پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۹۸۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
محققان بریتانیایی در تحقیقی جدید به این موضوع پرداخته‌اند که چرا دانشجویان بعد از مدتی انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست می‌دهند و به یکباره دانشگاه را ترک می‌کنند.
شعار سال:محققان بریتانیایی در تحقیقی جدید به این موضوع پرداخته‌اند که چرا دانشجویان بعد از مدتی انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست می‌دهند و به یکباره دانشگاه را ترک می‌کنند.

 محققان به تازگی دست به تحقیق جالبی زده‌اند که چرا بعضی از دانشجویان قبل از اینکه دوره‌های خود را کامل کنند، دانشگاه را ترک می‌کنند.
 
تحقیقات آن‌ها روی ۵۱۰ نفر که موفق به پایان دوره تحصیلات عالی خود نشده‌اند نشان می‌دهد که یک سوم آن‌ها از مشکلات روانی رنج می‌برند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که از هر پنج نفر یک نفر از این افراد سوء مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی دارند و نزدیک به نیمی (۴۷ درصد) از آن‌ها نیز دانشگاه را ترک کرده‌اند به این دلیل که رشته اشتباهی را انتخاب کرده‌اند.
 
تقریبا نیم دیگری از آن‌ها (۴۵ درصد) نیز اعلام کرده‌اند که به دلیل کار تمام وقتی که داشته‌اند نتوانسته‌اند ادامه تحصیل بدهند. گفتنی است که این تحقیق توسط myunichoices.com، یک وب‌سایت انجام شده که به دانش‌آموزان دبیرستانی کمک می‌کند که رشته‌های مرتبط با روحیه و استعداد خود را برای دانشگاه انتخاب کنند.
 
دکتر چارلز جانسون، مشاور ارشد روان‌سنجی وب‌سایت MyUniChoices می‌گوید: دوران دانشگاه باید بهترین سال‌های زندگی هر دانشجو باشد و برای ما خیلی دلخراش است که می‌بینیم بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات روحی و روانی از دانشگاه اخراج می‌شوند تا ترک تحصیل می‌کنند؛ به همان اندازه نیز بسیاری از آن‌ها به دلیل اینکه رشته انتخابی‌شان را دوست ندارند تصمیم به ترک دانشگاه می‌گیرند تا آرزو می‌کنند که کاش دوره دیگری را طی می‌کردند.
 
جالب اینجاست که این تحقیق نشان می‌دهد تیمی از کسانی که دانشگاه را ترک می‌کنند، احساس شکست می‌کنند و همین تعداد نیز از اینکه دانشگاه را ترک کرده‌اند حسرت می‌خورند. بیش از یک چهارم این افراد معتقدند که مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته‌ای که دریافت کرده‌اند ضعیف بوده و همین تعداد نیز می‌گویند به دلیل فشار والدین‌شان رشته‌ای را انتخاب کرده‌اند که شغل پردرآمدتری در آینده دارد.
 
در این تحقیق از هر پنج نفر یک نفر اعلام کرده‌اند که تحت فشار رشته‌ای را انتخاب کرده‌اند که «پرستیژ» دارد و فقط ۱۲ درصد این افراد بودند که معتقد بودند باید رشته‌های عجیب و متفاوت و به قول معروف دهان پر کن انتخاب کنند.
 
آثار ترک تحصیل

محققان در پژوهش خود دریافته‌اند که ترک تحصیل تبعات گسترده‌ای در پی دارد. به طور مثال نیمی از آن‌ها (۴۴ درصد) اعلام کرده‌اند که پس از ترک دانشگاه اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند. از هر ۱۰ نفر، چهار نفر دیگر احساس خجالت و شرم می‌کنند و ۵۸ درصد آن‌ها نیز دچار افسردگی شده‌اند. ترک تحصیل در مقطع دانشگاه حتی تبعات مالی نیز به همراه دارد؛ از هر پنج نفر یک نفر اعلام کرده‌اند که ترک دانشگاه به آن‌ها ضرر ۱۰ هزار پوندی رسانده است.
 
جانسون در این مورد می‌گوید: تجربه ما این است که اگر دانشجویان بیشتر روی علاقه‌مندی‌های وسیع خود تمرکز کنند، با رضایت و امنیت بیشتری می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند و فارغ‌التحصیل شوند. آن‌ها باید با دید بازتری رشته مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند و مطمئن باشند رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند، واقعا به اشتیاق‌شان دامن می‌زند و این انگیزه آن‌ها را تا آخر راه هل می‌دهد.
 
وی می‌افزاید: دانشجویان با هم متفاوت هستند، ولی موضوع اینجاست که باید مطمئن شوند رشته درستی را به صورت آگاهانه انتخاب می‌کنند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار: 17  شهریور 1398، کدخبر:      873998،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین