پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۵۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
در حالی که سر و وضع میدان نشان می‌دهد مرمت‌گران مدت زیادی نیست کارشان در میدان قوام‌الدوله تهران تمام شده، اما جا تراشیده مصالحِ زیر کاشی‌ها هنوز باقی مانده و هیچ‌کدام از سردر‌ها به‌خصوص در ضلع شمالِ شرقی میدان نشانی از کاشی‌های قدیمی ندارند.
شعار سال: تا همین چند ماه قبل، یعنی وقتی ویروس کرونا تازه راهش را بین مردم تهران باز کرده بود، زیر طاقِ هر کدام از مغازه‌های میدان قوام‌الدوله یا «شاپور»، هنوز نشانی از کاشی‌های قدیمی بالای سردر بازاچه شاپور تهران به چشم می‌آمد، اما به نظر می‌رسد در طول چند ماه گذشته، باقی‌مانده‌های این تزیینات میدان شاپور از بین رفته‌اند.

هرچند جداره غربی میدان در طول بیش از یک سال گذشته مرمت شده و چند کاشی باقی‌مانده آن درست در میانه بالایی جداره به عنوان «شاهد بنا» جا خوش کرده‌اند، اما ضلع شمال شرقی میدان امروز دیگر هیچ نشانی از کاشی‌هایی که روزی یکی از عناصر زنده و زیبا میدان شاپور بود، ندارد. شاید هم مانند دیگر کاشی‌های قدیمی تعدادی از بنا‌های تاریخی در سطح کشور، آن‌ها نیز به مرور به سرقت رفته‌اند.
 


با این وجود هنوز چند ردیف از این کاشی‌ها در ضلع جنوب شرقی میدان روی جداره بنا باقی مانده است، اما اگر قرار باشد زمانِ به چشم آمدنِ کاهش تعداد کاشی‌های قدیمی این میدان را بشماریم شاید روزشمار آن به زمان حذف یکی دو غرفه میوه فروشی و ساختِ یک فروشگاه زنجیره‌ای کوچک برگردد.


«بازارچه شاپور» یا «قوام‌الدوله» تهران که به جز ورودی‌اش که از قدیم مخصوص فروش میوه بوده به گذر‌های معروفی مانند «گذر قلی» می‌رسد و در انتها بازارچه سال‌هاست کفش‌دوزی‌ها فعالیت می‌کنند.

 اسناد می‌گویند در دوره قاجار ساخته شده و دوم بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بانی بازارچه قوام‌الدوله و میدان شاهپور، قوام‌الدوله از اشخاص بانفوذ و متمول دوره قاجار بوده که این بازار به سبک ایرانی و معماری همان دوره ساخته شده است. سردر اصلی بازارچه مشرف به میدان وحدت اسلامی (شاهپور سابق) است که خود نشانه‌ای از جایگاه خاص این بازارچه برای دستیابی مناطق جدید و قدیم تهران به آن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 26 شهریور1399، کد خبر: 30154،  www.eskannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
از این به بعد با ناجور شدن اوضاع اقتصادی باید هم منتظر شنیدن خبر دزدی های عجیب غریب باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین