پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۴۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
مانع تراشی بانک ها در کنار پایین بودن رقم این تسهیلات در شهرهایی مثل بوشهر، مانع از تحقق این کمک به مستاجران نیازمند حمایت شده است.
شعار سال: با گذشت سه ماه از طرح پرداخت ودیعه مسکن برای مستاجران، این تسهیلات فقط دست 2.25 درصد متقاضیان را در بوشهر گرفته است.

تسهیلات کمک ودیعه مسکن یکی از برنامه‌های حمایتی دولت از مستاجران بوده تا با توجه به همزمانی کرونا و جهش چند برابری اجاره بها، به کمک مستاجران بیاید.

اما شواهد نشان می دهد مانع تراشی بانک ها در کنار پایین بودن رقم این تسهیلات در شهرهایی مثل بوشهر، مانع از تحقق این کمک به مستاجران نیازمند حمایت شده است.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، برای پرداخت وام ودیعه کشور به سه سطح تهران، کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها تقسیم که به ترتیب برای این مناطق تسهیلات 50، 30 و 15 میلیون تومانی در نظر گرفته شد.

براین اساس، سهم مستاجران در استانی مانند بوشهر 15 میلیون تومان بوده که نگاهی به قیمت های رهن و اجاره در بازار نشان می دهد این ارقام فاصله معناداری با مبالغ درخواستی از سوی مالکان دارد و از سویی اقساط کارمزد آن باید طی یکسال توسط مستاجر پرداخت شود.

مانع تراشی بانک ها در مصوبه دولت
در مصوبه ستاد مقابله با کرونا و بخشنامه‌های بانک مرکزی به‌صراحت شرایط اخذ وثیقه و ضامن برای پرداخت وام کمک ودیعه مسکن مشخص شده است؛ به‌گونه‌ای که وام 15میلیون تومانی نیازی به معرفی ضامن ندارد با فیش کسر حقوق کارمندی یا ارائه فیش مستمری نهادهای حمایتی یا دادن چک و سفقته قابل پرداخت است، اما برای مبالغ بالاتر از 15میلیون تومان تا سقف 50میلیون تومان باید یک ضامن موردقبول به بانک معرفی شود.

باوجود صراحت شرایط تضمین وام ودیعه مسکن در مصوبه ستاد مقابله با کرونا و بخشنامه‌های بانک مرکزی، برخی از بانک‌ها همچنان تابع قواعد داخلی خود هستند و شرایطی دشوارتر برای تضمین این تسهیلات اعمال می‌کنند که عملی مصوبه دولت را به بازی گرفته اند.

به عبارتی، از نظر بانک‌ ها، اگر دولت و ستاد مقابله با کرونا حرفی برای تسهیل فرایند پرداخت وام کمک ودیعه مسکن زده‌ اند، برای خودشان بوده و این بانک‌ها هستند که باید پول بدهند و شرایط پرداخت را تعیین می‌ کنند. نتیجه این رویکرد سخت‌ گیرانه، اینکه از 1600 مستاجری که در استان بوشهر مشمول وام ودیعه مسکن شده اند، تا امروز فقط 36 نفر این کمک به دست شان رسیده است؛ یعنی کمتر از 2.5 درصد متقاضیان.

تاکنون فقط 36 نفر در بوشهر وام ودیعه گرفته اند
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان می گوید: ثبت‌نام اولیه این طرح از ۴ تا ۹ مرداد صورت گرفت و پس از آن از به متقاضیان مهلت داده شد که نسبت‌به بارگزاری مدارک خود به صورت اینترنتی اقدام کنند.

دستغیبی عنوان کرد: کل متقاضیان ثبت‌نام کننده برای دریافت وام ودیعه مسکن در استان بوشهر 2700 نفر بود که 1600 نفر از آن‌ها شرایط لازم را داشتند و تا کنون 36 نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و 22 نفر هم در حال تشکیل پرونده در بانک‌ها هستند.

وی با بیان اینکه متقاضیان وام ودیعه مسکن باید فاقد زمین و مسکن ودارای اجاره نامه رسمی باشند افزود: در مرحله اول این طرح به افراد تحت پوشش کمیته امداد و حقوق بگیران این ودیعه تعلق می‌گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار: ۲5 شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 354069، www. pgnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
اين امار واقعا خنده داره! حس ميكنم به راحتي تمام تر با اعمال نفوذ در تهران ميشه اين تعداد رو خيلي افزايش داد اما نميخوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
بوشهر با اين همه جمعيت و ضعيف از نظر اقتصادي اين امار براش فاجعه ست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین