پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
با شیوع کرونا و تعطیلی ناخواسته اصناف و بسیاری از بخش‌های دیگر جامعه، سینما‌ها نیز تعطیل و سینمای برخط یا آنلاین در بستر فضای مجازی متولد شد که برخی آن را راهگشای شرایط کرونایی برای سینماداران می‌دانند. هرچند تا مشاهده نتایج آن باید صبر کرد.
شعار سال: بیماری کرونا و چالشی که جامعه با این ویروس دارد تمام شئون و حوزه‌های سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده است و به طبع آن حوزه فرهنگ و سینما نیز جدای از آن نیست.
سینما اگر بخواهد کماکان به زیست فرهنگی خودش ادامه دهد، لازم است بر اثر اتفاق جهانگیری همانند کرونا که مختصات ارائه محصولات هنری را تغییر داده ناگزیر است بر اساس تغییرات این مختصات محصولات خود را ارائه کند.
سینما‌های کشور از اسفند سال گذشته بدلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با آغاز بکار سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستور‌های بهداشتی و استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت از اول تیر ۹۹ موافقت کرد که سرانجام سینما‌ها شروع به فعالیت کردند.
با شروع فعالیت سینماها، به دلیل بیماری کرونا استقبال چندانی از سینما‌ها نشد و در این راستا سینمای برخط وارد کارزار شد که سینماداران موافق آن نیستند و به گفته برخی کارشناسان به اقتصاد سینما و فرهنگ فیلم دیدن در سینما آسیب خواهد زد.
با این حال شیوع ویروس کرونا در ماه مرداد گسترده شده و محدودیت‌ها منجمله پرهیز از تجمع افراد نیز همچنان مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کروناست.
برآیند‌ها نشان می‌دهد که سینما‌ها متحمل خسارت سنگینی از کرونا شدند و شیوع این بیماری و تعطیلی سالن‌های سینما به گفته مسوولان امر حدود سه میلیارد تومان خسارت و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عدم النفع به بخش سینمایی استان اصفهان وارد کرد.
بعد از کش و قوس‌های فراوان از تعطیلی دو ماهه، سینمای برخط در اواخر فروردین ۹۹ فعالیت خود را به صورت رسمی در فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی با فیلم "خروج " ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز کرد که این خود نیز واکنش‌های زیادی را در پی‌داشت.
بیشتر کارشناسان بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که نمایش برخط جای پردۀ سینما را نمی‌گیرد، ولی می‌تواند راهکاری برای دوران کرونا برای کسانی باشد که در معرض بیماری کرونا قرار دارند و یا با آن دسته پنجه نرم می‌کنند.
سینمای برخط نیاز به واکاوی بیشتر در تبیین راهبرد‌های علمی و تخصصی در حوزه سینما دارد و فرصتی برای تهیه کنندگان و سینماگران است که این نوع از سینما را در بستر فضای مجازی امتحان کنند، ولی نکته این است که سینماداران نگاه خوبی به این نوع راهبرد در سینما ندارند، چون برای اقتصاد سینماداران سم است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در گفتگو با ایرنا گفت: سینمای برخط در این اوضاع فعلی کرونا که مردم و سینماداران نگران سلامتی‌شان هستند یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند به سینما کمک کند، ولی برای سینماداران ناخوشایند است.
محمدعلی جعفری افزود: خوشبختانه در استان اصفهان با تمهیدات بهداشتی که برای سینما‌ها اندیشیده شده، سینما‌ها مکان امنی برای فیلم دیدن بدون نگرانی است.
وی با بیان اینکه سینمای برخط به طور یقین نمی‌تواند جای حضور مردم علاقمند به سینما را در محل خود سینما بگیرد، گفت: با این حال در این روز‌های کرونایی می‌تواند به عنوان جایگزین، اتفاقی خوبی باشد که از مدتی پیش برخی از سامانه‌های مجازی پخش فیلم در این راستا شروع به فعالیت کردند.
وی با بیان اینکه هزینه‌ای که برای دیدن فیلم در سینمای برخط پرداخت می‌شود نزدیک به هزینه دیدن فیلم در سینماست، افزود: خوشبختانه سینما‌های ما در اصفهان سعی کردند شرایط کامل بهداشتی برای حضور مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حمایت از سینما صورت گیرد.
وی گرفتن تب، استفاده از ماسک و دستکش، استفاده ۵۰ درصدی از سالن سینما با رعایت فاصله‌های اجتماعی، ضد عفونی تمام صندلی‌ها و خرید بلیت اینترنتی از جمله مهمترین اقدام‌هایی برشمرد که برای ورود به سینما‌های اصفهان انجام می‌شود.
معاون سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان با تاکید بر اینکه به شدت نگران سلامتی مردم هستیم افزود: شرایط در زمان حاضر برای سینما داران سخت است، چون استقبال آنچنانی از فیلم‌ها نمی‌شود و باید از آن مراقبت کرد.
وی گفت: در این شرایط همین که کارمندان سینما‌ها تعدیل نشوند و منبع درآمدی برای سینما داران باشد امید بخش است.
جعفری با بیان اینکه انشاالله مردم از سینما حمایت کنند تا بتواند در این شرایط کرونا به حیات خود بهتر ادامه دهد، تصریح کرد: سینمای برخط مورد قبول سینماداران نیست، چون این نوع سینما در فضای مجازی رقیبی برای سینما‌ها محسوب و به کاهش در آمد سینماداران منجر می‌شود.
وی تصریح کرد: با این حال در شرایط سخت کرونا و تعطیلی سینماها، سینمای برخط می‌تواند راه حلی برای کمک به صنعت سینما باشد تا فیلم‌ها بیشتر دیده شوند.
وی با اشاره به فعالیت ۵۴ سالن سینما در استان اصفهان، افزود: از این تعداد ۲۸ سالن سینما فعال هستند که ۱۳سینما در شهر اصفهان قرار دارند.
جعفری ادامه داد: با این وجود بهترین شکل این است که مردم به سینما بروند و برخط فیلم دیدن به اقتصاد سینما آسیب می‌زند و بیشتر به سود سامانه‌های فروش سینما در فضای مجازی است.
وی که موافق سینمای برخط نیست در عین حال گفت: هیچ چیز نمی‌تواند هیجان فیلم دیدن در سینما با کیفیت صدای عالی و تصویر استاندارد را پر کند.
وی حمایت دستگاه‌های دولتی از سینما را خواستار شد و گفت: سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها بلیت سینما را در سبد خرید کارمندان خود قرار دهند و با قیمت نیم بها خریداری کنند و در اختیار کارمندان خود برای حمایت از سینما قرار دهد تا سرپا بماند.
به اعتقاد صاحبنظران امر سینمای برخط یا سینمای آنلاین هم مثل هر پدیده فرهنگی دیگر برآمده از شرایطی است که کل حوزه‌های فرهنگی درگیر این شرایط هستند و باید در دوران کرونا از این فرصت در فضای مجازی بهره برد.
در ادامه این پیوند، تهیه کننده، نویسنده و کارگردان سینما اظهارداشت: سینما نسبت به سایر حوزه‌های هنر در حال حاضر شرایط بهتری دارد و تصور کنید حوزه‌هایی همانند تئاتر که تعریف ذاتی‌اش ارائه زنده فرآورده هنری است یا آثار تجسمی که تعریف ذاتی آن ارائه در فستیوال‌ها و نمایشگاه‌ها است و نیاز به حضور مخاطب دارد.
مجید صدیقی افزود: با این وجود سینما شانس این را دارد در بستر تعریف‌های خود کماکان به زیست فرهنگی خودش و حیات اقتصادی خودش ادامه دهد.
وی گفت: باید بپذیریم با وجود تمام شرایطی که برای دیدن و تماشای فیلم است و به آن عادت کردیم ولذت بخش است، چیزی غیر از حضور فیزیکی در سینما و آداب جمعی و فیلم دیدن است.
این مدرس دانشگاه‌های اصفهان تصریح کرد: بنابراین ناچار هستیم در این شرایطی که کرونا به سینما تحمیل کرد؛ برای آداب جمعی فیلم دیدن جایگزینی تعریف کنیم که دیدن فیلم به صورت فردی در منزل و دربستر فضای مجازی به صورت برخط می‌تواند راهگشا باشد.
صدیقی افزود: سینمای برخط ظرفیتی است که در شرایط فعلی استفاده کردن ازاین فرصت می‌تواند به حیات سینما کمک کند و ارتباط مخاطب به سینما را حفظ کند.
در خرداد ماه سال جاری شورای مرکزی انجمن صنفی پخش‌کنندگان سینمای ایران درباره اکران آنلاین فیلم‌ها با هشدار‌ها و ملاحظات جلسه تشکیل داد و بیانیه داد، در ارتباط با زمان بهینه تعویض فیلم‌ها در اکران آنلاین و همچنین ضرورت رعایت کپی رایت توسط صاحبان آثار صحبت شد؛ این شورا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی درخواست حمایت از صاحبان آثار و برخورد قاطع با متخلفان را دارد.
با این حال در شرایط فعلی در حوزه سینما، سینمای برخط می‌تواند به عنوان راهکاری در شرایط ویروس کرونا مورد توجه جامعه قرار گیرد که خود جای بررسی و تحقیق بیشتر دارد و باید در این زمینه بیشتر اندیشه کرد که این فرصت به تهدید سینماداران منجر نشود.
بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستور‌های بهداشتی و استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت از اول تیر فعالیت خود را از سر گرفتند؛ سینما‌های کشور از اسفند سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده بودند.
استان اصفهان حدود ۳۰ سینما با ۵۳ سالن و ۱۳ هزار صندلی دارد.
به گفته مسوولان، شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما حدود سه میلیارد تومان خسارت و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عدم النفع (ضرری که ممکن است مادی باشد یا معنوی) به بخش سینمایی استان اصفهان وارد کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۰۵۰۸۰۵۹۶۲، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین