پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
رمدسیویر جدیدترین و موثرترین دارویی است که گفته می‌شود در بهبود بیماران بد حال کرونایی موثر است. این کشف تازه، اما در سراسر جهان به صورت محدود در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است. این محدودیت به دلیل شرایط تحریم در ایران بیشتر است. این کمبود از طرفی و ابراز امیدواری پزشکان نسبت به نتایج تزریق این آمپول از طرف دیگر مردم را به سمت ناصرخسرو و بازار آزاد برای خرید رمه سیویر کشانده این آمپول که نرخ دولتی آن بین یک و نیم تا سه میلیون است در بازار آزاد بین شصت تا نود میلیون به فروش می‌رسد.
شعار سال: بیش از ۵ ماه است که کرونا مردم جهان را درگیر کرده و فاصله ما با مرگ را به اندازه ویروسی کوچک، کم کرده است. ویروس کرونا روزانه جان بسیاری از عزیزان و هم وطنان ما را می‌گیرد. آنچه در کنار قدرت کشندگی کرونا جان بیماران را تهدید می‌کند، فقدان تجهیزات و پزشکان متخصص در برخی از مراکز درمانی خاصه شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک است. مساله دیگری که چندی است بر تشویش و نگرانی بیماران و خانواده ایشان افزوده، تهیه آمپول «رمدسیویر» است - آمپولی آمریکایی و کمیاب که گفته می‌شود جدیدترین و موثر‌ترین دارویی کنترل کرونا، خاصه بهبود ریه‌های عفونی است. گزارشی که در ادامه می‌آید روایت بیمارانی است که خانواده هایشان برای تهیه آمپول رمدسیویر مجبور به فروختن ماشین یا طلاهایشان شده، اما در نهایت بیمار فوت کرده است، آمپولی که در بازار آزاد تا ۹۰ میلیون هم به فروش می‌رسد. همچنین بیماری که به دلیل کمبود تجهیزات بیمارستان شهید رجایی گچساران مانند دستگاه اکسیژن و وضعیت آمبولانس و همچنین عدم اشراف پزشک معالج بر روند درمان، جانش در معرض خطر است.

پدرم نمی‌توانست نفس بکشد!
صدای آقای موسوی از شدت نگرانی و استرس می‌لرزید، حالش پدرش را پرسیدم، با دلخوری و ناراحتی گفت: حال پدرم خوب نیست تازه از بیمارستان گچساران به یاسوج منتقل شده بی هوش است، چیزی نمانده بود که بمیرد، منظورم به خاطر کرونا نیست، به دلیل افت اکسیژن و خراب بودن دستگاه اکسیژن بیمارستان گچساران. در بیمارستان شهید رجایی بیشتر از سی تا بیمار کرونایی بستری هستند، از کمبود جا و نبود تجهیزات که بگذریم، دستگاه‌های اکسیژن بیمارستان خرابه، بیمار‌های بدبخت به زور نفس می‌کشن، اکسیژن پدر من یهو اومد ۳۰ در حالی که قبل از رسوندن به بیمارستان مشکل تنفسی خاصی نداشت. البته ما این مساله رو قبل از انتقال پدر به به آمبولانس نمی‌دونستیم، وقتی که اکسیژن رو کشیدیم که با کپسول قابل حمل تعویض کنیم، متوجه شدیم که تنفس پدر بهتر شده، کنجکاو شدیم ببینم جریان از چه قراره، متوجه شدیم کلا دستگاه‌های اکسیژن بیمارستان خرابه و معلوم نیست مرگ چند تا مریض کرونایی رو مشکل اکسیژن تسریع کرده، چون تو همین مدتی که پدر بستری بودن چند تا بیمار فوت کردند. وضعیت آمبولانس‌ها هم بدتر از بیمارستانه، فاصله بین گچساران و یاسوج تقریبا دو ساعته، پدر رو خوابوندیم تو آمبولانس، حالش خوب نبود، عرق کرده بود و سخت نفس می‌کشید، آمبولانس تفاوتی با وانت باری نداشت، هیچ تجهیزاتی جز یه تخت رنگ و رو رفته تو این آمبولانس نبود، کولر که خراب بود، یه سری کشو بود هی باز می‌شد بخوره تو سر پدرم که من می‌گرفتمشون. کپسول اکسیژن رو هم مجبور شدم تا یاسوج بغل بگیرم. خلاصه با یه بدبختی رسیدیم یاسوج.

در جستجوی آمپول رمدسیویر
پرسیدم الان حالشون چطوره؟ آقای موسوی آهی کشید و گفت: چند روزه که زیر دستگاه ونتی لاتوره، رویه هاش بیشتر از ۶۰ درصد درگیره، دارو‌های خوراکی که می‌گرفت مثل قرص «فاویپیراویر» چندان موثر نبودن برای خشک کردن عفونت ریه اش، مجبور شدن بی هوشش کنن که ریه هاش فرصت بیشتری برای احیا داشته باشه، دکتر گفته امپول رمدسیویر خیلی می‌تونه کمکش کنه، الان چند روزه زمین و زمان بهم دوختیم برای پیدا کردن چندتا دونه از این آمپول، اما گیر نمیاد یعنی گیر ما‌ها نمیاد، این آمپول آمریکاییه، نتایج خوبی هم داده توی احیای ریه بیماران کرونایی، اما خوب تعداد کمیش رسیده به ایران که ظاهرا فقط تو مسیح دانشوری و بیمارستان امام خمینی تهران توزیع شده، تو بقیه بیمارستان‌ها هم تک و توک پیدا میشه.

صدبار رفتیم پیش رئیس بیمارستان یاسوج و التماس کردیم برای دو تا آمپول، گفتن که نداریم سهمیه کل استان با اینهمه بیمار کرونایی و بدحال، توی ماه فقط ۱۸ تا دونه است که خیلی وقته تموم شده. حال پدرم بهتر نمی‌شه و من و خانواده ام خواب و خوراک نداریم، دربه در آمپول رمدسیویر شدیم، به هر آدم مهمی که توی ایران و تهران می‌شناختیم زنگ زدیم که اگر می‌تونن از مسیح دانشوری چندتا دونه بخریم، قیمت دولتی این آمپول بین ۱ و نیم تا ۳ میلیونه، اما تو بازار آزاد مخصوصا ناصرخسرو بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون به فروش می‌ره، ما حاضر بودیم هر چی داریم بفروشیم و براش بخریم، اما دکترش گفت «این آمپول‌های ناصرخسرو و بازار آزاد هیچ اعتبار و اطمینانی ندارند، بسیار پیش اومده که تقلبی بودن، معلوم نیست چی توشونه، مثلا آمپول بتامتازون رو برچسپ رمه سیویر می‌زنن و ۸۰ میلیون می‌فروشن. پیش اومده که همکارای ما آمپول رو تزریق کردن و بیمار فوت کرده» ما هم دیگه منصرف شدیم وگرنه یکی از فامیل‌های ما نزدیک به ۷۰۰ میلیون رمدسیویر خریدن، اما پدرشون فوت کرد و آمپول‌ها مونده رو دستشون.

آیا رمد سیویر جادو می‌کند؟
با شنیدن حرف‌های آقای موسوی در مورد این آمپول بیشتر کنجکاو شدم و در موردش اندکی جستجو کردم. نظریات در مورد نتایج تزریق این آمپول بر روی بیماران بدحال کرونایی خیلی متفاوت بود. تعدادی از پزشکان گفته اند که در خصوص تاثیرات این آمپول اغراق شده به طوری که مردم دار و ندارشان را برای تهیه این دارو می‌فروشند، در حالی که واقعا مشخص نیست این آمپول در بهبود ریه و تنفس تا چه اندازه موثر است. طیفی دیگر از پزشکان، خاصه پزشکان آمریکایی، اما نظر متفاوتی دارند.

به عنوان مثال دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی بیماری‌های واگیردار آمریکا، گفته: «داده‌ها نشان می‌دهد که رمدسیویر دارای تاثیری روشن، قابل توجه و مثبت در کاهش دوره بهبودی است. او گفته نتایج آزمایش این آمپول ثابت می‌کند که می‌توان این ویروس را با دارو مسدود کرد و راه را بر این واقعیت باز می‌کند که امکان درمان بیماران را داریم.

تحقیقات نشان می‌دهد که رمدسیویر در کارآزمایی کلینیکی در بیمارستان‌های اطراف جهان دوره علائم بیماری را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش داده است. جزییات کامل این مطالعات هنوز منتشر نشده، اما متخصصان گفته اند در صورت تایید نتایج، هرچند این دارو راه حلی سحرآمیز نخواهد بود، اما نتیجه‌ای درخشان به حساب می‌آید. یک داروی موثر به طور بالقوه می‌تواند جان بیماران را نجات دهد، فشار بر بیمارستان‌ها را کم کند و زمینه لغو برخی مقررات منع تردد را فراهم کند. رمدسیویر اصلا به عنوان درمانی برای ویروس ابولا ساخته شد. این یک داروی ضد ویروسی است و به آنزیم‌هایی که ویروس برای تکثیر در درون سلول‌های ما به آن نیاز دارد حمله می‌کند

مادرم طلاهایش را فروخت
به دوستم که پدرش چند روز پیش به دلیل کرونا در یکی از بیمارستان‌های شیراز فوت شده بود زنگ زدم، چون به خاطر دارم که درگیر پیدا کردن آمپول رمدسویر بودند. دوستم گفت: پدر من یک عمر برای علوم پزشکی شیراز زحمت کشید، اما وقتی کرونا گرفت و به حال مرگ افتاد، حتی یک تخت خالی نبود که بستریش کنن از بس بیمارستان‌ها پر بودن از بیماران کرونایی، وقتی با بدبختی تخت پیدا کردیم، ریه هاش پر شده بودن، دکتر‌ها گفتن باید حداقل ۶ تا آمپول بزنه، کل بیمارستان‌های شیراز را گشتیم حتی یک دونه آمپول گیر نیومد، ما تا دفتر وزیر بهداشت هم پیگیری کردیم که دو تا آمپول گیر بیاریم، نشد که نشد می‌گفتن نیست، یا میگفتن فرستادیم شیراز هنوز نرسیده، سر آخر مجبور شدیم ماشین برادرمو و چند تیکه طلایی که مادرم داشت رو بفروشیم از ناصرخسرو بخریم، دکتر هم تاکید می‌کرد که این کار ریسک بزرگیه، اینا معلوم نیست واقعا رمدسیویر باشند یا نه اگر اصرار دارید بزنیم باید با مسئولیت خودتون باشه، ما هم قبول کردیم، گفتیم به هر حال پدر فوت می‌کنند شاید به این آمپول‌ها حداقل یه شانسی داشته باشیم، دوتا از آمپول‌ها رو فرستادیم شیراز تزریق کردند، بقیه تو راه بود که پدرم فوت کرد.


مردم را آگاه کنید
تهیه رمدسیویر تبدیل به دغدغه و آرزوی برای خانواده‌های بیماران کرونایی شده، این در حالی است با توجه به جدید و محدود بودن این دارو اطلاعاتی کمی در این خصوص وجود دارد. به عنوان مثال پژوهشگاهی در آمریکا گفته: آمار مرگ در کسانی که رمدسیویر مصرف کردند ۸ درصد و در کسانی که یک دارونما مصرف کردند ۱۱.۶ درصد بوده، همچنین هنوز معلوم نیست دارو به نفع کدام دسته از بیماران است. آیا فقط کمک می‌کند کسانی که به هرحال خوب می‌شدند سریع‌تر بهبود یابند؟ یا مانع نیاز به مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) می‌شود؟ آیا دارو در جوان‌ها بیشتر اثر دارد یا افراد مسن؟ تاثیر این دارو در مورد افراد دارای بیماری زمینه‌ای چگونه است؟ و ... با توجه به روشن نبودن پاسخ این سوال‌ها لازم است، مردم در خصوص استفاده از رمدسیویر آگاه شوند تا شرایطی پیش نیاید که دار و ندارشان را برای تهیه آمپول‌های تقلبی در ناصرخسرو به باد دهند و در اخر هم به مرگ عزیزشان مواجهه شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز، تاریخ انتشار: 17 مرداد 1399، کد خبر: 68004،  www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین