پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
کارشناس خودرو گفت: خودرو‌های روسی به هیچ وجه با نمونه‌های چینی قابل مقایسه نیستند. خودرویی که در حال حاضر قرار است به ایران آورده شود ۱۵ سال است که روی خط تولید قرار دارد.
شعار سال: این روز‌ها صحبت درباره همکاری‌های جدید خودرویی مجددا زیاد شده است. یکی از مواردی که اخیرا به نوعی به یک بمب خبری تبدیل شد بحث تولید خودرو‌های یک برند روسی در ایران است. آنطور که به نظر می‌رسد یکی از شرکت‌ها که با هیوندای نیز همکاری داشت قصد دارد کار تولید این خودرو‌ها را انجام دهد. لازم به ذکر است که این خودرو‌ها در دو نوع شاسی بلند و پیکاپ هستند.

اما آیا خودرو‌های روسی قابل اطمینان هستند؟ وضعیت آن‌ها نسبت به نمونه‌های چینی چگونه است؟ ایران شرایط همکاری با چه کشور‌های دیگری را در زمینه خودرو دارد؟ برای بررسی بیشتر این موارد و رسیدن به پاسخ سوالات ذکر شده گفت و گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

زاوه ابتدا اظهار کرد: تولید خودرو‌های روسی به طور کلی حتی آنقدر در سرزمین خودشان مهم نبوده که بخواهد در ایران به عنوان یک موضوع اساسی مطرح شود. تولید این خودرو‌ها در کشور هیچ تاثیری بر وضعیت بازار نخواهد داشت. خودرویی که قرار است در ایران تولید شود از نوع شاسی بلند آفرود است که مارکت بزرگی ندارد. به طور کلی خودرو‌های روسی محصولات خاصی محسوب می‌شوند و می‌توان گفت نقش اساسی در بازار خودروی ایران بازی نخواهد کرد.

مقایسه خودرو‌های روسی و چینی
وی ادامه داد: خودرو‌های روسی به هیچ وجه با نمونه‌های چینی قابل مقایسه نیستند. خودرویی که در حال حاضر قرار است به ایران آورده شود ۱۵ سال است که روی خط تولید قرار دارد. صنایع خودروسازی روسیه و چین را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و چین خیلی پیشرفته‌تر است.

زاوه در پاسخ به این سوال که همکاری با چینی‌ها در زمینه خودروسازی چگونه است؟ گفت: از لحاظ همکاری‌های بین المللی حتی ما با چینی‌ها نیز نمی‌توانیم کار کنیم. محدودیت‌ها به شدت زیاد است و شاید فقط بتوان با شرکت‌هایی مثل همین تولیدکننده خودرو‌های روسی همکاری کرد. از بابت قرارداد ایران و چین نیز به نظرم شرایط هیچ تغییری نمی‌کند. همین الان نیز چین با ما همکاری نمی‌کند و تفاهم نامه مشترک ۲۵ ساله مشکلی را حل نخواهد کرد.

دلیل عدم همکاری چین با ایران
این کارشناس حوزه خودرو تاکید کرد: اگر رویه‌های فعلی در صنعت خودرو را ادامه دهیم مطمئنا به نتیجه‌ای در آینده نخواهیم رسید. چینی‌ها هنوز صادرات به آمریکا ندارند و بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان نیز خود چین است. بازار چین از آمریکا بزرگتر است، اما چینی‌ها به دلیل دسترسی نداشتن به منابع خطوط ارتباطی دلار در زمینه همکاری با ایران تعلل می‌کنند. مشکل تحریم آمریکا به مسئله دسترسی به خطوط ارتباطی دلار مربوط است چرا که پژو نیز فروش آنچنانی در آمریکا ندارد، اما به خاطر این مسئله همکاری با ایران را قطع کرد.

تنها گزینه همکاری خودرویی
وی در پایان اشاره کرد: کشور‌های دیگر نیز در زمینه همکاری مانند مالزی که شرکت پروتن در آن قرار دارد هم صاحب تکنولوژی نیستند. مالزی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. تنها گزینه‌ای که می‌شود تا حدودی روی آن حساب کرد کشور هند است. ما هنوز سراغ هند نرفتیم، اما مشکل این است که خودرو‌های تولید شده در هند مشخصات و امکانات ضعیفی دارند. آن‌ها فقط می‌خواهند خودرویی با قیمت ارزان تولید کنند و لذا این ارزانی بیش از حد خودرو در هند باعث می‌شود محصولات نیز از لحاظ توانایی پیشرانه ضعیف باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 25 شهریور 1399، کد خبر: 122662،  www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین