شعار سال: رضا کرمی محمدی با اشاره به اظهارات مطرح شده پیرامون ایمنی انبار نفت شهران گفت: انبار نفت شهران یکی از مواردی است که قبل از اینکه تهران گسترش پیدا کند در یک جای امن و با مطالعات کافی و در سال ۱۳۵۳ مکانیابی و ساخته شده بود. آن زمان هیچ مستحدثاتی اطراف آنجا نبوده و شاید برای آن زمان مناسب بود. کما اینکه خیلی جاهای دیگر هم در تهران داریم که قبلا مشکلی نداشتند، اما الان در محاصره ساختمانهای اداری و تجاری و مسکونی و ... قرار گرفته و به کانون خطر برای شهروندان تبدیل شدهاند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وضعیت محل قرارگیری مخازن سوخت شهران، گفت: این منطقه به تدریج مسکونی شده است. کانالی هم در نزدیکی آنجا برای سیلاب وجود دارد و همینطور گسلهایی هم آنجا را تحت تاثیر قرار میدهد و اینها جزو خطراتی است که در این محدوده وجود دارد.
کرمی محمدی با اشاره به گزارشهای دریافتی از شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درمورد ایمنسازی این محل گفت: برابر گزارشها حدود ۱۵ سال است که سازمانهای مرتبط از جمله شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی روی پوشش خطرات این مخزن کار کردند و کارهای خوبی شده و حتی در مقطعی وزارت کشور وارد موضوع شده و با وزارت نفت آن را پیگیری کرده بود.
به گفته وی، در جریان پیگیریها هم، اقدامات خوبی در رابطه با مقاومسازی آنجا انجام شده است. البته به نظر من باید مسئولان مربوطه توضیحات کامل و با جزئیات کافی را در این خصوص ارائه بدهند. وی با بیان اینکه یک رویکرد در مورد این مخازن این بوده است که آنجا به جای محل ذخیره درازمدت سوخت به محلی برای سوخترسانی بدل شود، گفت: در این مورد هم مسئولان مربوطه میتوانند توضیحات تخصصیتری بدهند. البته نگهداری بنزین و نفت و ... مانند نیترات آمونیوم قابلیت انفجاری آنچنانی ندارند و بیشتر بحث آتشسوزی آن مطرح است. کرمی محمدی ادامه داد: در نامه وزیر کشور به وزیر نفت در سال ۹۵ این درخواست مطرح شده بود که این مخازن با ۲۰ درصد ظرفیت خود فقط در امر سوخترسانی فعال باشد و برای ذخیره سوخت از محل دیگری استفاده شود. این اتفاق اگر افتاده باشد، اتفاق خوبی است و در جهت ایمنی بیشتر منطقه خواهد بود.
انتقال انبار نفت شهران منتفی شده است
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه برابر گزارشهای دریافتی در چند سال گذشته ظاهرا انتقال این محل با توافقات صورت گرفته منتفی شده است، تصریح کرد: آنطور که گزارش دادند مخازن مقاومسازی و استانداردسازی شدهاند. در این محل ۱۱ مخزن است که مقرر بوده است تا در اطراف هر کدام دیواری کشیده و خاک آن قسمت نفوذناپذیر شود تا امکان سرایت سیال به اطراف و به زمین به حداقل برسد. به گفته وی، مطالعاتی هم درباره خاک محل و گسلهای آنجا انجام شده که نشان داده است گسلی از داخل محوطه مخازن عبور نمیکند؛ اما به هر حال فاصله مخازن با گسل شمال تهران چندان زیاد نیست و احتمال زلزله قوی در این محل وجود دارد. وی با بیان اینکه این مخازن به سیستمهای ایمنی و آتشنشانی تجهیز شده اند، گفت: چند ماشین آتشنشانی هم به طور دائمی در آنجا مستقر است. اقدامات دیگری هم در آنجا انجام شده است که بهتر است وزارت نفت جزئیات آن را توضیح دهد. اما اینکه خیالمان راحت شود که هم اکنون و در آینده امکان رخداد هیچ اتفاقی در آنجا نخواهد بود، موضوع درستی نیست.
وی در عین حال جابهجایی این سایت را از لحاظ اقتصادی عملی ندانست و گفـت: اینکه آنجا جابهجا شود هزینههای زیادی دارد. آنجا به عنوان یک مرکز سوخت رسانی برای شمال تهران در نظر گرفته شده است و با توجه به این که تنها سه مجموعه از این دست در تهران داریم خارج کردن آن حتی ممکن است در بحث سوخترسانی به شمال غرب تهران هم مشکل ایجاد کند. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره تردد خودروهای حمل سوخت نیز گفت: آخرین باری که در آنجا اتفاقی افتاده و تانکری واژگون شد مربوط به دو سه سال پیش است. بحث ایمنسازی و نوسازی تانکرها قبلا جزو اقدامات لازم دستهبندی و پیگیری شده است که اگر آن اقدام به طور کامل انجام شده باشد کمک مهمی به موضوع میکند.
وی درمورد نقش شهرداری در این زمینه نیز گفت: شهرداری در حفظ ایمنی شهروندان در این منطقه و تمام مناطق تهران مسئول است. در طراحی و اجرای سیستم حمل و نقل هم وظایفی دارد و از لحاظ مدیریت بحران هم ما همیشه این موضوع را به عنوان یکی از پتانسلهای بحرانزا در سطح شهر پیگیری کردهایم.
کرمی محمدی افزود: از بعد دیگر لازم است در مباحث شهرسازی و طرحهای تفصیلی کلیه مخاطرات محتمل در کنار ملاحظات شهرسازی در نظر گرفته شود و برنامه ریزی شهری مبتنی بر ریسک مورد توجه جدیتری قرار گیرد.
وی با طرح این موضوع که کارگروه تامین سوخت که در قانون قبلی مدیریت بحران در قالب شورای هماهنگی فعالیت میکرد، عهده دار پیگیری موضوع مخازن تهران بود، یادآور شد: در قانون جدید مدیریت بحران، شورای هماهنگی حذف شده و مکانیزم مناسبی نیز جایگزین آن نگردیده است لذا بسیاری از اقداماتی که در این حوزه انجام شده بود، متوقف شد و یکی از انتقادات ما به تاخیر در تعیین تکلیف وضعیت مدیریت بحران در تهران بر اساس قانون جدید همین مسئله بود که امیدواریم با حکم اخیر وزیر کشور برای شهردار تهران به عنوان فرمانده حادثه در سطح محلی این امکان برای ما به وجود بیاید که دوباره جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران را پیگیری و برگزار کنیم. البته این امر نیاز به حمایت و پشتیبانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز خواهد داشت.
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرتهران درمورد این دیدگاه که معتقد است مردم نباید از کانونهای بحران در پایتخت با خبر شوند، گفت: به دلایل مختلف و برای اینکه نگرانی به مردم منتقل نشود، متاسفانه بعضی از مباحث به مردم منتقل نمیشود و یک حالت خودسانسوری ایجاد میشود تا خدایی ناکرده مردم نگرانتر از چیزی که هست نشوند.
وی اظهار کرد: آنچه در این میان مهم است، این است که ما چه اقدامی برای مواجهه با این خطرات کردیم؟ آیا اقدامی انجام دادهایم؟ اگر بله باید اقدامات را برای مردم توضیح بدهیم تا مردم مطلع شوند و آرامش پیدا کنند. خیلی زشت است که زیر پوشش اینکه خبری به مردم ندهیم، هیچ اقدامی هم نکنیم. ممکن است برخی فکر کنند مردم که خبر ندارند پس دیگر اولویتی هم ندارد. این خطرناک است. اما باید بدون ایجاد نگرانی موضوع به مردم اطلاع داده شود و اقدامات صورت گرفته هم توضیح داده شود. این بهترین راه حل برای جلب اعتماد عمومی مردم و کاهش آلام و نگرانیهای مردم است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۰۹۶۱، www.ebtekarnews.com