پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۳۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: مشکل عراق همچنان بر سر خدمات عمومی است و این مساله مردم را به خیابان می‌کشاند؛ چراکه هیچکس درک نمی‌کند قطع برق در دمای ۵۶ درجه آن هم در زمان شیوع کرونا چه جهنمی برپا می‌کند.
شعار سال:«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل وقوع تظاهرات اخیر و پشت پرده حوادث اخیر در میدان التحریر بغداد عنوان کرد: از چندین روز پیش تاکنون شاهد به وقوع پیوستن دور جدید اعتراض‌ها در عراق هستیم که دلایل خاص خود را دارد. مهمترین دلیل و مساله‌ای که تاکنون در عراق حل و فصل نشده است و همچنان به عنوان یک معضل از آن نام برده می‌شود، مساله خدمات عمومی در عراق است.
در رأس مساله خدمات عمومی، بحث قطع برق وجود دارد که به نظرم در این ایام مهمترین چالشِ کشور عراق و شهروندان آن به حساب می‌آید. باید متوجه باشید که در عراق دمای هوا حدود ۵۲ تا ۵۶ درجه بالای صفر است و به همین دلیل زمانی که برق‌ در کشور قطع می‌شود، شما شاهد یک جهنم هستید که مردم به شدت از آن رنج می‌کشند.

وی ادامه داد: قطع برق در عراق طی این سال‌ها درست نشد و همچنان اتفاق می‌افتد. مشکل دیگر این است که قطع برق امسال در زمانی اتفاق افتاده که مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا نباید از خانه‌های خوود بیرون بیایند اما شاهد آن هستیم که عموم مردم در خیابان‌ها حضور دارند. این روند یک دومینوی نارضایتی را به وجود آورده است که باز هم نتیجه آن برگزاری اعتراض‌ها و تظاهرات در عراق و خصوصاً بغداد است. من معتقدم که این تظاهرات تا حدودی مانند تظاهراتِ دوران نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی است که می‌تواند برای دولت الکاظمی هم خطرناک باشد. به همین دلیل به نظرم دور جدید تظاهرات‌های عراق، دو سطح دارد. نخست، بحث اعتراض به خدمات عمومی و مباحث معیشتی است که ستون فقرات آن را اقتصاد و تجارت شکل داده است و دوم، مسائل مربوط به پس لرزه‌های تظاهرات قبل است که به نظرم تمام شده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل عراق با اشاره به سخنان چند روز پیش سخنگوی دولت عراق، گفت: تظاهرات جدید در عراق دارای ابعاد پنهان است و به همین دلیل ما شاهد آن بودیم که دو روز پیش (چهارشنبه) احمد ملا طلال، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق که سابقاً مجری یک برنامه تلویزیونی در شبکه الشرقیه بود، رسماً اعلام کرد تظاهراتی که در عراق برپا شده، بسیار مشکوک است. اینکه سخنگوی نخست‌وزیر عراق اعلام می‌کند تظاهرات فعلی بسیار غیرواقعی است، یک موضوع مهم است اما مشکل اینجاست که آنها به صورت دقیق نامِ یک نهاد یا شخص را در این میان نمی‌برند. شاید مصلحت‌هایی در عراق وجود دارد که منبع تحریک این جماعت را نام نمی‌برند اما به هر ترتیب من معتقدم که تظاهرات مردم به دلیل اینکه همچنان مشکلات معیشتی و خدمات عمومی به قوت خود پابرجاست،‌ یک تظاهرات و مطالبه به حق است و دولت باید پاسخ آنها را بدهد.

صدقیان افزود: دولت عراق به دنبال آن است تا میان این تظاهرات با تظاهراتی که در مهرماه سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، فاصله بگذارد و برای هر دو تفاوت قائل شود اما برخی‌ معتقدند که این وضعیت، ادامه همان تظاهرات قبلی است. در این بین طی روزهای اخیر جنایاتی در میدان التحریر بغداد اتفاق افتاد که وزارت کشور عراق نسبت به آن واکنش نشان داد اما باز هم مشخص نیست که چه اشخاص یا چه جریانی دست به این اقدام زده‌اند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که پشت پرده جنابات میدان التحریر عراق، حزب بعث قرار دارد که به نظرم تا حد زیادی درست است. توجه داشته باشید که تشکیلات بعث همچنان در وزارتخانه‌های عراق و حتی در نزدیک‌ترین محل‌ها و نقاط متصل به نخست‌وزیری عراق، مهره‌های خاص خود را دارد. موضوع زمانی جالب و البته خطرناک می‌شود که هنوز بعثی‌ها از دولت عراق حقوق دریافت می‌کنند و حتی خانواده کسانی که پس از سقوط صدام پاکسازی شدند، در حال دریافت حقوق ماهانه هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعث و باقی مانده‌های آن هنوز به دنبال آن هستند که امنیت و ثبات عراق را از بین ببرند تا در نهایت بتوانند قدرت را به نفع خود قبضه کنند. این در حالیست که در دولت مصطفی الکاظمی چندین مهره بعثی وجود دارد که می‌تواند برای او مشکل‌ساز باشد. توجه داشته باشید که تمام مهره‌های بعث در ساختار سیاسی، اقتصادی، قضایی و حتی امنیتی عراق به دنبال ضربه زدن به دولت فعلی این کشور هستندو به نظرم یکی از عواملی که باعث شده تاکنون برق عراق قطع شود و همچنان به عنوان یک مشکل اساسی باقی بماند، وجود حزب بعث است. این جریان از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون در حال برنامه‌ریزی است تا با اجرای پروژه‌های مخرب خود مردم را وادار کنند که بگویند حکومت صدام بهتر از حکومت‌ها و دولت‌هایی است که از سال ۲۰۰۳ بر سر کار آمدند. ممکن است مدل پروژه‌های حزب بعث با یکدیگر فرق کند اما به نظرم راهبرد این جریان یکی است. به هر ترتیب این وضعیت می‌تواند برای دولت الکاظمی و همچنین امنیت و ثبات عراق مخاطره‌آمیز باشد اما توجه کنید که وظیفه دولت او، برگزاری انتخابات است و به همین دلیل است که ادامه این وضعیت می‌تواند بغداد را وارد معادلات خطرناک کند.
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ،تاریخ انتشار: 10 مرداد 1399،کدخبر: 947400،www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
0
عراق تا ایران درش باشه یا آمریکا همین وضع مردم عراق باید استقلال پیدا کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین