پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
آقای روحانی شما گفته اید در همه مناطق سفید و قرمز باید مراسم سوگواری برگزار شود.
شعار سال: محمدرضا جلائی‌پور در یادداشتی نوشت: تصریح کرده‌اید که با «رعایت پروتکل‌های بهداشتی»، اما گویی توجه نداشته‌اید که با باید گفتن شما این پروتکل‌ها در همه جا رعایت نخواهد شد و به همین دلیل است که طبق پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و اجماع متخصصان، دولت‌های مسئول همهٔ تجمعات را در ماه‌های گذشته ممنوع کرده‌اند.
مناسک جمعی عزاداری‌های محرم، در کنار نوروز، بزرگ‌ترین آیین جمعی ایرانیان است و ممنوع نشدن این تجمعات در شرایط شیوع کرونا بدون شک به ابتلای ده‌ها هزار و مرگ صدها ایرانی خواهد انجامید. خودتان بهتر می‌دانید هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها شرکت‌کننده در تجمع‌های عزاداری را ندارد و اگر برگزاری عزاداری‌های جمعی حضوری ممنوع نباشد عملا ده‌ها هزار تجمع انسانی،‌ بعضا متراکم و عموما در فضاهای بسته تشکیل خواهد شد. در فضاهای بسته یا جمعیت‌های متراکم حتی با زدن ماسک هم امکان مبتلا کردن دیگران بالاست.
این تصمیم بسیار غیرمسئولانهٔ دولت در شرایطی گرفته می‌شود که ایران تنها کشور بزرگ جهان است که با موج دوم مرگِ بلندتر از موج اول مواجه است و تنها سه استان ایران شهرستان قرمز ندارند، در سطح کشور وضعیت ۱۷۲ شهرستان قرمز (بسیار پرخطر) و ۱۳۸ شهرستان نارنجی (پرخطر) است و تنها یک شهرستان (ابوموسی) وضعیت سبز (بی‌خطر) دارد. هیچ متخصصی تردید ندارد که در این شرایط برگزاری ده‌ها هزار اجتماع عزاداری به وخامت بیشتر وضعیت و ابتلای هزاران و مرگ پیشگیری‌پذیرِ صدها هم‌وطنمان خواهد انجامید.
شما در صورت تجدیدنظر نکردن در این تصمیم غیرمسئولانه و غیرکارشناسانه زمینه‌ساز صدها مرگ خواهید بود. صدها جان شیرینی که زندگی ارزشمندشان با این تصمیم اشتباه پایان می‌گیرد و هزاران هم‌وطنمان را داغدار می‌کند. عزاداران سیدالشهدا را با این تصمیم اشتباه قربانی نکنید. هم‌وطنان‌تان را با این خطای آشکار به کام مرگ نفرستید. آیا اگر یکی از صدها انسانی که در اثر این تصمیم اشتباه جانشان را از دست خواهند داد خودتان یا فرزندتان یا یکی از عزیزان‌تان باشد هم به همین راحتی می‌گویید حتی در شهرهای قرمز هم باید اجتماعات عزاداری برگزار شود؟ جان صدها هم‌وطنی که قطعا با عدم ممنوعیت برگزاری اجتماعات محرم در شرایط بحرانی کرونا از دست خواهد رفت برایتان ارزشی ندارد؟
مناسک جمعی نوروز و اجتماعات رمضان به خاطر حفظ جان انسان‌ها در شرایط شیوع کرونا امسال ممنوع بود. از این جهت چه تفاوتی است میان نوروز و رمضان و محرم؟ امروز تعداد مرگ روزانهٔ کرونا و تعداد شهرستان‌های قرمز حتی از رمضان و نوروز هم بیشتر است. کلاس‌های حضوریِ مدارس و دانشگاه‌ها و عروسی‌ها و ختم‌ها به خاطر پیشگیری از ابتلا و مرگ هم‌وطنان‌مان تعطیل شده‌اند. چرا به همین دلیل (وجوبِ حفظ سلامتی و جان انسان‌ها) که اخلاقا و شرعا بر هر مستحب دیگری مقدم است تجمع‌های حضوری محرم نباید ممنوع شود؟ مهم‌ترین وظیفهٔ دولت حفاظت از جان و سلامت شهروندانش نیست؟ آیا خدای سیدالشهدا به مرگ پیش‌گیری‌پذیر هزاران عزادار او و این تصمیم فوق‌العاده غیرمسئولانهٔ دولت راضی است؟
مگر تعطیلی اضطراری و استثنایی تجمع‌های رمضانی در امسال مانع برگزاری مناسک جمعی رمضانی در سال‌های بعد است که یک سال ممنوعیت تجمع‌های حضوری محرم برای پیشگیری از مرگ عزاداران مانع تداوم پررونق مناسک محرم در سال‌های بعد باشد؟ وقتی کلاس‌های میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو به اضطرار غیرحضوری و آنلاین می‌شود، مگر نمی‌شود یک‌سال استثنائا عزاداری هم آنلاین و در رسانه‌ها برگزار شود؟
شک نکنید که این تصمیم غیرمسئولانه اگر تغییر نکند به هزاران ابتلا خواهد انجامید و انتشار اخبار این ابتلاهای پیشگیری‌پذیر و مرگ عزاداران حسینی مایهٔ انتقاد به‌حق بسیاری از شهروندان به دولت شما و وهنِ مناسک دینی خواهد شد. شما در قبال نتایج پیش‌بینی‌پذیر این تصمیم مسئولید. با این تصمیم زمینه‌ساز مرگ صدها انسان نشوید.
به جای این تصمیمات غیرکارشناسانه برای کنترل موج بلند و دوم مرگ کرونا در ایران تصمیمات کارساز و موثر بگیرید و فکری به حال وضعیت تاسف‌بار تامین داروهای بیماران کرونا بکنید. کادر درمان در حال فرسایش است، ده‌ها هزار ایرانی داغدار عزیزانشان و میلیون‌ها ایرانی بیکار شده‌اند. به جای مدیریت بهتر و موثرتر بحران با استفاده از تجربهٔ‌ جوامع موفق‌تر، با آزاد کردن ده‌ها هزار تجمع محرم بر عمق بحران و تعداد قربانیان کرونا نیفزایید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ترکمن نیوز، تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: 79769، turkmensnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین