پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
همانطور که انتظار می‌رفت، سازمان سنجش از عهده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون دکتری برنیامد و این آزمون با تخلفات بسیاری با دستاویز قراردادن جان داوطلبان برگزار شد.
شعار سال: برگزاری آزمون دکتری از روز گذشته در ۳ نوبت آغاز شده است، با این وجود دستورالعمل‌هایی برای برگزاری آزمون دکتری از سوی ستاد مقابله با کرونا تدوین شده و قرار بر این بود که اگر این دستورالعمل‌ها اجرایی نشود برگزاری سایر آزمون‌ها لغو شود.

برخی از گلایه‌های اعلام شده از سوی داوطلبان در آزمون دکتری ۹۹ به این شرح است.
۱- عدم رعایت فاصله بین صندلی‌های داوطلبان
۲- چک نکردن کد غربالگری توسط مسئولان حوزه برگزاری کنکور
۳- عدم تهویه مناسب محل برگزاری آزمون
۴- قرار دادن داوطلبان در اتاق‌های کوچک با تعداد بالا و عدم تهویه مناسب هوا
۵- در تعدادی از حوزه‌های برگزاری آزمون به دلیل بازرسی نکردن از داوطلبان بسیاری با گوشی وارد جلسه شدند و تقلب کردند.
۶- بدلیل گرمای هوا داوطلبان نمی‌توانستند به صورت مداوم از ماسک استفاده کنند.
۷- دیر شروع کردن آزمون در تعدادی از حوزه‌ها
۸- در بسیاری از حوزه‌ها تب سنجی صورت نگرفت
۹- بسیاری از حوزه‌ها وسایل بهداشتی مانند پد الکلی در اختیار داوطلبان قرار ندادند.
۱۰- ازدحام داوطلبان در ورودی‌ها و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی
۱۱- مراقبان به علت ترس از ابتلا به کرونا از نزدیک شدن به داوطلبان امتنا می‌کردند و شرایط برای تقلب کردن فراهم بود و بسیاری از داوطلبان تقلب کردند
۱۲- بازرسی داوطلبان بدون تجهیزات لازم
۱۳- تذکر ندادن به داوطلبانی که ماسک را از صورت خود برمی‌داشتند

سعید نمکی وزیر بهداشت در آخرین جلسه با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیش از برگزاری آزمون دکتری بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرده بود.
احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست مشترک با وزیر بهداشت درباره برگزاری کنکور سال ۹۹ می‌گوید سعید نمکی یک نامه پنج بندی که یک پروتکل‌نامه بود و به آقای رئیسی معاون وزارت بهداشت ابلاغ شده و رونوشت آن به مسئولان ذی‌ربط از جمله آقای غلامی وزیر علوم بود را تقدیم کرد. در این پروتکل‌نامه، که پروتکل‌های کنکور دکتری است موارد برگزاری دکتری به طور شفاف ابلاغ شده است.

به گفته وی اگر پنج بند این پروتکل اجرا نشود، وزیر بهداشت با برگزاری کنکور ارشد مخالفت جدی خواهد کرد و ما هم در مجلس مخالفت جدی خواهیم داشت.

نادری درباره جزئیات این پروتکل پنج محوری می‌افزاید این پروتکل‌ها درباره نحوه چینش و جانمایی داوطلبان، چیدمان، تهویه، شرایط محیطی و همچنین ماسک‌گذاری و گشتن و احراز هویت و نحوه بازرسی‌ها و گردهمایی‌ها است. در واقع پایلوتی برای برگزاری آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش است.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگر در کنکور دکتری این پروتکل‌ها به خوبی اجرا نشود قاعدتاً کنکور ارشد، را جدی خواهیم گرفت و با هماهنگی وزارت بهداشت جلوی برگزاری آن را خواهیم گرفت و قطعاً برگزار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت مخالف برگزاری کنکور کارشناسی در این شرایط است، می‌گوید در این موضوع اتفاق نظر بین وزارت بهداشت و ما وجود دارد که نهایتاً ما به این نتیجه رسیدیم که کنکور سراسری در حال حاضر و در شرایط فعلی نباید برگزار شود و برگزاری آن در چنین وضعیتی به صلاح نیست، اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم. معتقدیم درباره برگزاری کنکور کارشناسی باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا براساس آن تصمیمات نهایی اخذ شود.

از سوی دیگر گزارش‌ها از روز اول برگزاری آزمون دکتری حاکی از عدم رعایت دستورالعمل‌های توصیه شده وزیر بهداشت و همچنین تقلب گسترده داوطلبان در آزمون دکتری است.

عده‌ای از داوطلبان به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری مناسب و اختصاص محل مناسب جهت آزمون شرکت در کنکور دکتری را تحریم کردند.

همچنین شرایط تقلب برای سایر شرکت کنندگان در آزمون دکتری به قدری فراهم و بوده که داوطلبان از تقلب بسیاری از دانشجویان در آزمون گلایه داشتند، چرا که عده زیادی از دانشجویان بدون بازرسی به حوزه‌های امتحانی ورود پیدا کرده‌اند درحالی که تلفن‌های همراه خود را به‌همراه داشته‌اند.

راه یافتن داوطلبان با تقلب در عالی‌ترین مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌ها علاوه بر توهین به این جایگاه حرکت علمی کشور را نیز دچار خدشه خواهد کرد.

مسئولان سازمان سنجش که توانایی برگزاری یک آزمون که غایبان بسیاری هم به همراه داشت را ندارند، چگونه می‌خواهند آزمون کارشناسی ارشد و دکتری را برگزار کنند!

اگرچه در این بین نمی‌توان فشار‌های مافیای کنکور را به این مسئولان نادیده گرفت، چراکه به عقیده برخی از نمایندگان، مافیای کنکور است که مصر برگزاری آزمون‌هاست.

اما سوال اساسی‌تر در این بین اهمیت جان داوطلبان است، چرا سلامت داوطلبان آزمون دکتری و خانواده‌های آن‌ها برای مسئولان ارزشی ندارد؟

خبرگزاری آنا در گزارش‌هایی پیش‌تر این هشدار را مکررا به مسئولان سازمان سنجش، وزیر بهداشت و اعضای کمیسیون آموزش مجلس گوشزد کرده بود که برگزاری آزمون‌ها بدون اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی تبعات غیرقابل جبرابی را دربرخواهد داشت.

اما همچنان ابراهیم خدایی که حیات خود را در برگزاری این آزمون‌ها می‌داند، مخالفت خود را با عدم برگزاری کنکور بار‌ها اعلام کرده بود.

حال که دانشجویان دکتری که بخشی از قشر فرهیخته و نخبه جامعه را تشکیل می‌دهند با تدبیر مسئولان به عنوان موش آزمایشگاهی، آزمون دکتری را با حداقل رعایت پروتکل‌های بهداشتی دادند، مسئولان به دور از درنظر گرفتن منافع گروه‌ها و جریان‌های خاص، جان داوطلبان را مورد معامله قرار ندهند و فکری برای جلوگیری از فاجعه در آزمون‌های پرمخاطب کارشناسی ارشد و سراسری کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1399، کد خبر: 505116،  www.ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین