پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
این محدوده به وسعت ۱۰ کیلومترمربع در محلهٔ کرخ واقع در مرکز شهر بغداد، پایتخت عراق واقع شده‌است

شعار سال: منطقه سبز بغداد (عربی: المنطقة الخضراء‎، انگلیسی: Baghdad’s Green Zone‎) یا به اختصار منطقهٔ سبز، مشهورترین نام برای منطقه بین‌المللی بغداد (به انگلیسی: International Zone of Baghdad) است. این محدوده به وسعت ۱۰ کیلومترمربع (۳٫۹ مایل‌مربع) در محلهٔ کرخ واقع در مرکز شهر بغداد، پایتخت عراق واقع شده‌است که مراکز دولتی و ادارات مهم حکومت ائتلاف موقت عراق، سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس، و نیروهای چندملیتی باقی‌مانده در خاک عراق در آنجا قرار دارند. دورتادور منطقه سبز بغداد دیوارهای بتنی بلند کشیده شده‌است و خودروهای زرهی با دقت از آن مراقبت می‌کنند. هر چند منطقه سبز رایج‌ترین نامِ مورد استفاده به‌شمار می‌رود، اما نام رسمی آن از ابتدا در دولت موقت عراق، منطقه بین‌المللی بود. در مقابل، منطقهٔ قرمز به دیگر بخش‌ها و نقاط بغداد بلافاصله خارج از حصار پیرامونی منطقهٔ سبز اطلاق می‌شود اما به‌تدریج برای تمامی مناطق ناامن خارج از پست‌های نظامی استفاده شد.

هر دو اصطلاح، از نام‌گذاریهای نظامی سرچشمه گرفته‌است. در سال ۲۰۱۹ و در پی اعتراضات مردم از ورود آن‌ها به منطقه سبز جلوگیری شد.

پیش‌از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، چیزی به نام منطقه سبز بغداد وجود نداشت. در آن زمان ساختمان ریاست‌جمهوری صدام حسین و مجموعه‌ای از کاخ‌های متعلق به خانوادهٔ وی در این منطقه قرار داشت. پس از تصرف بغداد توسط نیروهای آمریکایی، جی گارنر، سپهبد بازنشسته نیروی زمینی ایالات متحده که اولین فرماندار دست نشانده این کشور در عراق محسوب می‌شد، دفاتری را در کاخ ریاست جمهوری صدام حسین ایجاد کرد. پس از مدتی نظامیان آمریکایی از کاخ ریاست جمهوری صدام خارج شده، به دفتر جدید سفارت آمریکا در بغداد که حدود یک مایل با کاخ فاصله دارد، نقل مکان کردند.

مسئولیت کنترل کامل و حفظ امنیت منطقه بین‌المللی (سابقاً "سبز") بغداد تا تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی به عهده نیروهای چند ملیتی بوده‌است و پس‌از آن به نیروهای امنیتی عراق واگذار شد.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ویکی پدیا، تاریخ انتشار: 25 شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: -، fa.wikipedia.org

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین