پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
«آموزش در تابستان برای دانش آموزان تعطیل نیست». این جمله‌ای است که بارها و بارها از زبان مسئولان وزارت آموزش و پرورش شنیده شده است. در این میان طبیعتاً دانش آموزان دارای معلولیت از این قاعده مستثنی نیستند.

شعارسال: طبق آمار سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شهر تهران 7 مدرسه به‌عنوان پایگاه تابستانی دانش آموزان دارای معلولیت در نظر گرفته شده اما متأسفانه از این 7 پایگاه چهار پایگاه عملاً فعالیتی ندارند و تعطیل هستند. در این گزارش سعی شده به بررسی نوع فعالیت‌های پایگاه‌هایی که مشغول به کار بودند پرداخته شود.

* یک اتوبوس بدهند مشکل ما حل است

مدرسه «موفق» یکی از پایگاه‌های تابستانه ویژه دانش‌آموزان دارای معلولیت به والدین معرفی شده است. آقای فکری مدیر مدرسه است. او درباره نوع فعالیت‌های این پایگاه چنین می‌گوید: «در اینجا ما هفته‌ای یک روز صبح‌ها از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر پذیرای دانش‌آموزان کم توان ذهنی هستیم. از آنجایی که این دانش‌آموزان جزو دانش‌آموزان آموزش پذیر محسوب می‌شوند ما در این پایگاه برای بچه‌ها متناسب با نیازهایشان برای کسب مهارت‌های زندگی فردی کلاس‌های مختلفی در نظر گرفته‌ایم. کلاس‌هایی مانند نقاشی، کار با پارچه، معرق، کار با موزاییک، آشپزی و کلاس‌های ورزشی شامل پینگ پنگ، فوتبال گل کوچک، فوتبال دستی و در بحث آموزشی فعالیت‌های کارگروهی: کارهای داوطلبانه، مهارت‌های دوست‌یابی و آشنایی با احکام را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. در این پایگاه در طول هفته پذیرای 23 تا 25 نفر دانش‌آموز هستیم که زیر نظر مربیان رشته‌های مختلف آموزش می‌بینند. مربیانمان هم از بین کادر مدرسه انتخاب شده‌اند.» این مسئول پایگاه یکی از بزرگترین مشکلات پایگاه را نداشتن یک دستگاه اتوبوس می‌داند و در این باره می‌گوید: «یکی از کارهایی که ما در این پایگاه انجام می‌دهیم، اعزام بچه‌ها به اردوهای یک روزه در سطح شهر تهران است. مثلاً بازدید از موزه‌ها، اماکن مذهبی، باغ وحش و سایر امکانات تفریحی- سیاحتی که در ایجاد حس نشاط و شادابی بچه‌ها مؤثر است. اما متأسفانه در این بخش به علت نداشتن سرویس رایگان دچار مشکل هستیم و از آنجایی که اداره به ما دستور داده بخش اعظم هزینه‌های پایگاه‌های تابستانی را والدین تقبل کنند و والدین دانش‌آموزان ما هم اکثراً از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، خیلی وقت‌ها از بردن بچه‌ها به اردو معذور می‌شویم. البته این را هم بگویم اوایل سال سامانه اتوبوسرانی بنیاد جانبازان به ما قول داد که یک دستگاه اتوبوس برای پایگاه بفرستد اما گفتند فقط تا اواخر خرداد می‌توانیم این سرویس را در اختیار شما قرار دهیم در حالی که عملاً فعالیت‌های تابستانه از اواسط خرداد و بعد از پایان امتحانات آخر سال بچه‌ها آغاز می‌شود. همین چند روز پیش برای بردن بچه‌ها به اردوی تفریحی بادبادک پرانی مجبور شدیم یک مینی بوس کرایه کنیم که 400 هزار تومان برایمان هزینه داشت.» این مسئول پایگاه با اشاره به کمبود امکانات ورزشی برای دانش‌آموزانش می‌گوید: خیلی دوست داشتیم امسال در میان فعالیت‌های ورزشی بچه‌ها، آنها را استخر می‌بردیم. اما متأسفانه فقط یک استخر آن هم در خیابان پاسداران برای بچه‌های معلول وجود دارد و ما هم توان پرداخت هزینه‌های سرویس را نداریم که بتوانیم بچه‌ها را استخر ببریم.

* اماکن تفریحی، بچه‌های اوتیسم را راه نمی‌دهند!

فاطمه سرهنگی مدیر یکی دیگر از پایگاه‌های تابستانه ویژه دانش‌آموزان جسمی حرکتی و اوتیسم است. او هفته‌ای سه روز را برای حضور بچه‌ها در مدرسه تدارک دیده است. بچه‌ها در این سه روز از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر میهمان کلاس‌های ورزشی، فرهنگی و هنری پایگاه هستند. در برنامه‌های این پایگاه برای دانش‌آموزان نقاشی، نرمش‌های کششی ویژه بچه‌های اوتیسم و استخر و اردوهای نیم روزه تدارک دیده‌اند. یکی از بزرگترین مشکلات این پایگاه به گفته مسئولش کمبود امکاناتی از جمله نبودن معلم کاردرمان برای ورزش‌های بچه‌های اوتیسم، زمین بازی نامناسب برای این دانش‌آموزان و نداشتن فوم در زمین بازی است. او در مورد پرداخت هزینه‌های پایگاه می‌گوید: «سازمان آموزش و پرورش فقط یک کمک هزینه با مبلغی بسیار کم به پایگاه اختصاص داده و بقیه هزینه‌ها را والدین دانش‌آموزان پرداخت کرده‌اند که این میزان پرداختی از سوی والدین جوابگوی هزینه‌های پایگاه نیست.» او یکی دیگر از مشکلاتی را که با آن مواجه هستند، فراهم نبودن دسترس‌پذیری به پارک‌ها و اماکن تفریحی مانند باغ‌وحش و موزه می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «همین چند روز پیش بچه‌ها را بردیم پارک آب و آتش. گفتیم صبح ببریم که بچه‌ها راحت‌تر باشند. از این نظر می‌گویم راحت‌تر چون بچه‌های ما اوتیسم هستند و توانایی برقراری ارتباط با افراد عادی برایشان مشکل است. اما در بدو ورود مسئولان پارک جلو کاروان ما را گرفتند و گفتند الان ساعت کاری ما نیست. بروید عصر بیایید. هر چقدر ما گفتیم این بچه‌ها شرایط‌شان فرق می‌کند و الان راحت‌تر می‌توانند از فضای پارک استفاده کنند گوششان بدهکار نبود. در مورد شهربازی هم دقیقاً همین اتفاق افتاد و از ورود ما به شهربازی جلوگیری کردند!»

* والدین نمی‌خواهند درگیر رفت و‌آمد فرزندشان در تابستان باشند

مدرسه «کوهپایه‌ها» یکی دیگر از پایگاه‌های تابستان در تهران است که ویژه دانش‌آموزان کم توان ذهنی است. اشرف مظلوم مسئول پایگاه و مدیر مدرسه از اینکه دانش‌آموزان استقبال خوبی از پایگاه نداشتند ناراضی است و می‌گوید که امسال فقط 6 نفر در پایگاه ثبت‌نام کردند. او دلیل این استقبال کم را مشکل رفت و آمد شاگردانش می‌داند. «والدین برایشان سخت است که در تابستان درگیر رفت و آمد بچه‌هایشان به پایگاه باشند.» پایگاه هم که سرویس ندارد و خیلی از این بچه‌ها مجبورند به همراه والدینشان از راه‌های دور به پایگاه بیایند. برای همین والدین ترجیح می‌دهند از آوردن و بردن بچه هایشان صرف نظر کنند و به این ترتیب خیلی از دانش‌آموزان در تابستان خانه نشین می‌شوند. اما این مدیر برای همین 6 نفر هم برنامه‌های متنوعی تدارک دیده. هفته‌ای یک روز به مدت 4 ساعت دانش‌آموزان می‌توانند از کلاس‌های نقاشی، سفال‌سازی، بافت با انگشت و کلاس‌های آموزش کامپیوتر استفاده کنند. یک مربی هم از بیرون آورده‌اند تا بچه‌ها ساعت ورزش را در کنار مربی آموزش ببینند.

* خبری از پایگاه برای نابینایان نیست

در طول تهیه این گزارش به سراغ مدارسی رفتیم که قرار بود پایگاه‌های ویژه بچه‌های نابینا و کم‌بینا باشد. مدارسی که در فهرست سازمان آموزش و پرورش استثنایی به‌عنوان پایگاه‌های تابستانی به ما معرفی شدند. اما همان یکی دو پایگاه هم تعطیل هستند و عملاً پایگاه تابستانه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود ندارد. قضیه را از معاون تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیر شدیم.

محمدحسن عظیم عراقی درباره اینکه چرا امسال هیچ پایگاه تابستانی ای برای بچه‌های نابینا و کم بینا و همچنین ناشنوا در تهران وجود نداشت گفت: «دانش‌آموزان نابینا و کم بینا از پایگاه‌ها استقبال نکردند. دلیلش هم این است که یکسری مدارس ویژه نابینایان شبانه روزی است و بچه‌ها در تابستان به شهرهای خودشان می‌روند و در همان شهر هم در پایگاه‌های تابستانه ثبت‌نام می‌کنند. بقیه بچه‌ها هم به خاطر اینکه سرویس برای این پایگاه‌ها در نظر گرفته نشده ترجیح می‌دهند دشواری راه را بر خود هموار نکنند و از رفتن به کلاس های تابستانه صرف نظر کنند.» او در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه میزان بودجه برای فعالیت این پایگاه‌ها در نظر گرفته شده می‌گوید: هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده! فقط چیزی به عنوان کمک هزینه در اختیار پایگاه قرار می‌دهیم که آن هم میزان اندکی است. در واقع قرار نیست سازمان بودجه‌ای به این پایگاه‌ها اختصاص دهد و تقبل هزینه این کلاس ها با خود والدین است. البته بخشی را هم خیرین پرداخت می‌کنند. او یکی دیگر از دلایل تعطیلی پایگاه‌ها را به حدنصاب نرسیدن کلاس‌ها می‌داند و در این باره می‌گوید: پیش بینی ما برای هر پایگاه 25 نفر بوده و اگر پایگاهی کمتر از این میزان دانش‌آموز داشته باشد پایگاه خود به خود تعطیل می‌شود.

این مقام مسئول کل هزینه برای اوقات فراغت هر دانش‌آموز را که سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای فعالیت‌های تابستانی اختصاص داده هزینه‌ای بالغ بر چیزی بین 20 تا 25 هزار تومان اعلام می‌کند و همین میزان را هم سهم مربیان و کادر پایگاه می‌داند. عظیم عراقی درباره تعداد پایگاه‌های تابستانه در سطح کشور می‌گوید: امسال 166 پایگاه برای 7هزار دانش‌آموز استثنایی در سطح کشور داشتیم که از این تعداد استان‌های آذربایجان غربی و لرستان با آمار به ترتیب 9 و 7 پایگاه بیشترین میزان مراجعه‌کننده را داشتند که این میزان پایگاه نسبت به سال گذشته که 154 پایگاه بوده بیشتر شده است. همچنین تعداد دانش‌آموزانی که سال گذشته در پایگاه‌های سراسر کشور شرکت کردند 5056 نفر بوده که نسبت به امسال رشد داشتیم. وی با اشاره به نوع فعالیت‌های سازمان برای دانش‌آموزان معلول سراسر کشور گفت: برگزاری کلاس های فرهنگی، ادبی، ورزشی، مهارتی، مذهبی و همچنین برگزاری مسابقات در قالب اردوهای چند روزه از مهم‌ترین محورهای پایگاه‌های تابستانه در استان‌های مختلف کشور بود. وی حضور والدین دانش‌آموزان در کنار فرزندانشان در اردوهای چند روزه ورزشی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اردوهای امسال نام برد و در این باره گفت: امسال از والدین دانش‌آموزان به عنوان همیار دعوت کردیم که در اردوهای ورزشی آنان نیز حضور داشته باشند و این خودش تقویت روحیه‌ای بود برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این اردوها. در مسابقات عترت و نماز که امسال از سوی سازمان برای تمامی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برگزار شد 776 نفر دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی شرکت داشتند که در رشته‌های قرائت، حفظ و حفظ مکتوب در شهر مشهد به صورت اردویی به رقابت پرداختند. در مسابقات هنری نیز 780 دانش‌آموز دختر و پسر در رشته‌های تئاتر، نمایش آوایی، موسیقی و سرود به رقابت پرداختند. از این گذشته «مسابقات غیر حضوری» را برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برگزار کردیم به این صورت که با اطلاع‌رسانی‌ای که از سوی پایگاه‌های ویژه فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان انجام شد، آنها می‌توانستند در رشته‌های مختلف هنری مانند نقاشی، معرق، قالیبافی و غیره برای ما آثارشان را ارسال کنند و از بین آثار ما نفرات برتر را انتخاب می‌کردیم،خوشبختانه استقبال خوبی هم از این طرح به عمل آمد. عظیم عراقی با اشاره به برگزاری اردوهای ورزشی امسال گفت: حضور 2700 دانش‌آموز معلول دختر و پسر در مسابقات ورزشی در سطح کشور از مهم‌ترین رویدادهای تابستانه امسال بود. این را هم بگویم امسال چیزی حدود 2 میلیارد تومان فقط برای برگزاری مسابقات هزینه کردیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 15، تاریخ انتشار: پنجشنبه 1 مهر 1395، شماره : 6317 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین