پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
پرده کعبه ،گرانترین پرده موجود در دنیا است که سالی دوبار عو می شود، سوال اینجاست که پس از تعویض پرده کعبه با آن چه می کنند؟ قدیمی ترین پرده کعبه کجا نگهداری می شود؟ پرده کعبه در کدام کشور دوخته می شود؟چرا رنگ پرده کعبه مشکی است؟
شعار سال: پرده کعبه، ساخته شده از ابریشم سیاه و گلدوزی شده با نخ‌های طلا و نقره، گرانترین پرده در جهان به حساب می‌آید. کیسوا کعبه همیشه سیاه نبود و بر خلاف سنت فعلی، سالی چندین بار تجدید می‌شد. کیسوا قدیمی کجا گذاشته می‌شود؟ هر سال در آغاز ماه ذیحجه، کعبه در آستانه روز عرفه، با پرده جدید پوشیده می‌شود، گویا کعبه در حال تغییر لباس‌های قدیمی برای پوشیدن لباس‌های جدید آماده است عید قربان را در کنار مسلمانان جشن بگیرد. این رسم از "زیارت وداع" سرچشمه می‌گیرد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کیسوا کعبه را با پارچه‌ای که از یمن آورده شده بود تعویض کرد. خلفای صالح، سنتی را که مسلمانان تا به امروز به آن احترام می‌گذارند، ادامه دادند. امروزه کیسوا از ابریشم خالص ساخته شده است که با نخ‌های طلا و نقره تزئین شده است و هر ساله تجدید می‌شود.

کیسوا کعبه 
کعبه در دوران پیامبر اکرم (ص) و خلفای صالحی کیسوا داشت که برای ساخت آن از پارچه‌های یمنی تا زمان سلطنت معاویه بن ابوسفیان استفاده می‌کردند. او اولین کسی بود که دستور داد کعبه نه تنها در زمان حج بلکه در ماه رجب نیز پوشانده شود. در نتیجه، کعبه سالی دو بار پوشیده می‌شد: بار اول در روز عاشورا و بار دوم هنگام آماده سازی برای تعطیلات عید قربان. کیسوا کعبه از بهترین پارچه‌های دمشق ساخته شده است. آن‌ها از الکسوه - حومه دمشق به مکه آورده می‌شدند، بنابراین پرده کعبه را "کیسوا" می‌نامند. به زودی، تولید کیسوا به مصر منتقل شد و در آنجا تولید پارچه‌های ابریشمی لوکس و تزئین شده با گلدوزی راه اندازی گردید. بسیاری از حاکمان سعی کردند تا خود را از بهتر از پیشینیان جلوه دهند، بنابراین خلیفه هارون الرشید دستور داد که سالی دو بار کعبه را بپوشانند و خلیفه آل مأمون - سه بار.
 
سنت ساخت کیسوا
مصریان ساختن کیسوا کعبه را حق انکار ناپذیر خود می‌دانستند. در سال ۷۵۱ هجری قمری، پادشاه یمن دستور دوخت کیسوا را صادر کرد. علاوه بر این، ایرانیان بار‌ها سعی در دوختن کیسوا داشتند، اما حاکمان مصر اصرار داشتند که ساختن کیسوا حق آن‌ها است. سلطان مملوک ناصر الدین محمد بن قلاوون‎ دستور داد پرده کعبه سالی یک بار دوخته شود. فرمان وی تا زمان سلطنت محمدعلی اجرایی شد. در دوره محمدعلی، بحث و جدال سیاسی در مورد مراسم تحویل کیسوا به وجود آمد. در نتیجه، مصر برای مدت بیش از ۶ سال تولید کیسوا را متوقف کرد. در سال ۱۲۳۳ هجری قمری، کارخانه‌ای در قاهره برای ساختن کیسوا کعبه تأسیس شد، اما این کار در سال ۱۳۸۱ هجری قمری (۱۹۶۲ میلادی) هنگامی که عربستان سعودی این مسئولیت را به عهده گرفت، متوقف شد.

تأسیس کارخانه کیسواسازی برای کعبه
پس از اختلافات سیاسی با مصر، پادشاه سعودی عبدالعزیز آل سعود دستور تأسیس کارخانه کیسواسازی برای کعبه (۱۳۴۶ ق / ۱۹۲۷ م) را صادر کرد. این کارخانه دارای دستگاه‌های پارچه بافی و گلدوزی است که هر ساله به روز می‌شود. در این کارخانه بیش از ۲۰۰ کارگر مشغول تولید کیسوای بیرونی و همچنین پرده‌ای برای فضای داخلی کعبه و مقبره پیامبر اعظم هستند. آن‌ها از بهترین ابریشم دنیا با وزن ۶۷۰ کیلوگرم و همچنین ۱۲۰ کیلوگرم نخ طلای ۲۴ قیراط و ۱۰۰ کیلوگرم نخ نقره استفاده می‌کنند. ارزش کیسوا کعبه مقدس بیش از ۲۰ میلیون ریال سعودی است که معادل ۵.۳ میلیون دلار است. این امر آن را به گرانترین پرده در جهان تبدیل کرده است.

کیسوا قدیمی کجا گذاشته می‌شود؟
امروز کیسوا قدیمی به قطعات کوچکی بریده شده و به عنوان هدیه‌ای برای مقامات، نمایندگان عالی رتبه دولت‌ها و سفارتخانه‌ها در عربستان سعودی ارائه می‌شود. به هر حال، یک کیسوا در مسجد اولو (جامع در شهر بورسا ترکیه ) نگهداری می‌شود و در همان مکانی قرار دارد که سلطان سلیم اول پس از فتح مصر آن را در سال ۱۵۱۷ قرار داد. این قدیمی‌ترین کیسوا است که تا به امروز در امنیت کامل باقی مانده است. پارچه‌ای از یک کیسوا قدیمی گاه بگاه در نمایشگاه نساجی المعز مصر به نمایش گذاشته می‌شود. سال گذشته، این موزه دو تکه کیسوا کعبه را به نمایش گذاشت: سبز و سیاه. یکی به پایان دوران مملوک و دیگری به آغاز سلطه عثمانی تعلق دارد. پیشتر مقبره پیامبر اکرم (ص) با کیسوا سبز پوشانده شده بود و کعبه مقدس با پرده سیاه پوشیده شده بود. امروز کیسوا قدیمی در ساختمان کارخانه کیسوا سازی نگهداری می‌شود که در سال ۱۲۳۳ هجری در قاهره تأسیس شد.

پاسگاه تحلیلی خبری شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اسپوتنیک، تاریخ انتشار: 21 مرداد 1399، کد خبر: 202008106795572،  www.ir.sputniknews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین