پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
مرکز آمار ایران درحالی نرخ نقطه‌ای تورم تیرماه را 26درصد اعلام ‌می‌کند که هم عامه مردم و هم کارشناسان اقتصادی معتقدند این آمار محاسباتی است که روی کاغذ نوشته شده و تور‌می ‌که روی زندگی مردم آوار شده، بالاتر از این مقدار است افزایش 10 تا 300درصدی قیمت بیش‌تر کالاهای مایحتاج عمو‌می ‌در چند ماه اخیر نشان ‌می‌دهد که نرخ 26درصدی تورم نقطه‌ای تیرماه با آنچه مردم در بازار ‌می‌بینند و لمس ‌می‌کنند، واقعی نیست.

شعار سال: مرکز آمار ایران درحالی نرخ نقطه‌ای تورم تیرماه را ۲۶ درصد اعلام می‌کند که هم عامه مردم و هم کارشناسان اقتصادی معتقدند این آمار محاسباتی است که روی کاغذ نوشته شده و تور‌می که روی زندگی مردم آوار شده، بالاتر از این مقدار است افزایش ۱۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت بیش‌تر کالا‌های مایحتاج عمو‌می در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که نرخ ۲۶ درصدی تورم نقطه‌ای تیرماه با آنچه مردم در بازار می‌بینند و لمس می‌کنند، واقعی نیست. از افزایش بهای مرغ، تخم‌مرغ، ماکارونی، مواد لبنی، انواع نوشیدنی، میوه و حبوب گرفته تا کرایه خانه، هزینه‌های حمل‌ونقل و... که قیمت آن‌ها در این چند ماه سر به فلک کشیده بیانگر آن بوده که نرخ تور‌می که مردم در سبد هزینه‌های خود می‌بینند، بسیار بالاتر از رقمی است که از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود. نرخ واقعی تورم کشور بیش از ۵۰ درصد است و مردم این را به‌خوبی می‌بینند

نرخ تورم کشور با توجه به گرانی‌های مستمر کالا و خدمات در حالی با رقمی غیرملموس گزارش می‌شود که به گفته معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار، قیمت ۴۷۵ کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط ۲۶ درصد درحال صعود است که حتی این عدد، ایران را در لیست چهار کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد.

بی‌ثباتی قیمت‌ها و نبود نظارت در آشفته بازار قیمت‌ها

به‌عقیده کارشناسان نرخ تورم زمانی می‌تواند روندی کاهشی به خود گیرد که بخش تولید پرتحرک، رشد اقتصادی حاصل و اقتصاد کشور از ثبات خاصی برخوردار باشد. از طرفی نیز شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در مسیر مطلوب باشند که مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: کنترل نوسانات نرخ ارز، ثبات بازار سرمایه، کنترل مازاد تقاضا در اقتصاد کلان، بهبود تراز تجاری غیرنفتی، کنترل پایه پولی و مدیریت کسری بودجه است. این درحالی است که کالا‌ها این روز‌ها در بازار قیمت ثابتی ندارند و نظارت دقیقی‌بر عملکرد اصناف دیده نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلا‌می معتقد است تا زمانی‌که نظارت بر بازار حاکم نشود، همچنان شاهد رشد قیمت‌ها و به‌دنبال آن رشد نرخ تورم خواهیم بود؛ چراکه کنترلی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد.

سیدناصر موسوی‌لارگانی به رشد قیمت ارز و به‌دنبال آن افزایش سطح عمو‌می قیمت‌ها اشاره کرد و به بازار گفت: علی‌رغم این‌که بسیاری از کالا‌ها هیچ ارتباطی با ارز‌های خارجی ندارند؛ اما بسیاری از کالا‌ها از افزایش نرخ ارز تبعیت کرده و در بازار گران شده‌اند.

رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها در بازار

وی تصریح کرد: هر چند افزایش نرخ ارز تأثیر خود را بر روی کالا‌های تولیدی که مواد اولیه آن‌ها از خارج تأمین می‌شود، نمایان است؛ اما چرا باید سری کالا‌ها و محصولاتی که ارزبر نیستند در بازار گران شوند؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلا‌می اظهار داشت: عدم‌مدیریت درست و نبود نظارت بر بازار به‌گونه‌ای است که با افزایش قیمت ارز قیمت همه کالا‌ها در بازار بالا می‌رود، اما با کاهش قیمت آن قیمت‌ها به روال گذشته برنمی‌گردد که این روند باعث رشد تورم و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

وی به رشد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی برخی کالا‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: ناکارآمدی‌های مدیریتی در کنترل قیمت‌ها در بازار جای تأسف و تعجب دارد؛ چراکه با وجودی که قیمت‌ها در بازار روزبه‌روز افزایشی است؛ اما درآمد مردم در حد تأمین هزینه‌های روزمره نیست و روزبه‌روز قدرت خرید مردم کاهش و پول ملی بی‌ارزش‌تر می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلا‌می با بیان این‌که تأمین هزینه‌های زندگی این روز‌ها کمرشکن شده است، افزود: نرخ واقعی تورم کشور بیش از ۵۰ درصد است و مردم این را به‌خوبی می‌بینند و می‌دانند؛ چراکه هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار و کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان هستند؛ بنابراین آمار ۲۶ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای در کشور که از سوی مرکز آمار برای تیرماه اعلام شده است، آماری کاغذی و محاسباتی است که از دل چند قلم کالا درآورده می‌شود. این آمار با آنچه مردم در بازار می‌بینند و لمس می‌کنند، آسمان تا زمین فرق دارد.
وی به افزایش سه‌برابری قیمت تخم‌مرغ در یک‌ماه اخیر اشاره کرد و گفت: مگر تخم‌مرغ کالایی وارداتی و ارزبر است که باید هر عدد به حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تومان برسد. این نمونه‌ای از ناتوانی مدیران اجرایی در کنترل بازار است. افزایش دوبرابری اجاره‌خانه و خرید مسکن نیز مگر به ارز متکی است؟ با وجود این نباید شک کرد که تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار، اسمی است و بیش از آن چیزی است که اعلام می‌شود.

بازی با اعداد برای اعلام نرخ شاخص تورم و رشد اقتصادی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز درباره چگونگی اعلام آمار واقعی نرخ شاخص تورم گفت: دستکاری آمار برای تعیین شاخص نرخ تورم، رشد اقتصادی و... بسیار آسان است؛ بنابراین واقعیت‌های اقتصادی باید برای مردم بازگو شود.

مهدی تقوی خاطرنشان کرد: درست است درآمد‌های ارزی کشور حاصل از فروش نفت و... کاهش یافته؛ اما بازار باید مدیریت شود تا قیمت‌ها این‌گونه سر به فلک نکشد. از طرفی این‌که دولت اعلام می‌کند، تورم نزولی است معمولاً برآورد‌های هر چند ماه یک‌بار محاسباتی است که خود دولتی‌ها آن را به‌وجود آورده‌اند و اگر نرخ واقعی رشد اقتصادی و چگونگی نرخ تورم در یک محاسبه یک‌ساله با فرمول‌های اقتصادی سنجیده کارشناسی اعمال شود بی‌شک شاهد نرخی غیر از این آمار هستیم.

وی افزود: زمانی‌که در کشور رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود و قیمت‌ها در بازار بسیار بالاست، تورم نیز صعودی می‌شود؛ چراکه رشد اقتصادی منوط به بهتر شدن وضعیت بنگاه‌های تولیدی است. از طرفی وقتی هزینه‌های تولید کاهش یابد و بنگاه‌های تولیدی و مراکز صنعتی در مسیر رشد و توسعه متحول شوند، آن وقت باید گفت رشد اقتصادی صورت گرفته و تورم نزولی است.

آمار‌ها را واقعی اعلام کنید

این اقتصاددان تصریح کرد: اعلام نرخ شاخص‌های اقتصادی اگر درست، منطقی و علمی باشد، نقشه راه را به فعالان اقتصادی نشان می‌دهد؛ اما چنانچه آمار و ارقام شاخص‌های اقتصادی با هدف خودنمایی و ارائه عملکرد باشد، بدون این‌که بخش تولید و معیشت مردم در نظر گرفته شود، کارساز نیست.

وی اضافه کرد: نرخ تورم را همه مردم به خوبی می‌دانند؛ چراکه هر روز با بازار سر و کار دارند. از طرفی با یک حساب سرانگشتی در پایان هر ماه مشخص و معلوم می‌شود که افزایش سطح عمو‌می قیمت‌ها در بازار و هزینه‌ای که برای تأمین کالا‌های ضروری خانوار صرف می‌شود، چه مقدار بوده است.

گفتنی است، مرکز آمار اخیراً اعلام کرد: نرخ تورم سالانه منتهی به تیرماه ۱۳۹۹ برای خانوار‌های کشور به ۴/۲۶ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل تنها ۴/۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 11 مرداد    99، کد خبر:   86924، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین