پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۰۰۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از جولان قاچاق‌چیان در بازار لپ‌تاپ و تبلت خبر داد و گفت: عدم همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی با تجار باعث شده که در بازار با کمبود کالا مواجه شویم. همین مسئله جولان قاچاقچیان در بازار لپ‌تاپ و تبلت را تقویت می‌کند.
شعار سال: شروع سال تحصیلی جدید و فعالیت مجازی مدارس تقاضا را برای خرید لپ‌تاپ و تبلت را چندین برابر افزایش داده است. هرچند که این روز‌ها هر یک از مدارس برای فعالیت دانش‌آموزان در فضای مجازی ساز جدیدی می‌زنند، اما نباید از حجم بالای تقاضا و افزایش واردات در حوزه فناوری غافل شد؛ چراکه عدم توجه به واردات کالا‌های آیتی می‌تواند پای قاچاق‌چیان را در این حوزه بیشتر باز کند.

در شرایط فعلی با توجه به مضیقه ارزی بانک مرکزی، لپ‌تاپ و تبلت چگونه وارد کشور می‌شود؟ برخی از تجار با افزایش قیمت دلار از جولان قاچاق‌چیان در بازار گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت خبر می‌دهند.

در همین حال رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به جولان قاچاق‌چیان در بازار لپ‌تاپ و تبلت گفت: چندین کانتیتر حامل کالا‌های آیتی حدود چهار ماه است که در گمرک دپو شده است. عدم همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی با تجار باعث شده که در بازار با کمبود کالا مواجه شویم. در گذشته، تجار برند‌های مختلفی از لپ‌تاپ و تبلت را وارد کشور می‌کردند و تنوع اجناس در بازار بالا بود؛ این در حالی است که این روز‌ها علاوه بر واحد‌های صنفی فروشگاه‌های اینترنتی نیز با کمبود کالا رو به رو هستند.

محمدرضا فرجی تهرانی افزود: تاجران تهرانی بزرگترین توزیع‌کنندگان کالا‌های آیتی به اقصی نقاط کشور بودند؛ به طوری‌که شهر‌های دیگر به جز تهران کالای آیتی را از تجار شناسنامه‌دار خریداری می‌کردند، اما حالا شهر‌های مرزی این کالا‌ها را به شکل قاچاق تامین می‌کنند و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

گلایه فناوران رایانه از سازمان امور مالیاتی
او با گلایه از نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی از تجار بابت ترخیص کالا‌هایی که در گمرک وجود دارد مالیات ۹ درصدی (این مالیات بر ارزش افزوده با ارز دولتی محاسبه می‌شود) اخذ می‌کند، اما به محض اینکه این کالا‌ها وارد شبکه توزیع می‌شود دوباره از این کالا‌ها مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود (که شیوه اخذ این نوع مالیات در شبکه توزیع با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.) که همین اقدام قاچاق کالا به کشور را جذاب‌تر خواهد کرد.

فرجی تهرانی با اشاره به میزان واردات لپ‌تاپ و تبلت گفت: فعلا واردات لپ‌تاپ افت نکرده است. این روز‌ها کالا‌های آتی جز ضروریات زندگی مردم محسوب می‌شود و نیاز لپ‌تاپ و تبلت ۵۰ درصد افزایش یافته است. معتقدیم مسئولان باید دامنه ثبت سفارش کالای آیتی را افزایش دهند و در این حوزه سرعت عمل داشته باشند؛ چراکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند جولان قاچاق‌چیان در بازار لپ‌تاپ و تبلت افزایش دهد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه به قیمت لپ‌تاپ اشاره و اظهار کرد: برخی می‌گویند اصناف در این شرایط گران فروشی می‌کنند؛ این در حالی است که تمام کالا‌ها از افزایش قیمت دلار تاثیر می‌پذیرند. کالا‌های مربوط به حوزه آیتی وارداتی است؛ بنابراین چنانچه قیمت دلار افزایش یابد قیمت لپ‌تاپ و تبلت نیز به همان میزان نوسان خواهد داشت.

به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران؛ حداقل قیمت لپ‌تاپ در بازار از هفت میلیون تومان آغاز می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۷۶۷۵۱، www. tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین