پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
سعید معیدفر گفت‌: به نظر می‌رسد حاکمیت نگرانی خاصی در این فضای پر از فراز و فرود ندارد. مردم هم در این شرایط دشوارهیچ پناهی برای خود ندارند. این موقعیت جامعه ما را به سرعت به سمت بی‌اعتمادی سوق می‌دهد که می‌تواند هشداری جدی باشد.
شعارسال: هجوم مردم برای خریدن دلار ۲۵ هزار تومانی این سوال را به وجود آورده که نگرانی جامعه تا به این حد نگران درباره وضعیت اقتصادی، ریشه در چه کوتاهی‌هایی دارد و هزینه‌های احتمالی‌اش مواجهه با چه حالت یا حالت‌هایی خواهد بود؟

سعید معیدفر، جامعه‌شناس، در گفتگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: اینکه مردم برای خریدن دلاری که نرخش به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده است، به بازار هجوم برده و حتی با همدیگر درگیر می‌شوند، نشان از این دارد که هول و ولای مالی دارند و از آینده اقتصادی‌شان بسیار نگران هستند. البته این نگرانی بر اساس شرایط موجود، کاملاً طبیعی است.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران در ادامه گفت: در واقع سقوط بورس، تورم لجام‌گسیخته، به‌هم‌ریختگی بازار و همچنین بالا رفتن روز به روز قیمت‌ها و... نگرانی‌هایی را به ذهن جامعه و افکار عمومی تزریق کرده است. به همین دلیل لازم به کندوکاوی دقیق است تا مشخص شود، این شلختگی به نفع چه کسانی یا کدام گروه‌هاست تا از این طریق ماهیت خرابکاران برای همه روشن شود.

او تصریح کرد: در واقع وقتی مردم نگران از دست دادن دارایی‌ها و کاهش ارزش پول‌شان هستند، به صرافت می‌افتند که بالاخره از طریق ورود به بازار‌های مختلف خودشان را از ضرر‌های مالی نجات بدهند. به همین دلیل حالا که بازار بورس به هم ریخته است، بازار دلار و سکه، سکه شده است. در چنین حالتی است که حتی مشاهده می‌شود مردم با یکدیگر درگیری هم پیدا می‌کنند، چرا که به قاعده، بالا رفتن تقاضا ولع و حرص را نسبت به خرید بالا می‌برد که در جامعه‌شناسی به این حالت «پویایی گروهی» گفته می‌شود و آدم‌ها تحت تاثیر هیجانات، ناهنجاری‌هایی هم از خود بروز می‌دهند.

وی توضیح داد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد حاکمیت نگرانی خاصی در این فضای پر از فراز و فرود ندارد. مردم هم در این شرایط دشوارهیچ پناهی برای خود ندارند. این موقعیت جامعه ما را به سرعت به سمت بی‌اعتمادی سوق می‌دهد که می‌تواند هشداری جدی باشد. چرا که وقتی رابطه مردم و حاکمیت سرد شود، یک جامعه نخواهد توانست هدف‌هایش را محقق کند.

سعید معیدفر در پایان گفت: به نظر می‌رسد شرایط نگران‌کننده پایدار خواهد بود و نمی‌توانیم امیدی به کاهش مشکلات داشته باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، تاریخ انتشار ۲۳ شهریور ۹۹، کد خبر: ۴۳۲۳۹۵، www.www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین