبی، جنتی و جمشید مشایخی سخن گفتند.

شعار سال: رئیس سازمان سینمایی در جشن ۱۱۶ سالگی سینمای ایران با بیان این که سینمای کشورمان حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده و دهه‌ی۹۰ زمان شکوفایی سینمای ما خواهد بود، گفت: ما با هژمونی آمریکا مخالفیم و گرچه آنها توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف سیطره خود را گسترش دهند اما سینماگران ایرانی توانستند مرزهای آنها را به عقب برانند.

حجت‌الله ایوبی در این مراسم که در فضای باز موزه سینما و با حضور سینماگران و هنرمندان 21 شهریور ماه همزمان با روز سینما به همت سازمان سینمایی برگزار شده بود با اشاره به این که درحال حاضر فیلم‌های هالیوودی در تمام کشورها از جمله کشورهای منطقه نمایش داده می‌شوند، افزود: سینمای ایران توانسته با افتخار پرچم هویت ملی و اسلامی ما را برافراشته کند؛ امروز روز هویت ماست. ملت بافرهنگ ایرانی امروز صدوشانزدهمین سال سینمای خود را که به شیوایی و زیبایی با آن سخن می‌گویند، جشن می‌گیرد.

ایوبی خطاب به سینماگران گفت: دست‌مریزاد به شما که حماسه‌ها و صحنه‌های زیبا را خلق می‌کنید. روزهای خوبی را می‌گذرانیم اما نوید می‌دهم که روزهای بهتری هم در راه است. سینمای ایران حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده است و دهه‌ی۹۰ دوران درخشانی و شکوفایی سینمای ایران خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، به فاجعه منا در سال گذشته و همدردی سینماگران در این فاجعه نیز اشاره کرد و گفت: در آن حادثه‌ی تلخ که نقاب از رخ کسانی که ادعای تمدن و فرهنگ می‌کنند، افتاد، سینماگران جمع شدند و تسلیت گفتند و گفتند که جواب این ددمنشی را در عرصه‌ای خواهند داد که آن بی‌تمدن‌ها هرگز توان ورود به آن را ندارند.
ایوبی با اشاره به موفقیت‌های سینمای ایران در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته سینما نام ایران را در جهان بلندآوازه کرد و دشمنان ما در رسانه‌ها گفتند؛ شهاب حسینی و «شهاب حسینی‌ها» خطرهای بزرگی برای شما هستند و راست هم می‌گفتند؛ شما خطرهای برزگی برای آنان هستید. پرچم هویت ملی و اسلامی در دست کسانی است که دور این میزها نشسته‌اند.
ایوبی در ادامه از سینماداران هم تشکر کرد و گفت: سینماداران معمولا کمتر دیده می‌شوند اما امسال با رونق سینما تا دیروقت چراغ سینماها را روشن نگاه داشتند. سینمای ایران امسال مصیبت‌های زیادی را هم متحمل شد که جای آن عزیزان هم خالی است اما راهشان برقرار است.
او به حضور هنرمندان دیگر عرصه‌ها در این مراسم نیز اشاره‌ای کرد و گفت: ما می‌دانیم و می‌فهمیم اگر سینمایی به اسم «سینمای ایران» وجود دارد، برای این است که این هنرمندان بزرگ بوده‌اند و هستند و سینمای ایران زبان گویای تمام آنان است. جوانان ایرانی در این فضا تنفس می‌کنند که می‌توانند با کمترین بودجه‌ها آثار درخشانی خلق کنند.

رئیس سازمان سینمایی بر لزوم حمایت نهادها و مسئولان از سینما تأکید کرد و افزود: امیدواریم همه مسئولانی که همواره به ما کمک کرده‌اند همچنان کمک کنند تا زمینه‌ها را برای فعالیت بهتر سینماگران بیش از پیش فراهم کنیم؛ چرا که این سینما باعث افتخار نظام و مملکت است.

او همچنین با بیان این که «آشتی مردم با سینما تحقق پیدا کرده است»، اظهار کرد: سالن‌های باشکوه سینمایی در تهران و سایر شهرها در حال ساخت است و در کنار آن «نهضت تولید محتوا» نیز آغاز شده و روزهای باشکوهی در انتظار سینمای ایران است.

در ادامه‌ی مراسم از جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز دعوت شد تا برای حاضران صحبت کند.
مشایخی با فروتنی همیشگی‌اش، خود را در آغاز شاگردی که برای صحبت در برابر استادان دعوت شده خواند و گفت: هنرمندان زیادی از عرصه‌های مختلف در این جمع حاضرند و من تعداد زیادی هم «گردآفرید» اینجا می‌بینم. گردآفرید دختر مرزبان ایرانی بود که در حمله‌ی سهراب به ایران با او نبرد کرد و وقتی کلاه‌خود از سرش افتاد، سهراب فهمید او یک دختر است؛ شماها دختران قهرمان ایرانی هستید.

در بخش دیگر این مراسم، نوبت به اجرای شهرام و حافظ ناظری رسید تا دو قطعه از آلبوم «ناگفته» را برای حاضران اجرا کنند.

در میانه‌ی اجرای قطعه‌ی اول بود که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهانش وارد مراسم شد و عکاسان خبری نیز دور او حلقه زدند که این شلوغی و بی‌نظمی با ناراحتی شهرام ناظری همراه شد؛ تاجایی که وسط اجرا پشت میکروفون گفت: «آقا بگویید این عکاس‌ها این جلو را خلوت کنند!» پس از رفع بی‌نظمی قطعه دیگری نیز اجرا کرد که با استقبال حاضران همراه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی با بیان این که ادعای رسیدن به تمام اهداف ترسیم‌ شده را نداریم، گفت: در حوزه فعالیت‌های هنری قدم‌های بلندی در دو سه سال گذشته برداشته شده است.

در این مراسم که شامگاه یک‌شنبه در موزه سینما و با حضور چهره‌های سینمایی برگزار شد، علی جنتی با بیان این که در حوزه فعالیت‌های هنری ادعایی نداریم که به همه اهداف ترسیم‌ شده رسیده‌ایم، اظهار کرد: اما احساس می‌کنیم قدم‌های بلندی در دو سه سال گذشته برداشته‌ایم؛ همان‌طور که در سطح کلان کشور هم شرایطی را که در آغاز دولت داشتیم و تحریم‌های همه‌جانبه بر ما تحمیل شده بود و جایگاهمان در جهان خدشه‌دار شده بود و رقیبان منطقه‌ای ما آرزو می‌کردند که وضع کشور به جایی برسد که مانند عراق به تبادل نفت در برابر غذا برسیم اما این فشارها از بین رفت و با برداشته‌ شدن تحریم‌ها امروز کشورهای منطقه که دچار مشکلات فراوانی هستند، ایران را به عنوان یک جزیره آرامش می‌بینند و با حیرت و حسادت به ما نگاه می‌کنند.

جنتی ادامه داد: باید قدردان کسانی باشیم که با اهدای خون خود، این امنیت را برای ما فراهم کرده‌اند و امروز موج مهاجرت، بی‌ارزشی پول ملی و تعطیلی‌ها تا اندازه زیادی متوقف شده و نسیم امید وزیدن گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در عرصه فرهنگ و هنر علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها گام‌های بلندی برداشته شده، اظهار کرد: دیوار بلند بی‌اعتمادی که بین دولت و هنرمندان حاکم بود و سیاست‌های تفرقه‌افکنانه را همگی به خاطر داریم. وقت زیادی صرف شد تا این همدلی اهالی هنر دوباره برقرار شود و امروز احساس می‌کنیم شکافی بین دولت و هنرمندان وجود ندارد و مدیران از خود شما و در کنار شما هستند. در سینما هم اتفاقات خوبی افتاده که دوست و دشمن به آن اعتراف می‌کنند.

جنتی رونق گیشه سینما، آشتی مردم با سینما، شکل‌گیری گروه هنر و تجربه، موج بازسازی و ساخت سالن‌های سینما را از جمله این موفقیت‌ها عنوان کرد و گفت: در شش ماه اول سال، فروش فیلم‌های سینمایی به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و یقین داریم این موج ادامه پیدا خواهد کرد. بخش خصوصی هم وارد سینما شده و مطمئن باشید مشکلات زیرساختی حل خواهد شد. امروز بیش از ۱۰۰ سالن سینما در حال ساخت است.

او در بخشی ازسخنانش از سه فیلم «لانتوری»، «فروشنده» و «ایستاده در غبار» به عنوان فیلم‌های که در گیشه موفق بودند و مردم به خاطر آنها صف کشیدند،نام برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به تمام کسانی که نگران هستند از جمله امامان جمعه، قضات دادگستری و دادستان‌ها تأکید می‌کنم سینمای ایران با افتخار پرچم مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی را در دست گرفته است. اگر آن‌ها نبودند تمام پرده‌های سینما و خانه‌ها را هالیوود فتح کرده بود و جوانان ما مصرف‌کننده تولیدات آمریکایی بودند. افتخار می‌کنیم در این دولت مردم ماهواره‌ها را خاموش می‌کنند تا در سینما فیلم‌های ایرانی ببینند. کاری که دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی ما نتوانسته بودند انجام دهند، سینما انجام داد و امروز تیراژ فیلم‌های خارجی حتی در شبکه نمایش خانگی به شدت کاهش پیدا کرده است.

او در ادامه با اشاره به فعالیت شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تصریح کرد: به هیچ نهاد یا فردی اجازه دخالت در کار این شوراها را نمی‌دهیم و ترکیب جدید این شوراها ۱۰۰ درصد مورد قبول وزارتخانه است و ما از کار آن‌ها حمایت می‌کنیم. البته اگر فیلمی از خط قرمز واقعی و نه خط قرمزهای توهمی عبور کرده باشد، حسابش جدا است.

علی جنتی در پایان نیز از سینماگران قدردانی کرد و گفت: دست شما سینماگران را که در صحنه‌های جهانی باعث افتخار ملت شدید، می‌بوسم و روز ملی سینما را هم به شما تبریک می‌گویم.

در این مراسم کلیپی هم از هنرمندان درگذشته در سال گذشته‌ی سینمایی پخش شد که در آن از ایرج کریمی، حمیده رضوی، فریبرز صالح، داوود رشیدی، عباس کیارستمی، یدالله نجفی، انوشیروان ارجمند، محمدرضا مقدسیان، مصطفی عبدالهی، زاون قوکاسیان، هما روستا، سید علی طباطبایی، خسرو فرخزادی، فرج‌الله سلحشور، هادی مشکات، هوشنگ دیبائیان، محمدرضا غیاث‌آبادی، فریبرز کشن‌فلاح، محمدعلی اینانلو، هوشنگ دیبائیان و ملیحه نیکجومند یاد شده بود.

پخش فیلم‌ و کلیپ‌های از تاریخ سینما بر روی دیواره‌ی موزه سینما از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که اجرای آن را احسان کرمی برعهده داشت.

جمشید هاشم‌پور، کیومرث پوراحمد، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، سیروس ابراهیم‌زاده، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیروس گرجستانی، مجید مظفری، حبیب اسماعیلی، کامران قدکچیان، حبیب‌الله کاسه‌ساز، نرگس آبیار، غلامرضا آزادی، حبیب ایل‌بیگی، مهناز افشار، محمدحسین قاسمی، منوچهر محمدی، جهانگیر کوثری، رخشان بنی‌اعتماد، داریوش اسدزاده، علیرضا خمسه، محمود عزیزی، غلامرضا موسوی، فریال بهزاد، مرجان اشرفی‌زاده، مرتضی رزاق‌کریمی، کامبوزیا پرتوی، علیرضا رئیسی، حبیب رضایی، محمد رحمانیان، تهمینه میلانی، مهدی فقیه، بیوک میرزایی، حسین نوش‌آبادی، محمدرضا شفیعی، عبدالرضا اکبری، رضا رویگری و عزت‌الله انتظامی از جمله چهره‌های حاضر در این جشن بودند.

مدیران سازمان سینمایی همچون حبیب ایل‌بیگی، علیرضا تابش،محمد حیدری، آرش امینی و... از جمله دیگر حاضران بودند.





با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 21 شهریور 95 ، کد مطلب: 95062113850: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین