پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۳۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
شرکت هپکو یکی از شرکت واگذار شده از سوی دولت به تأمین اجتماعی است که از همان ابتدا با حرف‌های مختلفی همراه بود.
شعار سال : هپکو، اولین و بزرگترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه است که واگذاری‌اش به بخش خصوصی از سال ۸۶، سرآغاز مشکلاتی برای این شرکت بود، شرکتی که وقتی نامش را می‌شنویم به یاد عقب افتادن اقساط و دستمزد کارگران و اعتراض آن‌ها می‌افتیم. یک شرکت تخصصی در حوزه مونتاژ ماشین آلات سنگین که مدت‌ها است اوضاع وخیم آن بعد از واگذاری‌اش به بخش خصوصی، سر و صدای زیادی به پا کرده بود، اما مجدد تحت مدیریت دولتی بازگشت.

۱۸ تیر ماه بود که هیأت وزیران مصوبه واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی را برای پرداخت بدهی‌اش به این سازمان، تصویب کرد و قرار شد ۹ شرکت دولتی با ارزش ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شوند که یکی از این شرکت‌ها هپکو بود.

البته قرار بود این شرکت‌ها بابت رد دیون دولت به تأمین اجتماعی واگذار شوند و تأمین اجتماعی نیز با عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس درآمدی را کسب کند و در نهایت همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش خود را اجرا کند، اما هپکو که حدود ۵۵ درصد آن به تأمین اجتماعی واگذار شده شرایط عرضه در بورس را هم ندارد.

حسین محمودی اصل کارشناس حوزه اقتصادی، درباره وضعیت هپکو در بازار سرمایه و واگذاری‌اش به سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: هپکو مشکلات متعددی دارد، در ابتدا به بخش خصوصی واگذار شد، اما مجدد به دولت برگشت، توان مدیریتی و منابع لازم برای راه اندازی این شرکت نیست و شرکت‌های دیگر به هپکو سفاش نمی‌دهند، همچنین هپکو در بورس هم عرضه نشده است و این شرکت‌هایی که به تأمین اجتماعی واگذار شده‌اند هر کدام مشکل دارند.

محمودی با اشاره به اینکه هپکو یک شرکت زیان ده است و در حوزه مدیریتی این شرکت شفافیت وجود ندارد، افزود: هپکو مسائل مختلفی دارد و پذیرش آن در بورس لغو شده است و در بازار پایه زرد فرابورس قرار دارد.

درباره وضعیت هپکو از چند کارشناس اقتصادی دیگر سوال کردم و همگی تأیید کردند هپکو وضعیت خوبی نداشته و شرایط عرضه در بورس را نیز ندارد.

شنیده می‌شود شرکتی که نامش اعتراض کارگران، عدم شفافیت در حوزه مدیریت، واردات بی رویه محصولات مشابه این شرکت و... را برای ما یادآور می‌شود حالا بعد از واگذاری‌اش به تأمین اجتماعی، به زیر مجموعه شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) یا همان بنگاه اقتصادی تأمین اجتماعی واگذار شده است و مدیریت این شرکت از این به بعد با شستا است، هر چند که شستا سفت و سخت در مقابل این مسأله ایستاده و اعلام کرده هپکو به شستا واگذار نشده است. بعد از اینکه اخباری مبنی بر واگذاری هپکو به شستا به گوش رسید، روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی رسما این خبر را تکذیب کرد.

حسن محمدی، مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی درباره واگذاری هپکو به شستا، گفت: این خبر به هیچ وجه درست نیست، تا این لحظه هیچ خبری مبنی بر واگذاری هپکو به شستا به گوش نرسیده است و قرار نیست مدیریت هپکو با شستا باشد.

این در حالی است که دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی دوشنبه (۱۳ مرداد ماه) در اخبار ۲۱ سیما از واگذاری هپکو به شستا خبر داد و اعلام کرد، مدیریت هپکو با شستا می‌شود.

گفته می‌شود یکی از دلایلی که واگذاری هپکو به شستا از سوی مدیران این مجموعه تکذیب می‌شود، آن است که عرضه سهام شستا در بورس موفق بوده و شستا توانسته جزء یکی از بنگاه‌های اقتصادی موفق باشد، حالا ورود شرکتی با مشکلات عدیده مانند هپکو به این مجموعه ممکن است بر ارزش سهام شستا در بورس تأثیر منفی گذارد، به همین دلیل خبر واگذاری هپکو به شستا دائم از سوی مدیران این مجموعه تکذیب می‌شود.

ابهامات زیادی در این واگذاری وجود داشت مانند اینکه چرا هپکو به تأمین اجتماعی واگذار شده است؟ چرا تأمین اجتماعی چنین شرکتی با مشکلات مختلف را به جای طلب خود از دولت دریافت کرده است؟ هپکو به زیر مجموعه شستا منتقل می‌شود یا خیر؟ و سوالاتی از این دست که بعد از پیگیری‌های مختلف جوابی برایش پیدا نکردیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱۰مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: yjc.ir_ ۷۴۴۱۱۶۴
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
1
0
شستا خودش ورشکسته است اونوقت می خوان یک شرکت ورشکسته دیگه رو مدیریت کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین